Mindfulness voor beginners

mindfulness voor beginners

De laatste jaren is mindfulness opeens volop in de schijnwerpers. Waar het eerst afgedaan werd voor zweverig, is het nu helemaal in en totaal niet meer zweverig te noemen. Ja, ik moet eerlijk zeggen: stiekem vond ik het vroeger ook ietwat zweverig, maar ik ben om. Ik ben totaal geen expert, maar om je een beetje op weg te helpen: vandaag mijn tips voor mindfulness voor beginners gericht op meditatie.

1. Zoek een rustig plekje

Allereerst is het belangrijk om een rustige plek op te zoeken waar je niet gestoord kunt worden. Niets is vervelender om tijdens je meditatie te worden gestoord, dus zoek een plekje op waar je je even voor de buitenwereld kunt afsluiten. Alleen jij en je gedachten. Helemaal fijn als het naast stil ook een opgeruimde plek is, dat geeft namelijk rust. Heb je niet alle tijd van de wereld om te mediteren en moet je op de tijd letten? Neem dan een timer (op je telefoon te vinden!) mee en stel hem in op een bepaalde tijd. Zo hoef je tijdens de meditatie niet te letten op de tijd en kun je in alle rust mediteren. Hoelang je moet mediteren? Dat is aan jou! De meeste mensen kiezen er voor om ongeveer 10 minuten per keer te mediteren, maar korter of langer mag natuurlijk ook. Je kunt ook korte meditatiesessies ‘inplannen’ over de gehele dag, zo kun je even snel tot rust komen en er weer keihard tegenaan!

2. Zorg voor een goede houding

Naast een rustige plek is het ook belangrijk om in een goede houding te zitten. Waar je ook bent of zit, zorg ervoor dat je comfortabel rechtop kunt zitten. Zelf zit ik het liefst op een stoel met mijn voeten naast elkaar op de grond. Ga niet helemaal onderuit hangen op de stoel (ik weet hoe verleidelijk het is), maar leun rechtop comfortabel met je rug tegen de stoel. Leg vervolgens allebei je handen op je schoot of bovenbenen. Check, we zijn bijna zover!

3. Focus je op je zintuigen

Goed, tijd om te beginnen! Er zijn geen bepaalde regels die je op moet volgen bij mindfulness, maar het focussen op je zintuigen is wel een belangrijk onderdeel van mindfulness. Zelf vind ik de aanpak van de app Headspace (gratis te downloaden in de Appstore) heel fijn. Eerst ga je rustig en comfortabel zitten, je ademt een aantal keer diep in en uit en dan sluit je rustig je ogen. Vervolgens richt je je op je omgeving (je handen die op je schoot liggen, je rug tegen de stoelleuning en de voeten die stevig op de grond staan) en het omgevingsgeluid. Dan is het tijd om je focus te verleggen op je lichaam door middel van een zogenoemde bodyscan. Wat voel je? Belangrijk is om hierbij niet te oordelen. Wanneer je je lichaam hebt ‘geanalyseerd’, gaan we onze aandacht richten op de ademhaling, waarna we de ademhaling gaan tellen.

4. Ga er voor

Vooral in het begin zal je merken dat je snel afgeleid kunt raken, zorg dan dat je rustig weer terug gaat naar het focussen en tellen van de ademhaling, vooral zónder boos of gefrustreerd te raken. Laat je gedachten en gevoelens langzaam voorbij gaan en probeer ze vooral niet te onderdrukken, dat heeft over het algemeen vrij weinig zin. Focus je voor die paar minuten even compleet op jezelf en leef in het moment. Die paar minuten per dag zijn een mooi begin en kunnen geen kwaad toch?

Misschien lijkt mindfulness in het begin ietwat zweverig (vond ik eerst ook), maar probeer het gewoon eens. Je zult merken dat je je veel meer ontspannen voelt over de gehele dag. Zelf vind ik het fijn om ‘s ochtends rustig te beginnen, maar anderen vinden het ‘s avonds voor het slapengaan weer veel fijner. Heel veel succes!

Doe jij aan mindfulness?

Lees ook: Tips voor gezond haar

Volg je Wild Oat al op Bloglovin’ en Instagram?

28 Responses

  1. Belle februari 5, 2016 / 7:02 AM

    Wat een leuk artikel! Vind die mindstyle gerelateerde artikelen wel interessant 🙂

  2. Tineke februari 5, 2016 / 7:05 AM

    Ontzettend leuk om te zien Marlotte. Zelf doe ik het ook wel regelmatig. Goede tips 🙂

  3. Laura februari 5, 2016 / 7:08 AM

    Ah fijne tips Marlotte, ik zou ook weleens aan mindfulness willen doen. Kan ik wel gebruiken haha! 😉

  4. Yasmin februari 5, 2016 / 7:09 AM

    Handige tips! X

  5. Wendy februari 5, 2016 / 7:12 AM

    ik zie het de laatste tijd steeds vaker voorbij komen, maar wist er vrij weinig van af. Leuk artikel 🙂

  6. Esmee februari 5, 2016 / 7:15 AM

    Ik doe het braaf elke ochtend. Goede tips geef je voor beginners!! Had ik dat maar eerst geweten haha.

  7. Anniek februari 5, 2016 / 7:15 AM

    Ik doe niet echt aan mindfulness, maar wel begin ik de dag altijd met een stukje bijbellezen en bidden. Ook heel rustgevend 🙂 Jouw tips klinken ook fijn!

  8. Marvin februari 5, 2016 / 7:19 AM

    Vooral een rustige plek opzoeken vind ik heel belangrijk. Eerst deed ik het maar gewoon overal en nergens, naast de wasmachine bijvoorbeeld.. dat gaat niet werken 😉

  9. Renske februari 5, 2016 / 7:21 AM

    Wat een fijne tips zeg! Eerder vond ik mindfulness ook zweverig, maar sinds zo’n 4 jaar geleden zie ik er zeker voordelen van in! Ik pas het alleen niet altijd meer toe.

  10. Melissa februari 5, 2016 / 7:21 AM

    Het is gewoon doen inderdaad, je moet ergens beginnen. OP het begin zal het niet altijd even soepel gaan, maar daarna wel 🙂 fijne tips geef je weer!

  11. Bianca Schrijft februari 5, 2016 / 7:23 AM

    Ik moet, lekker verkeerde woordkeuze bij mindfullness, het echt weer oppakken. Zelf heb ik een hele tijd de app OMG i can meditate gebruikt. Ik deed dit lekker voordat ik naar mijn werk ging. Een probleem, de sessies werden op het laatst 20 min en dat vond ik wel erg lang worden om er extra vroeg voor uit te gaan.

    • Marlotte februari 6, 2016 / 8:56 PM

      Kan ik me voorstellen! Zelf vind ik 10 minuten wel een fijne lengte qua tijd, zeker in de ochtend voor je werk/school.

  12. Marlou februari 5, 2016 / 7:23 AM

    Ik begin elke ochtend met 5 minuutjes rustig ademhalen. Ga jouw manier eens proberen! 🙂

  13. Paula februari 5, 2016 / 7:24 AM

    Goede tip die van de app Headspace. Klinkt fijn!

  14. MARIJKE februari 5, 2016 / 8:18 AM

    Persoonlijk vind ik Minfulness echt niks. Je hoort er inderdaad iedereen over maar helaas niet aan mij besteed 🙂

  15. Myrthe februari 5, 2016 / 8:27 AM

    Headspace heeft mij enorm geholpen!
    Eerst vond ik het ook aardig zweverig, maar toch doorgezet en ik merk nu dat ik een stuk rustiger ben en gemakkelijker met heftige emoties (zowel positieve als negatieve) kan omgaan. Ik doe m’n best het iedere werkdag te doen, zodat ik lekker rustig m’n dag kan beginnen 🙂

    • Marlotte februari 6, 2016 / 8:57 PM

      Wat goed om te horen dat het je wat heeft opgeleverd! Een goed streven 🙂

  16. Mariska februari 5, 2016 / 8:33 AM

    Ik zou eens mindfulness moeten proberen eigenlijk. Goed dat je me eraan herinnert 😛 Handige tips meteen 🙂

  17. Charelle februari 5, 2016 / 8:51 AM

    Leuk artikel Marlotte! Ik doe zelf ook iedere dag een mindfulness meditatie. Ik ben begonnen met behulp van de Headspace app, maar inmiddels doe ik het zonder. Het maakt echt zó’n groot verschil!

    • Marlotte februari 6, 2016 / 8:58 PM

      Yes, ik ook nu zonder. Ook wel fijn, dan kan je precies bepalen waar je wat meer op wilt focussen!

  18. Linda februari 5, 2016 / 10:00 AM

    Ja fijne tips! Ben ook net begonnen met het gebruiken van de app Headspace, hiervoor gebruikte ik Stop, Breathe & Think. Ben er nog niet helemaal uit welke ik fijner vind, eerst maar eens die 10 “beginnerdagen” doorkomen ;-).

  19. Rachel februari 5, 2016 / 10:41 AM

    Wat fijn dat je dit wilt delen! klinkt goed.
    In de tijd van nu is dit gewoon nodig,

  20. Kim februari 5, 2016 / 1:02 PM

    Charelle had mij ook die Headspace app aangeraden en sindsdien doe ik elke dag 10 minuten mindfulness 🙂 na 10 takes moet je 5 euro per maand betalen om alle sessies te kunnen beluisteren, maar dat vind ik het zeker waard!
    Op een gegeven moment weet je inderdaad wel wat je moet doen, maar toch vind ik het fijn dat er iemand is om je te begeleiden.

  21. Sonja februari 5, 2016 / 8:53 PM

    Wat leuk dat je hier ook aandacht aan besteedt. Ik vind het zó fijn om af en toe inderdaad gewoon even mijn ogen dicht te doen en te focussen op mijn adem, merk ook echt dat het een positieve uitwerking op me heeft, heel fijn.

  22. Els februari 6, 2016 / 6:56 PM

    Mooi geschreven. Ga er voor is een goed idee! Ik denk altijd” “mindfulness, moet ik eens doen :-)”.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *