Hoe krijg je een platte buik?

hoe krijg je een platte buikHoe krijg je een platte buik? Nu we bijna allemaal bezig zijn met het verwezenlijken van de goede voornemens, krijg ik steeds vaker mailtjes van bezoekers die een platte buik willen, maar niet weten hoe ze dit moeten doen. Ik gok dat veel mensen hiermee bezig zijn en daarom besloot ik om er een artikel aan te wijden. Vandaag geef ik antwoord op de vraag: “hoe krijg je een platte buik?”.

Laten we bij het begin beginnen, ik denk dat je het antwoord op deze vraag allang weet. Het is namelijk heel simpel, gezond leven. Als jij elke dag zakken chips, drie pastamaaltijden en nog een paar chocoladerepen naar binnen werkt, ga je geen platte buik krijgen. Nee, ook niet als je 5 keer per week in de sportschool staat. Ze zeggen ook wel: “a sixpack is made in the kitchen, not the gym”. Ja, er is werk aan de winkel, als je een platte buik wilt.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: een crashdieet werkt niet. Ja, natuurlijk val je af, maar daarna kom je net zo hard (of harder) weer aan. Het is de kunst om een gezonde levensstijl voor jezelf te ontwikkelen, die je dus je leven lang vol zou kunnen houden. Zo’n koolhydraatarm-dieet is leuk, maar voor veel mensen is dit niet lang vol te houden. Wanneer jij weer ‘normaal’ gaat eten, zijn die kilo’s (die je bent afgevallen) er zo weer aan. Dat is niet de bedoeling! Oftewel, ga opzoek naar een levensstijl die je gemakkelijk kunt volhouden. Zo is de 80/20-regel een geliefde aanpak. 80% van de tijd eet je gezond en de overige 20% kun je invullen met wat ongezondere voeding. Door jezelf ook ‘slechte’ dingen toe te staan, kun je die 80% beter volhouden.

Allemaal leuk en aardig zo’n gezonde levensstijl, maar hoe krijg ik dan die strakke buik? Allereerst, iedereen heeft buikspieren. Ja, echt iedereen (dus niet alleen degenen die dag in dag uit buikspieroefeningen doen). Hoe zorg je er dan voor dat je buikspieren wel te zien zijn? Helaas, het is niet zo dat je binnen een paar dagen een strakke buik krijgt, hier gaat een tijd overheen. Om die buikspieren zichtbaar te krijgen moet je zorgen voor een negatieve energiebalans. Ofwel, er moet minder in aan calorieën dan dat je verbrandt. Een negatieve energiebalans zorgt er uiteindelijk voor dat je afvalt en dat je vetpercentage omlaag gaat, waardoor je buikspieren tevoorschijn komen.

Ik kan je wel gaan vertellen dat je écht krachttraining moet gaan doen om die buik zichtbaar te krijgen, maar als het niet bij je past, zal je het hoogstwaarschijnlijk niet lang vol kunnen houden, hoewel ik van mening ben dat krachttraining het proces naar een strak lichaam (inclusief platte buik) wel versnelt. Ga opzoek naar een sport waar je blij van wordt. Van yoga, tot hardlopen en hoelahoepen. Alles kan en alles mag!

Wanneer je je gezonde levensstijl volhoudt, zal je vanzelf (blijvend!) resultaat gaan zien. Ja, helaas geen magisch trucje of formule voor een strakke buik. Een strakke buik is nou eenmaal hard werken!

Hoe houd jij een gezonde levensstijl vol? Laat het hieronder in de comments weten!

Lees ook: Beter zelfbeeld door sporten

Volg je Wild Oat al op Bloglovin’ en Instagram?

53 Responses

  1. Marvin januari 3, 2016 / 7:03 AM

    Weer een top artikel dit, het is inderdaad keihard werken

  2. Roos januari 3, 2016 / 7:05 AM

    Het is helemaal waar, er bestaat helaas geen magische formule, was het maar zo 😉

  3. Iris januari 3, 2016 / 7:09 AM

    Ik ben wel benieuwd wat jij die 20% van de tijd dan eet? Goed artikel 🙂

  4. Belle januari 3, 2016 / 7:13 AM

    Hihi, ik ben ook wel benieuwd wat jij eet qua iets ongezondere dingen. Dit artikel komt goed van pas!

    • Mascha januari 4, 2016 / 7:30 AM

      Ik heb een vrij platte buik. Mijn ongezonde dingen zijn koekjes. En een dag in de week eet ik ook friet of pizza oid. Maar omdat het een dag in de week is merk je daar niet zo veel van.
      Ik sport nauwelijks, maar doordat ik gevarieerd eet kom ik niet (veel) aan.
      afgelopen jaar een kilo. XD

    • Marlotte januari 7, 2016 / 9:15 AM

      Komt binnenkort een artikel over online, houd mijn blog in de gaten 🙂

  5. Kirsten januari 3, 2016 / 7:16 AM

    Ik vind die 80-20 balans wel moeilijk, of ik doe het goed of ik doe het niet, die 20 procent vind ik dan zo zonde.

    • Marlotte januari 7, 2016 / 9:16 AM

      Snap ik, maar zo houd je het op de lange termijn wel langer vol, over het algemeen. Ik ga binnenkort een artikel over de 80-20 methode schrijven en daar ga ik er wat dieper op in!

  6. Willeke januari 3, 2016 / 7:18 AM

    Goed dat je zegt dat een platte buik in de keuken is gemaakt, vaak zie je mensen heeeel veel sporten en dan alsnog onwijs ongezond eten en dan gek vinden dat ze een buikje hebben.

    • Marlotte januari 7, 2016 / 9:16 AM

      Inderdaad, eerst de voeding aanpassen en dan pas de sportschool induiken!

  7. Melissa januari 3, 2016 / 7:24 AM

    Hoe ik een gezonde levensstijl volhoud? Tja, goede vraag. Met vallen en opstaan 😉 de ene keer eet ik gezonder dan de andere keer en de andere keer sport ik wat meer. Zo is het toch redelijk in balans, al kan ik mij ook goed te buiten gaan.

    • Marlotte januari 7, 2016 / 9:17 AM

      Precies, zo zal het toch altijd gaan en dat maakt het juist ook weer gezond, naar mijn mening. Goed bezig!

  8. Esmee januari 3, 2016 / 7:29 AM

    Goede blogpost XX

  9. Anniek januari 3, 2016 / 7:29 AM

    Goed artikel Marlotte! Zelf hoef ik gelukkig niet zoveel moeite te doen om slank te blijven, ik ben van mijzelf al redelijk smal gebouwd. Maar een superstrakke buik, dat krijg je meestal niet zomaar inderdaad 🙂 Ik heb wel een aantal keer periodes gehad dat ik aan krachttraining deed, maar op dit moment glipt het er een beetje bij in… Wel probeer ik, na al die feestdagen, vanaf nu weer even lekker healthy te eten!

    • Marlotte januari 7, 2016 / 9:18 AM

      Ah, dat is wel fijn, dat je niet mega veel moeite hoeft te doen voor een slank figuur! Ook wel lekker om na al dat ongezonde eten weer wat gezonder te eten! 🙂

  10. Renske januari 3, 2016 / 8:19 AM

    Konden we maar in de vingers knippen en een strak lichaam hebben. Helaas ben ik niet gezegend met een smal figuur en moet ik dus echt letten op wat ik eet. De laatste maand is het nogal mis gegaan, dus ik moet er nu echt beter op gaan letten! Zelf eet ik d.m.v. de BodieBoostmethode, erg prettig en makkelijk vol te houden! Oh, en sporten? Dat doe ik niet. :’) Echt fout hoor! Inmiddels al wel een proefles bij een sportschool aangevraagd, dus ik ben benieuwd!

    • Marlotte januari 7, 2016 / 9:20 AM

      De BodieBoostmethode? Daar heb ik, geloof ik, nog nooit van gehoord. Wat houdt die methode precies in? Ben heel benieuwd! Succes, gaat vast en zeker goedkomen! 🙂

  11. Femke januari 3, 2016 / 8:55 AM

    Ik had me voorgenomen dat ik vanaf volgende week elke dinsdag en donderdag ging toertjes lopen hier in de straten. Hopelijk houd ik dit lang genoeg vol en helpt dit ook bij mij.

  12. Bodi januari 3, 2016 / 10:02 AM

    Goed artikel! Dit is helemaal waar, al zou ik heel graag willen dat er wel een of ander wondermiddeltje was haha.

    • Marlotte januari 7, 2016 / 9:21 AM

      Ja, helaas hè, zou wel fijn zijn geweest! Wie weet, ooit..

  13. Claudia januari 3, 2016 / 11:27 AM

    Jaren geleden probeerde ik eens het koolhydraatarme Atkins-dieet.. De ellendigste 2 weken van mijn leven, bah! Voor mij werkt krachttraining erg goed, maar qua voeding ben ik nog erg zoekende. Ik probeer heel veel, maar lust relatief weinig of kies ervoor om het niet te eten (zoals producten met toegevoegde smaakversterkers etc.)

    • Marlotte januari 7, 2016 / 9:24 AM

      Haha, snap dat het de ellendigste 2 weken van je leven waren. Koolhydraten zorgen over het algemeen gezien toch voor de meeste energie en als je die opeens (bijna) niet meer binnenkrijgt.. Heb je al weleens geprobeerd om high protein of high fat te proberen?

  14. Iris januari 3, 2016 / 12:24 PM

    Wat een super artikel zeg! Ik moet ook echt wat beter mijn best gaan doen om die buik toch weer wat platter te gaan krijgen.. Alleen de 80/20 regel lijkt me best lastig.. Ben bang dat het al snel teveel is zeg maar!

    • Marlotte januari 7, 2016 / 9:26 AM

      Ja, snap ik! In het begin is het ook lastig om een goede balans te kunnen vinden. Je kunt met jezelf afspreken dat je de maaltijden (ontbijt, lunch en diner) gewoon gezond eet en een bepaald aantal (1 of 2 bijvoorbeeld) tussendoortjes wat minder gezond hoeven te zijn. Komt binnenkort een artikel online!

  15. Eline januari 3, 2016 / 12:32 PM

    Helemaal waar! Voor mijn gevoel helpt het ook om veel water te drinken (is sowieso goed!) en wat puurder te eten (minder zout en smaakversterkers).

    • Marlotte januari 7, 2016 / 9:26 AM

      Klopt, absoluut! Er zijn nog zoveel meer andere tips, maar dan ben ik morgen nog bezig haha. Komt binnenkort een deel twee online!

  16. Marushi januari 3, 2016 / 7:06 PM

    Super handig artikel! Dit kan ik wel gebruiken 🙂 -x-

  17. Eva januari 3, 2016 / 8:51 PM

    Hihi nou ben ik stiekem heel benieuwd of die platte buik op de foto jouw buik is :-). Helaas na twee kindjes is mijn buik niet meer zo strak te krijgen. Hoe gezond ik ook eet, mijn striae gaat er niet weg :-(. maar ik ben het wel eens hoor met jouw artikel. Ik ben een GROOT voorstander van de 80/20 regel.
    Liefs!

    • Marlotte januari 7, 2016 / 9:30 AM

      Ah, balen dat je er met je voeding niks aan kunt veranderen. Snap dat dat vervelend is!

  18. Cennet januari 3, 2016 / 10:12 PM

    Leuk geschreven! Weer een fijne motivatie/peptalk tekst om een goede start aan te houden 🙂

  19. Myrthe januari 4, 2016 / 9:21 AM

    Goed artikel! Helemaal meee eens met de 80/20 regel! Toch altijd weer lastig om vast te houden na de feestdagen.. Je schrijft trouwens leuk!

    • Marlotte januari 7, 2016 / 9:31 AM

      Dankjewel Myrthe! 🙂 Ja, soms is het heel lastig om weer wat gezonder te gaan eten na al dat lekkere eten met Kerst en Oud & Nieuw..

  20. Charissa januari 4, 2016 / 9:59 AM

    Leuk artikel! Ik ben twee weken niet naar de sportschool geweest en heb me even niet gehouden aan gezond eten, maar… I’m back! En ik ga ervoor, op naar dat getonede lichaam 🙂

  21. Daniëlle januari 4, 2016 / 12:49 PM

    Ben het zeker eens met de 80/20 regel. Als je jezelf af en toe ook wat lekkers gunt, is het makkelijker vol te houden. Ik ben vandaag ook weer begonnen met wat gezonder eten. Ik at voorheen al heel gezond, maar met de feestdagen gaan er altijd weer wat slechte dingen naar binnen!

    • Marlotte januari 7, 2016 / 9:33 AM

      Precies, het is, wat mij betreft, de key om jezelf niets te verbieden, daardoor ga je er alleen maar meer naar verlangen. Heel veel succes 🙂

  22. Rachel januari 4, 2016 / 4:28 PM

    Goed artikel! ik wil ook gaan sporten in dit nieuwe jaar, ik heb nu een vaste baan en na het stoppen met roken is er tien kilo bij gekomen.. dit moet er gewoon af en ik wil gewoon trots kunnen zijn op mijn lichaam! ik wil ook een eet schema gaan maken zodat ik geen fouten ga maken!

    • Marlotte januari 7, 2016 / 9:34 AM

      Ah, wat balen dat er wat kilo’s zijn bijgekomen nadat je gestopt bent met roken. Wel super goed dat je gestopt bent! 🙂 Heel veel succes, je kunt het!

  23. Ilse van Kreanimo januari 7, 2016 / 11:33 AM

    Ah, iets wat ik al wel wis, maar gewoon nog eens moest lezen.
    En bij mij gaat het niet eens over een platte buik, gewoon gezonder leven zodat ik mijn kilo’s kwijt raak en inderdaad geen crash dieet. 😉

  24. Sanne januari 8, 2016 / 1:25 PM

    Ha, ontzettend leuk z’on platte buik. Dames geniet ervan zolang het duurt want het blijft niet eeuwig zo,hoe hard je ook werkt en hoe gezond je ook eet!

    Na 3 hele grote kinderen (4250-4500 gram) en een gewicht dat van 56 kg naar + 28 kg erbij ging tijdens alle zwangerschappen ( dat is dus de helft van mijn eigen gewicht! ) was ik zo blij met een beetje model. En dat het model niet meer ‘de blokjes’ buik was die hij was geweest, ok het koste wat tranen maar ik had dan wel 3 prachtige kinderen gebaard. En toen de 45+ was bereikt bezorgden de hormonen me gratis weer een ander model. Weer iets ronder nog iets voller maar ook dit is voor mij nog steeds prima.

    Wat ik jullie mee wil geven is geniet vooral van je platte buik. Later (echt waar ,eigen ervaring) blik je terug op foto’s van toen en blijk je jezelf veel mooier te vinden dan toen. Leef gezond ,eet gezond,beweeg genoeg en wees vooral blij met jezelf.

  25. Marlot januari 24, 2016 / 9:11 PM

    Die 80/20 regel vind ik nogal lastig om vol te houden. Het is bij mij een beetje alles of niets. Maar het probleem daarvan is inderdaad dat ik op een gegeven moment weer terugval in mijn slechte gewoontes en dan is het er inderdaad weer zo aan.
    Fijn artikel!

  26. Iep januari 25, 2016 / 12:30 PM

    Weer een super goed artikel. Ik ga vanavond beginnen met buikspieroefeningen!
    Liefs Iep xo

  27. Susan maart 9, 2016 / 8:51 AM

    Een weg zoeken die bij jou past is inderdaad de beste tip! Ik skip doordeweeks alle lekkere dingen, dus ik eet 3 keer per dag en toetjes/koekjes/snoepjes sla ik over. In het weekend merk ik dan dat ik er ook minder zin in heb, je raakt er ook aan gewend. In het weekend mag ik dan heus wel wat lekkers bij mijn thee en sla ik ook een taartje niet af!
    Ik hoef niet perse een sixpack, maar als ik gewoon in mijn broek pas ben ik tevreden;).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *