Hoe vermijd je suiker?

suiker vermijden

Een tijdje geleden had ik het al over de verschillende soorten suikers die er zijn. Vandaag ga ik het ook hebben over suiker, alleen dan hoe je ze precies vermijdt. En dat kan nog een hele opgave zijn, gezien de vele soorten suikerbenamingen die er op dit moment zijn. Daarnaast zit in een overgroot deel van het assortiment van de supermarkten suiker verwerkt. Dus niet alleen in versbereide cheesecakes en apenkopjes, maar ook in brood en ontbijtgranen. Daarom deel ik vandaag mijn tips om suiker te vermijden!

1. Het begint natuurlijk bij het lezen van ingrediëntenlijst van de producten. En dan niet alleen de ingrediëntenlijsten van koekjes en snoepjes. Nee, bekijk ook de etiketten van vleeswaren en ‘gezonde’ smoothies uit de winkel. Juist in de producten waarvan je het niet verwacht dat er suiker in zit, zit suiker. Dus let goed op! Bekijk hier de meest voorkomende benamingen voor suikers. Probeer vooral de woorden die op ‘-ose’ (bijvoorbeeld glucose, dextrose en fructose) en ‘-stroop’ (bijvoorbeeld invertstroop, fructosestroop, dadelstroop) eindigen te vermijden, want dan heb je geheid te maken met suiker.

2. Hoewel vruchtensap misschien gezond klinkt, is het 9 van de 10 keer niet zo gezond als het lijkt. Zo wordt er gerust een hele lading suiker aan toegevoegd, naast de suikers die fruit al van nature bevat. Daarmee zeg ik niet dat fruit gezond is, maar eet ook dit met mate én eet het dan zo veel mogelijk gewoon uit de hand en niet in vloeibare vorm. Je suikerbloedspiegel zal je dankbaar zijn.

3. Laat die pakjes en zakjes achterwegen! Ik kan het niet genoeg benadrukken, die pakjes en zakjes zijn echt rommel. Over het algemeen zitten pakjes en zakjes vol met suiker, e-nummers en andere rare toevoegingen. Nee, die kun je beter laten staan. Ga lekker zelf aan de slag! In veel gevallen is het niet veel meer werk om zelf een saus te maken of kruidenmixjes te maken. Oh, en had ik al gezegd dat het ook nog eens veel lekkerder is? Echt waar, probeer het maar eens!

4. Ja, ook witte rijst en wit brood moet er aan geloven. Probeer zoveel mogelijk witmeelproducten te vermijden, want die hebben niks goeds te bieden aan je lichaam. En dan heb ik het nog niet eens alleen over de suikers die aan brood worden toegevoegd. Nee, het zijn namelijk geraffineerde koolhydraten. Oftewel, lege calorieën, want ze bevatten bijna geen vitaminen, mineralen en vezels meer. Deze koolhydraten kunnen sneller worden verteerd en daardoor zorgen ze voor snelle pieken in de bloedsuikerspiegel, waardoor je je vaak moe voelt of nog sneller grijpt naar zoetigheid. Probeer dus vooral witmeelproducten als wit brood, witte rijst, snoep, pasta en ontbijtgranen te vermijden.

suiker vermijden

Gelukkig bestaan er suikervervangers die iets beter voor je lichaam zijn. Let wel op, deze suikervervangers hebben alsnog invloed op je bloedsuikerspiegel, dus eet ook dit met mate. Op het internet kom ik weleens zogenoemde ‘gezonde’ recepten tegen, waarbij je 250 gram dadels, 150 gram honing en 3 bananen nodig hebt. Als ik dat zie staan, voel ik meteen mijn bloedsuikerspiegel torenhoog naar boven schieten. Dat is dus, naar mijn mening, niet de bedoeling.

In mijn baksels gebruik ik graag kokosbloesemsuiker, fruit, dadels en ahornsiroop. Naar mijn mening kun je wanneer nodig het beste kokosbloesemsuiker gebruiken, aangezien deze niet zorgt voor gigantisch hoge pieken in je bloedsuikerspiegel, maar ook hierbij geldt: met mate. Ook gebruik ik graag rijpe bananen, aangezien deze heel zoet zijn. Natuurlijk kun je ook andere soorten fruit gebruiken, zoals appel en mango. Wedden dat je geen suiker meer nodig hebt? Pas overigens op met gedroogd fruit, want hierbij wordt vaak suiker gebruikt. Bekijk dus even de ingrediëntenlijst voordat je ‘m afrekent aan de kassa.

Vermijd jij zoveel mogelijk suikers of durf je je er nog niet aan te wagen?

Lees ook: Zelf marsepein voor het paard van Sinterklaas maken

Volg je Wild Oat al op Bloglovin’ en Instagram?

16 Responses

  1. Eva december 2, 2015 / 4:46 PM

    Wat een goed artikel!!

  2. Belle december 2, 2015 / 4:47 PM

    Ik probeer al om minder suiker te eten, dus deze tips komen heel goed van pas! X

  3. Paula december 2, 2015 / 4:51 PM

    Oeps ik dacht dat ik altijd goed bezig was als ik gedroogd fruit at.. Goede tips!

  4. Amanda december 2, 2015 / 5:00 PM

    Heel leuk en handig artikel! 🙂

  5. Tineke december 2, 2015 / 5:21 PM

    Handig dit artikel! Ik dacht echt dat rijst altijd gezond was, maar dat valt dus tegen..

  6. Esmee december 2, 2015 / 5:26 PM

    Fijn artikel, ik probeer al wat minder suiker binnen te krijgen, maar blijft toch lastig 😉 Ga je tips zeker toepassen

  7. Yasmin december 2, 2015 / 5:33 PM

    Hmm misschien moet ik er toch eens aan geloven.

  8. Jessie december 2, 2015 / 5:39 PM

    Hele mooie foto’s weer, ben echt fan van je blog. Je schrijft zo leuk en dan die prachtige foto’s erbij 🙂

  9. Anniek december 3, 2015 / 7:20 AM

    Wat een goed artikel Marlotte! Ik probeer zelf ook zo min mogelijk uit pakjes en zakjes te eten, omdat er gewoon zó ontzettend veel rommel in zit. Inclusief een berg suiker meestal. Goede andere tips geef je ook! Enne, je bent echt onwijs goed bezig met je blog topper! Liefs!

  10. Charlotte december 3, 2015 / 10:44 AM

    Heel interessant artikel! Ik probeerde een tijdje geleden suikerloos te eten maar het is inderdaad erg lastig!

  11. Marvin december 3, 2015 / 11:13 AM

    Ik vermijd suikers niet in zijn geheel. Ons lichaam heeft ook suikers nodig om te functioneren, zeker wanneer je zware inspanning gaat leveren. Wel probeer ik de toegevoegde suikers zoveel mogelijk te vermijden.

  12. Sanne december 3, 2015 / 11:35 AM

    Ik deed laatst een leuke tekst van het NRC, over hoeveel suiker je consumeert. Zo heftig dat in zooo veel dingen suiker zit. Echt belachelijk. 🙁

  13. Angelina december 3, 2015 / 4:51 PM

    Goed geschreven! En wat is nu echt gezond he? Moeilijk! Maar zoals wat je zegt met pakjes en zakjes, daar begin ik sowieso niet aan en vruchtensap ook niet, maar het zit inderdaad bijna overal..

  14. Betty december 4, 2015 / 12:39 PM

    Hele goed tips, want alle beetjes helpen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *