Energiek en gezond de feestdagen door

 

gezond de feestdagen door

Goedemorgen op deze 1e Kerstochtend! Misschien ben je al druk in de weer om een spetterend Kerstontbijt voor te bereiden. Het huis ruikt naar vers (af)gebakken broodjes, de eitjes worden gekookt en de tafel wordt mooi gestyled. Of misschien heb je, nu je dit leest, al het Kerstontbijt achter de kiezen. Natuurlijk kunnen de broodjes niet gegeten worden zonder eerst een dikke laag roomboter erop te smeren. Allemaal leuk en aardig al dat lekkere eten met de feestdagen, maar gezond is het meestal niet echt. Kijk, begrijp me niet verkeerd, je hoeft echt niet altijd gezond te eten, maar gezond eten én genieten hoeft echt niet moeilijk te zijn. Vandaag deel ik mijn tips om energiek en gezond de feestdagen door te komen! Kijk je mee?

Voel je vooral niet verplicht om al die hapjes op te eten. We voelen ons vaak verplicht om al dat eten op te eten, zeker als het door een vriend of familielid gemaakt is. Ga eerst eens na of je wel écht zin hebt in die cheesecake of bittergarnituur. Als je deze hapjes laat staan, kun je extra veel genieten van die cranberrytaartjes, waar je wél zin in hebt.

Hoe verleidelijk het ook is, probeer niet de hele dag door te blijven snoepen van al dat lekkers. Zorg dat je in ieder geval de drie ‘hoofdmaaltijden’ niet overslaat (ontbijt, lunch en diner) en dat je jezelf niet uithongert, want dit zorgt alleen maar voor énorme eetbuien en dat wil je niet. Toch? Eet wanneer je lichaam erom vraagt, niet omdat er toevallig wat lekkere hapjes voorbij komen. Heb je ‘s avonds een gezellig kerstdiner met vrienden op de planning staan? Probeer ‘s ochtends en ‘s middags alvast wat extra groente binnen te krijgen. Je hoeft echt niet de hele dag worteltjes te eten, je kunt ook groente ‘verstoppen’. Ik ontbijt vaak met een smoothie bowl, waar ik naast banaan ook wat groente instop, zoals courgette.

Vind je het lastig om jezelf in te houden bij het grootse kerstdiner of bang dat je de hele dag door blijft snoepen? Zorg dan dat je genoeg proteïnes (eiwitten) en goede vetten binnenkrijgt, die zorgen voor een langer verzadigd gevoel, omdat ze moeilijk verteerbaar zijn. Of kies ervoor om ‘s ochtends te ontbijten met een lekkere warme schaal havermout met appel en noten. Wedden dat je zo die lekkere kerstkransjes, die je al de hele dag aanstaren, kan weerstaan?

Beweeg! Misschien zit je er niet op te wachten om zwetend in de sportschool de kerstdagen door te komen, maar probeer in ieder geval genoeg te bewegen. Heb je even een vrij momentje tussen al die kerstborrels of familiebezoekjes? Ga lekker de buitenlucht in en maak een wandeling op de hei. Of ga op avontuur in het bos met je nichtjes en neefjes!

Organiseer jij zelf een kerstdiner of duik je de keuken in om allerlei lekkers mee te nemen naar je familie of vrienden? Maak dan een lekker bijgerecht met allerlei groente, zo weet je zeker dat je een enigszins gezonde keuze hebt! Wat dacht je van een lekkere groente taart, zoals deze hartige taartjes? Of een lichte broccolisoep?

Oké, de feestdagen kunnen misschien soms voor wat vervelende stress zorgen, maar probeer vooral te genieten van de heerlijke dagen met de mensen die je lief hebt. Ik wil jullie dan ook hele fijne kerstdagen wensen. Oh, nog even tussen jou en mij: je wordt niet dik tussen Kerst en Oud en Nieuw, maar vanaf Oud en Nieuw en Kerst. Ondertussen een cliché, maar daarom niet minder waar!

Let jij op een goede balans tussen gezond en ongezond met Kerst? Ik ben benieuwd!

Lees ook: Spectaculaire poffertjes-ijstaart

Volg je Wild Oat al op Bloglovin’ en Instagram?

28 Responses

  1. Iris december 25, 2015 / 7:07 AM

    Wat een heerlijk artikel, energiek en gezond de feestdagen door is ook belangrijk 🙂 fijne kerst!

  2. Kirsten december 25, 2015 / 7:08 AM

    Goede tips! Zelf let ik wat minder op mijn voeding met kerst, maar ik zorg natuurlijk dat ik niet te ver ga haha 😉 vrolijk kerstfeest!!

  3. Yasmin december 25, 2015 / 7:14 AM

    Stiekem ben ik toch wel heel erg bezig met een gezonde balans met de Kerst. Fijne tips Marlotte 🙂 Dankjewel! Ik wens je een fijn kerstfeest!

  4. Paula december 25, 2015 / 7:18 AM

    Handig! Ik ga zo het kerstontbijt voorbereiden, komen goed van pas 😉 Merry christmas! X

  5. Samantha december 25, 2015 / 7:20 AM

    Ik laat het altijd helemaal los met Kerst. Fijne Kerst! 🙂

  6. Xena december 25, 2015 / 7:24 AM

    Wat een prachtige foto Marlotte. Is dat gewoon hier in NL? Fijne Feestdagen! XX

    • Marlotte december 27, 2015 / 12:39 PM

      Dankjewel Xena! Yes, is gewoon hier in Nederland! 🙂

  7. Hilde december 25, 2015 / 7:26 AM

    Die komen goed van pas haha, ik eet straks een extra eitje. Dankjewel voor de tips. Geniet van je kerst met je dierbaren!!

  8. Anniek december 25, 2015 / 7:34 AM

    Fijne tips geef je Marlotte! Ik denk inderdaad dat heel veel mensen ook uit beleefdheid gewoon mee-eten met alles, terwijl ze er misschien niet eens écht zin in hebben. Ik kijk in ieder geval nu al uit naar de kerststol zo meteen bij het ontbijt! 🙂 Ik hoop dat je een hele fijne kerst mag hebben, met mensen om je heen die je dierbaar zijn <3 Liefs Anniek (en oh, heb je mijn artikeltje met een lijstje van leuke bloggers van een paar dagen geleden al gezien? Jij staat er ook tussen! 🙂 )

    • Marlotte december 27, 2015 / 12:40 PM

      Dankjewel Anniek! Oeh, die heb ik gemist. Ik ga meteen even kijken. 🙂

  9. Charelle december 25, 2015 / 7:48 AM

    Fijne tips Marlotte! En je hebt gelijk, ik vind altijd heel irritant als mensen zeggen ‘ja, ik neem nog maar een stuk, want het moet op’. Ik bedoel, dat geeft al weer dat je er eigenlijk geen zin in hebt. Goed dat je mensen hier nog eventjes op wijst! (:

    • Marlotte december 27, 2015 / 12:45 PM

      Ja, precies hoe jij het zegt. Vind ik ook heel irritant, en het is ook nog eens zonde! Dankjewel! 🙂

  10. Sax and the Pretty december 26, 2015 / 1:04 PM

    Heel herkenbaar! Het is absoluut een noodzaak om hier en daar even flink op de rem te trappen tijdens de kerst 😉 X

    • Marlotte december 27, 2015 / 12:46 PM

      Inderdaad, maar natuurlijk niet vergeten te genieten 🙂

  11. Natasja december 26, 2015 / 1:14 PM

    Herkenbaar! Al dat lekkers moet dan op..of niet? Ik heb hier op kerstavond een gourmet en toetje verzorgd, voor mij is het dan oppassen om mijn gasten niet een overload aan eten voor te schotelen, haha.

    • Marlotte december 27, 2015 / 12:46 PM

      Haha, ik begrijp je helemaal. Dat heb ik nou ook altijd!

  12. eva december 26, 2015 / 2:45 PM

    Wat een leuk en fijn artikel weer! Ik probeer altijd wel maat de houden en ‘s ochtends gewoon normaal te eten. Toch is dat nog best lastig als je op bezoek gaat. Geniet nog even van deze dag! Liefs, Eva

      • Marlotte december 27, 2015 / 12:47 PM

        Bij bezoekjes is het inderdaad soms wat lastiger! Dankjewel Eva 🙂

  13. Svenja december 27, 2015 / 8:51 AM

    Wat een fijne tips! Maar ik moet eerlijk bekennen dat het afgelopen twee dagen niet goed is gelukt haha. Over het algemeen eet ik heel gezond, maar tijdens de twee kerstdagen kan ik de verleiding gewoon niet weerstaan!

    • Marlotte december 27, 2015 / 12:48 PM

      Haha, volgend jaar beter! Ach, en als je over het algemeen gezond eet, kan het geen kwaad. Toch? 🙂

  14. gerhilde maakt december 27, 2015 / 12:07 PM

    Groot gelijk heb je, maar het is soms toch zo moeilijk … Dank voor de tips!

  15. Kim | lifeisanadventure december 27, 2015 / 2:49 PM

    Fijne tips! Ik let tijdens de feestdagen totaal niet op wat ik eet. Meestal eet ik de dagen erna gewoon eventjes wat gezonder, zo is alles weer in balans 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *