Beter zelfbeeld door sporten?

beter zelfbeeld door sporten

Hoewel de afgelopen maanden de boeken in gaan met enorme temperatuurrecords, hebben we niet vaak de zon gezien. Vaak voelen we ons fysiek en mentaal rond deze tijd, zonder een zonnestraaltje, niet op en top. Je zou natuurlijk een reisje kunnen boeken naar het warme zuiden en dagen in en om het zwembad kunnen hangen, mét een cocktail in de ene hand. Helaas hebben we niet allemaal het geld én de tijd om, zo nu en dan, voor een dosis D3 naar het zuiden te verkassen. Een vitamine D3 tekort resulteert vaak in lusteloosheid, depressie en vermoeidheid (Berk, et al., 2007). Zijn deze gevolgen (voor een deel) op te lossen door te sporten? Ik zocht het uit!

Sporten en trainen is een fenomeen dat al jaren bestaat. Vroeger was men afhankelijk van het fysiek en vaardigheden voor het vergaren van voedsel. Jagers waren mannen die fit waren, nergens bang voor waren en daarnaast over een indrukwekkende skill set aan vaardigheden beschikten. Bessen en noten zijn fantastisch voor de zomer, maar minder mooi voor de winter. Een belangrijk voedingsmiddel, wat de stam door de winter kon brengen, is vlees.

De dagelijkse werkzaamheden waren gericht op “overleven”. Het lichaam past zich aan de situatie aan om te overleven. Het jagen vergde bepaalde fysieke eigenschappen, wat in feiten niet anders is dan de hedendaagse sportpraktijken onder mensen. Echter, tegenwoordig volstaat een ritje naar de supermarkt al in de voedselbehoefte. Het fysiek is niet meer direct gerelateerd aan het genereren van voedselzekerheid. Waarom gaan er dan toch jaarlijks een enorme hoeveelheid mensen naar de sportschool? Sporten is (met mate) gezond en helpt onder andere om het lichaam in topconditie te houden. Zo heeft sporten een therapeutische werking op het psychologische welbevinden, voorkomt het ziekten, verbetert het zelfbeeld, resulteert in het behoud van spieren op latere leeftijd en heeft een positieve invloed op hart en vaatziekten (Lexell, Downham, Larsson, Bruhn & Morsing, 2007) (Sport and Dev, 2013). Sport kan (om verschillende redenen) niet voor iedereen zijn weggelegd, maar vele klachten of aandoeningen worden ten onrechte opgevoerd als excuus om niet te kunnen sporten. Mensen met chronische pijnklachten hebben bijvoorbeeld baat bij sporten, omdat het pijn en gerelateerde symptomen afzwakt (Ambrose & Golightly, 2015). Spring hier natuurlijk wel verstandig mee om! Als afsluiter een kort stukje uit een onderzoek:

“The results of this study show that a 9-month program of twice-weekly exercise can decrease self-reported stress, pain, and depression, and can enhance physical self-concept and overall QOL in persons with SCI. Thus, exercise can and should be used as a therapeutic modality for improving both physical fitness and psychological well-being among people.” (Hicks et al., 2003)

Oftewel, lekker de sportschool in blijven duiken. Het is niet alleen goed voor je fysiek, maar het resulteert ook in een beter zelfbeeld! Wie wil dat nou niet? Nu ben ik benieuwd: waarom sport jij? Laat het hieronder in de reacties weten.

Lees ook: Energiek en gezond de feestdagen door

Volg je Wild Oat al op Bloglovin’ en Instagram?

16 Responses

  1. Hilde december 28, 2015 / 7:04 AM

    Hmm interessant artikel Marlotte. Dat sporten invloed heeft hoe je je voelt wist ik, maar daadwerkelijk een beter zelfbeeld had ik zelf niet echt ontdekt.

  2. Xena december 28, 2015 / 7:08 AM

    Goed geschreven! Ik sport gewoon omdat ik beter in mijn vel wil zitten 🙂

  3. Anniek december 28, 2015 / 7:13 AM

    Goed artikel! Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik de laatste tijd niet meer heel bewust sport, puur omdat ik het zó druk heb. Wel fiets ik elke dag minimaal een half uur redelijk stevig door, dus ik zit niet de hele dag stil hoor 😉 Ik had wel net besloten om deze vakantie weer eens te gaan hardlopen, en dit artikel is het laatste zetje, dankjewel!

  4. Bob december 28, 2015 / 7:13 AM

    Interessant dat sporten zoveel kan doen voor chronisch zieke mensen en dat het nu ook wetenschappelijk bewezen is. Zovaak kom je mensen tegen die niet kunnen sporten door ziekte, en in veel gevallen valt dit reuze mee, als ze het op hun eigen ritme doen.

  5. Paula december 28, 2015 / 7:16 AM

    Ik denk dat je met dit artikel heel veel mensen weer motiveert om te gaan sporten komend jaar. Perfecte timing 🙂 Zelf moet ik ook echt weer vaker gaan sporten, maar ben niet zo dol op de sportschool. Heb jij nog tips?

  6. Marlou december 28, 2015 / 7:21 AM

    Goede blogpost! Ik sport voor het afvallen, maar dat zal uiteindelijk ook voor een beter zelfbeeld zorgen, denk ik en hoop ik!

  7. Marvin december 28, 2015 / 7:22 AM

    Top artikel!

  8. Marvin december 28, 2015 / 8:46 AM

    Ik ben zelf begonnen met sporten om af te vallen en dus ook een beter zelfbeeld te krijgen. Was vroeger heel onzeker. Nu vind ik het gewoon erg leuk om te doen en haal ik mijn ontspanning eruit.

  9. Willeke december 28, 2015 / 9:23 AM

    Goede, ga dit artikel doorsturen! Ik sport gewoon omdat ik het het leuk vind 🙂

  10. Vera december 28, 2015 / 9:54 AM

    Fijn artikel! X

  11. irene december 28, 2015 / 1:23 PM

    Goede voornemens voor het nieuwe jaar.. (A)

  12. Sabine december 28, 2015 / 1:42 PM

    Ik sport om gezond te blijven en een strak lichaam te krijgen en houden. Ik voel me niet alleen energieker maar heb inderdaad ook een beter zelfbeeld. Ik ga dus gewoon door met doe 3x pw sportschool in 2016 : D

  13. Sandra december 28, 2015 / 2:50 PM

    Sporten vind ik heerlijk om lekker jezelf tot het uiterste te jagen, een voldaan gevoel te krijgen, strakker te worden en het belangrijkste: om mijn hoofd leeg te maken. Heerlijk! Al kan ik momenteel al een tijd niet meer hardlopen wegens wat gezondheidsklachten waarbij het echt niet de bedoeling is dat ik ga hardlopen. Maar inderdaad, voor veel chronische klachten is het zo goed om te sporten!
    Over die D3… Heel vreemd. Ik heb al ja-ren een overschot en niemand begrijpt hoe het komt. :’)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *