Eten we te veel zout?

te veel zout

Dagelijks gaat er redelijk veel zout over ons versbereide eten heen. Een snufje zout bij je zachtgekookte eitje op de zondagmorgen. Wat zout om de pasta op smaak te brengen en een beetje zout (en peper, niet te vergeten!) over de anders redelijk smaakloze avocado. Dit zout strooien we doelbewust over ons eten, maar een overgroot deel van jouw zoutinname komt juist onopgemerkt je lichaam binnen. Tegenwoordig zit, net als suiker, in een heel groot deel van de supermarktproducten zout. Daarom ging ik op onderzoek uit. Eten we niet veel te veel zout? En is zout eigenlijk wel zo gezond?

Aangeraden wordt om 6 gram zout per dag binnen te krijgen. Maar daar trekken wij helemaal niks van aan en eten gerust gemiddeld twee keer zoveel. Dit zout komt, zoals ik al eerder zei, vooral uit bewerkte producten en dient als conserveermiddel en/of smaakmaker. Zo’n 10 tot 15% van onze zoutinname komt uit de zoutmolen (voor ons eitje op de zondagmorgen!) en ongeveer dezelfde cijfers gelden voor producten waar van zichzelf zout in zit.

Zout is niet zo slecht als we denken. Het is zelfs zo dat ons lichaam niet zonder zout kan. Zout is een mineraal die zorgt dat je lichaam zenuwprikkels doorgeeft. Zonder zenuwprikkels kun je vrij weinig. Als je lichaam geen zenuwprikkels doorgeeft, kun je niet eens een stap zetten of met je hoofd schudden, omdat deze prikkels niet doorgegeven kunnen worden naar je zenuwen. Snap je het nog? Onthoud maar gewoon dat zout belangrijk is voor het prikkelen van de zenuwen. Daarnaast is zout ook belangrijk voor andere processen in het lichaam. Zo is zout van belang voor het regelen van vocht en je bloeddruk. Je merkt het al, zout speelt een belangrijke rol in je lichaam.

Maar te veel zout kan veel narigheid met zich meebrengen. Zo zou te veel zout kunnen leiden tot een te hoge bloeddruk, naast de andere factoren: veel stress en een ongezond gewicht. Heb je een hoge bloeddruk? Dan zou je kunnen werken aan je zoutinname, stress en overgewicht. Daarnaast kan het je vochtbalans goed ontregelen. Het komt je waarschijnlijk vast bekend voor: je geniet van een heerlijke portie friet mét zout en na de maaltijd heb je zo’n dorst dat je een vol glas water achterover klokt. Je hebt een zogenoemde bloedzoutgehalte en als je te veel zout binnenkrijgt, zal je bloedzoutgehalte een signaal doorgeven dat je dorst hebt. Na het eten drink je een glas water en deze komt samen met het teveel aan zout in je bloed terecht; dit proces zorgt voor een overbelasting van je nieren. En zo kunnen we nog wel even doorgaan met allerlei narigheden. Laten we kijken wat we er tegen kunnen doen.

Maar hoe beperk je je zoutinname?

Probeer zoveel mogelijk de pakjes en de zakjes te laten liggen. Vaak kun je zonder pakjes en zakjes binnen een handomdraai goedkoper én lekkerder eten klaarmaken. Kijk voor de grap eens op de etiketten van pakjes en zakjes, daar word je niet bepaald vrolijk van. Maar je komt zout ook in allerlei andere verrassende producten tegen. In veel zoete producten zit alsnog zout. Ik zou je aanraden om wat vaker de etiketten te bekijken voordat je het in je winkelmandje gooit. Overigens hebben de voedingsfabrikanten nog een handig trucje, naast al die rare benamingen voor suiker. In veel gevallen zetten ze namelijk de hoeveelheid natrium op de verpakking in plaats van zout. Dat komt omdat de hoeveelheid natrium lager is dan zout, waardoor je denkt dat je minder zout binnenkrijgt. Hoe we dan wel erachter kunnen komen hoeveel zout in een bepaald product zit? Heel simpel! Doe de hoeveelheid natrium keer 2,5 en je hebt de werkelijke hoeveelheid zout.

Daarnaast is het verstandig om een week fors te minderen met zout. Ja, eerst zal alles heel smaakloos zijn en snak je naar dat beetje zout, maar ik beloof het je: je smaakpapillen zullen zich aanpassen. Na die week (of misschien iets langer) hoef je maar een klein beetje zout te gebruiken voor een groots resultaat. Als laatste is het belangrijk om tafelzout zoveel mogelijk te mijden. Ga voor zeezout, Keltisch en Himalayazout.

Let jij op je zoutinname?

Lees ook: What’s for breakfast? #11 – apple quinces crumble

Volg je Wild Oat al op Bloglovin’ en Instagram?

27 Responses

  1. Joyce november 16, 2015 / 7:08 AM

    Ik dacht dat zout gewoon heel ongezond voor je was maar je hebt het dus toch nodig. Interessant artikel!

  2. Kirsten november 16, 2015 / 7:10 AM

    Jij altijd met je interessante blogposts!!

  3. Bob november 16, 2015 / 7:17 AM

    Goed stuk heb je geschreven. Belachelijk dat er zoveel zout in industriele producten zit.

  4. Samantha november 16, 2015 / 7:24 AM

    O wat een top artikel dit!! Heel duidelijk en goed omschreven

  5. Paula november 16, 2015 / 7:27 AM

    Ik ben als nieuwe bezoeker echt helemaal gek op je blog. Wat een pracht blog met sterke foto’s en blogposts.

    • Marlotte november 16, 2015 / 8:40 PM

      Wat leuk dat je een reactie achterlaat, dankjewel!

  6. Belle november 16, 2015 / 7:38 AM

    weer een top artikel! heel interessant, poeh maar 15 procent komt uit de zoutpot? dat is wel heel erg..

  7. Ilse november 16, 2015 / 7:42 AM

    Vroeger had ik vaak een te lage bloeddruk, dus moest ik net veel zout eten. En ik moet er nog steeds wat voorzichtig mee zijn, denk ik. Dus nee, ik probeer mijn zoutinname niet te beperken. 🙂

  8. Monique D november 16, 2015 / 7:42 AM

    Goedemorgen, wat een goed artikel zo op de vroege ochtend. Ik eet echt veel te veel zout, ik ga maar eens een weekje flink minderen! Ben benieuwd wat het me brengen gaat

  9. Charelle november 16, 2015 / 8:06 AM

    Fijn hoe jij altijd wat dieper in gaat op onderwerpen dan de gemiddelde healthblogger! Leuk artikel weer!
    Liefs, Charelle

  10. eva november 16, 2015 / 8:34 AM

    Ja, ik let er zeker op! Nu gebruik ik al geen pakjes en zakjes vanwege de principes van natuurvoeding. Ik kook eigenlijk altijd vers. En als ik iets op smaak breng dan gebruik ik zeezout of tamari.
    Leuk artikel!!
    Liefs,
    Eva

  11. Marvin november 16, 2015 / 8:59 AM

    We hebben inderdaad zout nodig, maar krijgen al snel teveel binnen. Zelf let ik erop dat ik gewoon zoveel mogelijk verse producten gebruik en ik voeg zelf nergens zout aan toe.

  12. Anna november 16, 2015 / 10:34 AM

    Zo’n informatief artikel weer. Enorm interessant! Ik probeer wel te letten op mijn zout inname, maar niet heel erg streng. Maar ik gooi bijvoorbeeld eigenlijk nooit zelf ergens extra zout bij – dus dat is hopelijk al iets dat in mijn voordeel werkt.

  13. Angelina november 16, 2015 / 2:03 PM

    Goed stuk! Slim die berekening met natrium. Wij gebruiken eigenlijk ook geen pakjes etc. ik houd daar sowieso niet van. 😉 Ik let er niet zoveel op eigenlijk en volgens mij valt het wel mee wat ik er zelf bij doe. 😉

  14. Suzanne november 16, 2015 / 5:15 PM

    Ik probeer altijd zo min mogelijk zout te gebruiken in mijn eten.

  15. Eline november 16, 2015 / 5:19 PM

    Wat een goed artikel weer! Ik wist al wel dat te veel zout ongezond was, maar eigenlijk niet precies hoeveel en waarom dan.

  16. Tiffany november 16, 2015 / 6:50 PM

    Ik eet veel minder pakjes en zakjes sinds ik geen gluten meer mag eten. Doordat je verpakkingen moet lezen zie je inderdaad wat voor rare toevoegingen er allemaal in die pakjes en zakjes zitten. Ik weet wel dat bijvoorbeeld zout in brood (bakkerszout) juist weer heel belangrijk is om binnen te krijgen, dat is niet altijd makkelijk binnen een glutenvrij dieet.

    • Marlotte november 16, 2015 / 8:42 PM

      Klopt, lastig is dat het met een glutenvrij dieet. Ik herken het helaas ook!

  17. Inge november 16, 2015 / 9:27 PM

    Ja zout is zo’n stiekeme boosdoener, die naar binnen sluipt zonder dat je er erg in hebt. Ik doe zelf geen zout meer op producten. Inderdaad even wennen, maar al wel beter. Daarnaast probeer ik zelf ook zo min mogelijk verpakkingen te gebruiken. Bij Kassa hebben ze ook een item over gemaakt trouwens.

  18. Lydie november 17, 2015 / 9:57 AM

    Interessant artikel! Alleen soms is het zo moeilijk om jezelf te beperken tot minder zout, hallo lekkere dingen! Maar tis wel echt belangrijk om er bij stil te staan. Ook waarom het lichaam juist zout nodig heeft!

  19. Hanna @ eenbezigbijtje.nl november 17, 2015 / 11:28 AM

    Ik probeer er wel op te letten, maar je eet al snel teveel zout denk ik. Ik probeer pakjes en zakjes wel zoveel mogelijk te mijden.

  20. Streetstylewoman november 17, 2015 / 6:04 PM

    ik heb serieus wel eens een te hogen bloeddruk gehad door te veel zout. Voelde me toen vaak duizelig enz dus vandaar de test. Vanaf toen inderdaad op gaan letten hoe extreem veel we het gebruiken!

  21. Benthe december 2, 2015 / 9:07 AM

    Interessant artikel! Misschien ook wel interessant om een artikel te schrijven over de gezondheidsvoordelen van andere soorten zout dan tafelzout? Voor mij is namelijk dat verschil nooit precies duidelijk.

  22. Mariska januari 25, 2016 / 9:25 AM

    Super interessant! Andersom werkt het ook, ook in hartige producten zit vaak suiker verwerkt. Het beste is gewoon om zo veel mogelijk zelf te maken en zo min mogelijk voorverpakt, dan heb je een veel beter zicht op wat je binnenkrijgt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *