Tips om tot rust te komen

tips om rust te komen

Adem in, adem uit. De leuke maar o-zo-drukke feestdagen zijn weer achter de rug en we kunnen weer rustig ademhalen. Hoewel, rustig? Dacht je even tijd voor jezelf te kunnen vrijmaken, moet je alweer naar je werk of naar school toe. De wekker gaat weer veel te vroeg, je snoozed nét ietsjes te lang, waardoor je je ontbijt letterlijk naar binnen moet proppen en tot overmaat van ramp heeft het ook nog eens gesneeuwd. Te laat. Op de allereerste dag na de vakantie. Ja, het is de hoogste tijd om even te ontspannen. Vandaag geef ik 6 tips om tot rust te komen! Kijk je mee?

1. Dump die telefoon en laptop

Hoe lastig het ook is in deze digitale wereld, zet je telefoon uit en laat de laptop even voor wat het is. Je hebt het al druk genoeg met je eigen gedachten. Nu is dat misschien iets lastiger als je op je werk of in het klaslokaal zit, maar probeer ook daar een momentje (of twee, drie) te vinden om even tot jezelf te komen en weg bij de razendsnelle digitale wereld, dat zal je goed doen. Ga bijvoorbeeld in de pauze een blokje om of wandel een rondje door het gebouw. De hele dag onafgebroken achter een computer zitten, daar wordt niemand vrolijk van.

2. Adem in, adem uit

Goed, je hebt even afstand genomen van de digitale wereld. Nu is het tijd voor het echte werk. Je hebt vast weleens gemerkt dat je veel sneller en onregelmatiger gaat ademhalen als je wat gestrest bent. Ga er even goed voor zitten en probeer je te focussen op je ademhaling. Vind je het moeilijk om je te concentreren en razen de gedachtes in sneltreinvaart voorbij? Dan kan het helpen om je ademhaling te tellen. Adem in via je buik, 1. Adem uit via je neus, 2. Ga zo door tot 10 en begin vervolgens weer vanaf 1. Doe dit zolang of zo kort als jij wilt.

3. Lach!

Waarschijnlijk de beste, of in ieder geval één van de beste, remedie tegen stress: lachen. Wanneer je lacht, maken je hersenen het stofje endorfine aan, waardoor je lichaam al die stress van zich af kan laten glijden. Plan een middagje gezelligheid met een goede vriendin of ga opzoek naar grappige video’s op het internet. Video’s van katten en baby’s zijn vooral groot favoriet hier!

4. Ontspan met muziek

Zet de radio maar wat harder of blader naar je favoriete afspeellijst op Spotify. Je favoriete muziek heeft namelijk invloed op je bloeddruk en hartslag, die bij stress vaak aan de hoge kant zijn. Harde rockmuziek zou ik persoonlijk vermijden wanneer je stress hebt, kies liever voor een ietwat rustiger genre.

5. Zweet en beweeg

Een gouwe ouwe: bewegen. Hoewel we bij stress liever rustig op de bank blijven zitten, kijkend naar een leuke film, is het juist goed om de stress eruit te sporten. Zelf ga ik dan in de sportschool in de weer met gewichten, maar je kunt ook hardlopen, dansen of een goed stuk met de hond wandelen.

6. Etenstijd!

Kijk, nu bedoel ik niet dat je meteen naar de keukenkastjes moet rennen om die zakken chips eruit te halen, nee. Wel zijn er bepaalde voedingsmiddelen die een positieve invloed hebben op je stresslevel. Wist jij bijvoorbeeld dat het eten van knoflook stress kan verminderen? Benieuwd naar meer voedingsmiddelen die stress verlagend zijn? Klik dan even door naar dit artikel dat ik een tijdje geleden schreef.

Wat zijn jouw ultieme tips om tot rust te komen? Deel het hier in de reacties!

Lees ook: Hoe krijg je een platte buik?

Volg je Wild Oat al op Bloglovin’ en Instagram?

58 Responses

  1. Esmee januari 5, 2016 / 7:03 AM

    Oo hier was ik wel even aan toe na de kerstdagen en o&n! Ik word vooral blij van de laatste tip: eten!! haha 🙂

    • Marlotte januari 7, 2016 / 9:13 AM

      Haha fijn hè, dat je van eten rustig kunt worden!

  2. Kirsten januari 5, 2016 / 7:07 AM

    Wat een fijne tips Marlotte! Ik merk zelf dat ik inderdaad wat onrustiger ben als ik constant in de weer ben met mijn mobiel of computer.

  3. Xena januari 5, 2016 / 7:09 AM

    Aah Marlotte, ik vind dit echt heel goede tips. Als ik merk dat ik gestresst bent, ga ik even mediteren met een app op mijn telefoon. Het werkt elke keer weer 🙂

    • Marlotte januari 7, 2016 / 9:36 AM

      Dankjewel Xena! Precies, gewoon jezelf even afsluiten van de buitenwereld en je voelt je meteen wat rustiger. Heel fijn!

  4. Paula januari 5, 2016 / 7:13 AM

    2016 gaat nu al razendsnel aan me voorbij, tijd om even stil te staan en tot rust te komen. Deze tips gaan daar vast bij helpen! Dankjewel 🙂

    • Marlotte januari 7, 2016 / 9:37 AM

      Ah, ik snap je helemaal! De tijd vliegt weer. Graag gedaan Paula! 🙂

  5. Monique D januari 5, 2016 / 7:17 AM

    Wat een goede tips weer. Ik merk ook echt dat ik niet echt ben bijgekomen na de vakantie. Net alsof ik helemaal geen vrij heb gehad. Ga vanavond na het werk er meteen mee aan de slag!

    • Marlotte januari 7, 2016 / 9:38 AM

      Ja, dat hoor je wel vaker na de Kerstvakantie, het zijn ook zulke drukke en volle weken. Succes!

  6. Anniek januari 5, 2016 / 7:21 AM

    Goede tips Marlotte! Ik hoop dat ik dit jaar, mijn examenjaar, ook een beetje de rust kan bewaren, lijkt me heel fijn. Een boek lezen of wat tekenen werkt voor mij ook altijd goed!

    • Marlotte januari 7, 2016 / 9:43 AM

      Ah spannend je examenjaar! Ik hoop met je mee, maar dat komt vast en zeker wel goed! Ja goede, die werken inderdaad ook altijd goed bij mij!

  7. Willeke januari 5, 2016 / 7:23 AM

    Fijne tips Marlotte! 🙂

  8. Yasmin januari 5, 2016 / 7:27 AM

    Oh die foto! Schitterend. Zelf ga ik vaak wat schilderen of lopen in het bos 🙂

    • Marlotte januari 7, 2016 / 9:44 AM

      Dankjewel! Ja, die werken bij mij ook altijd wel goed 🙂

  9. Emma januari 5, 2016 / 7:34 AM

    Als ik stress heb ga ik meestal gewoon even lekker met een boekje op de bank liggen, die mis ik wel tussen de tips…

    • Marlotte januari 7, 2016 / 9:46 AM

      Dat is inderdaad ook een goede! Lekker hè, om soms even op de bank te kruipen met een boek en een kop warme choco of thee!

  10. Bianca Schrijft januari 5, 2016 / 7:44 AM

    Het is zo stom dat als je onrustig bent, je vaak geen zin hebt in de dingen die je vermeldt in de tips. Zeker sporten, sowieso geen fan van.

    • Marlotte januari 7, 2016 / 9:48 AM

      Haha snap ik, ik ga juist het liefst even sporten of in ieder geval bewegen. Wat helpt bij jou goed?

  11. Dina januari 5, 2016 / 7:56 AM

    Wandelen, in bad met veel schuim, yoga, poekies aaien, muziekje aan, iets makkelijks lezen.. Dat zijn mijn favorieten om tot rust te komen. En het liefst altijd 1 ding tegelijk doen.

    • Marlotte januari 7, 2016 / 9:50 AM

      Oh heerlijk, van poekies aaien word ik ook heel rustig!

  12. Irma januari 5, 2016 / 9:31 AM

    Muziek is altijd het antwoord 🙂 vooral in combinatie met een wandeling, een kneitersgekke dans door het huis heen of hardlopen.

  13. Anna januari 5, 2016 / 9:33 AM

    Mooi lijstje :). Lachen doe ik genoeg, yay! En ontspannend met muziek ook zeker. Tip 1 vind ik wel lastig, het is zo makkelijk/verleidelijk om steeds maar bezig te zijn met mobiel en laptop. Gelukkig nieuw jaar nog <3.

    • Marlotte januari 7, 2016 / 9:52 AM

      Klopt, dat vind ik ook absoluut de moeilijkste. Vaak pak je je laptop of mobiel al zonder dat je het doorhebt. Lastig! Dankjewel Anna, jij ook een top 2016 gewenst!

  14. Meryl januari 5, 2016 / 10:41 AM

    mooi lijstje ik vind de eerste tip het lastig maar het is waarschijnlijk wel degene waar ik het meest aan heb. super leuke blog heb je en nog een gelukkig nieuwjaar 🙂

    • Marlotte januari 7, 2016 / 9:53 AM

      Dankjewel Meryl, jij ook een heel gelukkig nieuwjaar gewenst! 🙂

  15. Sonja januari 5, 2016 / 11:05 AM

    Ja dit was wel even wat ik nodig had haha! Ik ga eens even kijken naar die stress verlagende voedingsmiddelen, lijkt me handig om te weten. Mooie foto vond ik ook aan het begin!!

    • Marlotte januari 7, 2016 / 9:54 AM

      Dankjewel Sonja! Haha, fijn dat dit artikel goed van pas komt! 🙂

  16. Rachel Kromdijk januari 5, 2016 / 1:38 PM

    haha mooi lijstje ziet er super uit! en helemaal waar! heerlijk rustig zonder die telefoon en social media!

  17. marjolein januari 5, 2016 / 2:00 PM

    Goed punt, van die telefoon en laptop (waar ik nu overigens zelf ook mee dit, maar dat terzijde). Het is toch vaak automatisme dat je ‘m er bij pakt, terwijl je er waarschijnlijk al minder mee zou zitten, als je ‘m alleen pakt wanneer je een specifiek doel hebt.

    • Marlotte januari 7, 2016 / 9:59 AM

      Precies, we gebruiken ze echt eigenlijk veel te veel. Tijd om dat verandering in te brengen!

  18. Sabine januari 5, 2016 / 3:36 PM

    Handige tips! Die laatste kende ik nog niet, dus ga meteen even dat artikel teruglezen 🙂

  19. Linda januari 5, 2016 / 4:06 PM

    Goede tips! Mijn telefoon en laptop mag ik nog wel wat vaker met rust laten, vooral mijn laptop eigenlijk 😉

  20. irene januari 5, 2016 / 5:09 PM

    fijne tips, eens kijken of het me gaat helpen! X

  21. Daniëlle januari 5, 2016 / 6:05 PM

    Wat een fijne tips. Ik kan op zich best goed tot rust komen, dan ga ik even een boek lezen of een film kijken. Ik probeer dan aan zo min mogelijk werkgerelateerde dingen te denken, want die geven me de meeste stress. Sporten werkt ook goed, een uurtje zweten en dan kan ik er weer tegen aan 🙂

    • Marlotte januari 7, 2016 / 10:01 AM

      Ah ja, snap ik! Vooral gewoon even doen wat jij leuk vindt, helpt altijd! Dankjewel 🙂

  22. Sanne januari 5, 2016 / 9:17 PM

    Jaaa, ik kan met muziek echt zo goed ontspannen 🙂 hele fijne tips!

    • Marlotte januari 7, 2016 / 10:02 AM

      Inderdaad, grappig wat muziek kan doen hè? Dankjewel!

  23. Renske januari 6, 2016 / 8:18 AM

    Hele fijne tips! Helaas heb ik op het werk weinig keuze om niet achter een computer te zitten, haha. Thuis mag ik hem nog wel eens wat vaker met rust laten! Net als mijn telefoon trouwens. :’) Bewegen en het luisteren naar muziek is iets wat ik juist meer wil doen.

    • Marlotte januari 7, 2016 / 10:03 AM

      Nee, dat is wel lastig op het werk hè. Helaas! Haha, hier moet ik ook echt vaker mijn telefoon en laptop met rust laten..

  24. Sytse januari 6, 2016 / 11:59 AM

    Ontspannen doe ik ook altijd met muziek. Drie kwartier in bad met een meditatief muziekje; heerlijk!!

    • Marlotte januari 7, 2016 / 10:04 AM

      Aah, ja een bad doet ook altijd wonderen. Lekker!

  25. Darina januari 6, 2016 / 2:35 PM

    Als ik stress heb, ga ik een lange wandeling maken. Bij slecht weer zoek ik een goed boek uit en ga met een kop thee mezelf verdiepen in het verhaal.

    • Marlotte januari 7, 2016 / 10:05 AM

      Goede, heerlijk om lekker op de bank te kruipen met een leuk boek!

  26. Riemke januari 6, 2016 / 7:35 PM

    Handige tips, thanks! 🙂 Ik vind het heel fijn om te gaan hardlopen, dan vliegt de stress weg. 😉 X

    • Marlotte januari 7, 2016 / 10:06 AM

      Ja, heerlijk om even lekker te sporten als je stress hebt hè. Werkt elke keer weer! 🙂

  27. Justin januari 8, 2016 / 6:37 PM

    Ademhaling werkt prima! Ik ben er reeds mee begonnen.

  28. Luna januari 12, 2016 / 3:04 PM

    Wat een mooie foto! En de tips zijn ook heel fijn. Ik ontspan zelf vooral door te gaan hardlopen. 🙂

  29. Kim | lifeisanadventure januari 29, 2016 / 8:45 AM

    Goede tips! Met name even geen telefoon en laptop is voor mij een manier om tot rust te komen. Anders heb ik echt het gevoel dat ik altijd ‘aan’ sta. Sporten is voor mij ook echt een manier om tot rust te komen, maar ook een wandeling in het bos vind ik heerlijk.

  30. Reshma januari 29, 2016 / 8:49 PM

    Handige tips! Vooral nummer 1 is af en toe ook even belangrijk.
    Gewoon even genieten van de mensen om je heen ipv de mensen op social media ^^

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *