4X Snellere stofwisseling

snellere stofwisseling

Je herkent het vast. Een goede vriendin kan werkelijk alles eten wat los en vast zit. Van nutellataartjes, zakken chips tot een doosje donuts van de bakker. Niets, maar dan ook echt niets, zie je terug aan haar lichaam. Jij daarentegen komt al aan als je naar een donut kijkt. Hoe komt dit? En misschien nog wel belangrijker: hoe kom je hier vanaf?

Dit alles heeft te maken met je metabolisme, ofwel je stofwisseling. De stofwisseling is eigenlijk het proces van het omzetten van een bepaalde stof in de ander met als doel energie.  De aanvoer van bouwstoffen, brandstoffen en hulpstoffen maar ook de afvoer van afvalstoffen. Allemaal met hetzelfde doel: energie. Het is voor iedereen verschillend hoeveel energie (calorieën) je verbrandt. Die goede vriendin waar ik het over had heeft hoogstwaarschijnlijk een snellere stofwisseling dan jij. Gelukkig kun je invloed uitoefenen op de snelheid van je stofwisseling. Je raadt het al, vandaag geef ik mijn tips voor een snellere stofwisseling.

1. Eiwitten eten

Wist je dat eiwitten, in vergelijking met koolhydraten en vetten, vrij moeilijk te verteren zijn door het lichaam? Als je lichaam meer moeite heeft om een bepaalde voedingsstof te verteren, verbruikt je lichaam dus meer energie, dat je stofwisseling uiteindelijk ten gunste komt. Ga nu niet massaal koolhydraten en vetten uit je voedingspatroon gooien, maar probeer om ongeveer 30% van je voeding uit eiwitten te laten bestaan. Eiwitten vind je natuurlijk in ei, maar ook in vlees, noten, vis en bonen.

2. Waan je in de wereld van krachttraining

Ja, daar kom ik weer met mijn krachttraining. Maar als je een snellere stofwisseling wilt, is dit wel één van de belangrijkste tips. Duik de sportschool in en ga aan de slag met die gewichten. In rust, maar ook als je in beweging bent, verbrandt je met spiermassa (veel) meer energie. Ja, als je lekker rustig op de bank naar je favoriete serie aan het kijken bent, verbrandt je dus meer energie dan iemand anders die weinig spiermassa heeft. Calorieën verbranden terwijl je niks doet, dat willen we toch allemaal?

3. Eet genoeg

Één van de belangrijkste oorzaken van een vertraagde stofwisseling is te weinig eten. Doordat je je spiermassa (die je net hebt opgebouwd in de sportschool) geen ‘voeding’ geeft, verliest er veel spiermassa en daarmee ook je stofwisseling. Daarnaast gaat het lichaam elk grammetje vet dat binnenkomt vasthouden, omdat je lichaam bang is dat het straks weer in hongernood komt. Als je ooit weer ‘normaal’ gaat eten, zal je dan ook vele kilo’s aankomen, omdat je lichaam eerst die extra vetten gaat vasthouden. Uiteindelijk zal het wel rechttrekken, maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

4. Genoeg water drinken

Ten vierde heeft de hoeveelheid (of misschien het gebrek aan) water dat je drinkt invloed op je stofwisseling. Dit heeft weer te maken met de aanvoer van bouwstoffen en de afvoer van afvalstoffen. Je lichaam heeft voor dit proces genoeg water nodig om deze goed en efficiënt te laten verlopen. Krijg je te weinig water binnen? Dan zal je stofwisseling vertragen, omdat dit proces niet meer goed en efficiënt verloopt. Voor een snellere stofwisseling is het dan ook essentieel om genoeg water te drinken. Ga ongeveer rond de 2 liter water per dag zitten.

Zo, wat een verhaal hè? Met deze tips kun je invloed uitoefenen op een snellere stofwisseling. Er zijn nog vele andere manieren om je stofwisseling te versnellen, maar die zal ik, bij interesse, een andere keer behandelen. Laat je even weten of je meer tips wilt?

Lees ook: Homemade apple & quinces sauce

Volg je Wild Oat al op Bloglovin’ en Instagram?

26 Responses

  1. Vera oktober 28, 2015 / 7:03 AM

    Wat interessant!

  2. Monique D oktober 28, 2015 / 7:15 AM

    Fijn dat je de materie zo goed uitlegt! Eerst snapte ik niks van stofwisseling enzo, maar dit is heel helder uitgelegd. Fijne tips!

    • Marlotte oktober 29, 2015 / 12:18 PM

      Dankjewel Monique, fijn dat je het nu snapt! 🙂

  3. Kirsten oktober 28, 2015 / 7:30 AM

    Goede tips! Nu moet ik echt meer water gaan drinken

  4. Marlou oktober 28, 2015 / 7:41 AM

    Goed geschreven, eindelijk een artikel die het duidelijk uitlegt, zonder poespas.

  5. Amanda oktober 28, 2015 / 7:42 AM

    Oeh ik wist dat helemaal niet over eiwitten en water drinken. Weer wat geleerd.Wat schrijf je toch leuk en fijn!!

  6. Yasmin oktober 28, 2015 / 7:58 AM

    Haha duidelijk dat ik een vertraagde stofwisseling heb ;-). Ga maar eens aan de slag met je tips. Mooie foto trouwens, heel bijzonder!

  7. Fleur oktober 28, 2015 / 9:23 AM

    Erg leuk artikel met fijne tips en een heldere uitleg! ♥

  8. Marvin oktober 28, 2015 / 10:37 AM

    Handige tips! Krachttraining is in mijn ogen de beste manier om je stofwisseling te versnellen 🙂

  9. Suzanne oktober 28, 2015 / 11:10 AM

    Interessant! Ik drink zelf liters (vaak groene) thee op een dag, maar toch lijkt het niet te helpen. Ik zie mijn muffin top er nog niet afvliegen in elk geval 😉 Ik eet drie keer op een dag met tussendoor een fruitkoek op mijn werk. Misschien moet ik tussendoor meer eten, in de trant van rijstwafels of iets met ei?

    • Marlotte oktober 29, 2015 / 12:27 PM

      Ja, het zou heel goed kunnen dat je meer/vaker moet eten. Ik weet niet precies wat en hoeveel je eet, maar als je je stofwisseling wilt versnellen is het belangrijk dat je meerdere kleine porties per dag eet, in plaats van drie grote maaltijden. Zo houd je namelijk je verbranding goed op gang. Wat betreft de tussendoortjes: rijstwafels zijn lege koolhydraten dus die zou ik persoonlijk laten liggen of goed beleggen met eiwitrijkbeleg. Een ei zou inderdaad een goede toevoeging zijn aan je tussendoortje! Ik hoop dat je hier iets aan hebt! 🙂

  10. Renske oktober 28, 2015 / 12:44 PM

    Interessant artikel! Ik moet er vooral ontzettend aan denken dat ik genoeg liters binnen krijg. Op een werkdag heb ik daar weinig problemen mee. Dan komen en gaan de kopjes thee en flesjes water, maar eenmaal thuis vind ik het op de één of andere manier toch moeilijk, haha. Wat betreft krachttraining hoop ik dat binnenkort ook weer te kunnen. Op dit moment vindt mijn lichaam het niet heel lief als ik mij te veel inspan. Hopelijk komt die tijd snel weer! 🙂

  11. Roos oktober 28, 2015 / 3:36 PM

    Goh, ik wist niet dat je je stofwisseling kon beïnvloeden. Ik moet echt aan de krachttraining, maar ik stel het nog een beetje uit.. Slecht, ik weet het!

  12. Angelina oktober 28, 2015 / 3:51 PM

    Interessant om te lezen! Genoeg water drinken ging bij mij vaak nog mis, vooral als ik thuis lekker aan het werk ben haha, maar heb nu standaard een flesje water naast mij staan. 😉

  13. eva| deappelvaneva oktober 28, 2015 / 7:39 PM

    Interessant! Water is inderdaad heel goed om afvalstoffen af te voeren. Ook kost het je lichaam het minst energie wanneer je water drinkt, dit juist in tegenstelling tot bijvoorbeeld thee of koffie.
    Liefs,
    Eva

  14. Sanne oktober 28, 2015 / 8:14 PM

    Wat super interessant en goede tips ook! (:

  15. Rani oktober 29, 2015 / 8:54 AM

    Heel interessant, het meeste wist ik al, maar ik zou het ook écht moeten doen. Vandaag ga ik er nog eens extra op letten door jouw artikel! 😀

    • Marlotte oktober 29, 2015 / 12:20 PM

      Haha, dat is nog het moeilijkste van allemaal hè? Succes!

  16. Hilde oktober 29, 2015 / 9:20 AM

    Wat heb je dit allemaal fijn uitgelegd! 🙂 Ik was altijd die vriendin die alles kon eten, maar ik begin nu toch wel te merken dat ik wat beter op moet letten haha :p

  17. Jeany november 1, 2015 / 11:08 AM

    Hele handige tips zelf kan ik ook niet alles eten wat los en vast zit haha ik moet ook goed opletten met wat ik eet.

  18. Anneroos december 9, 2015 / 7:28 PM

    Super deze tips! Ik ga er mee aan de slag 🙂 bedankt!

  19. Sabine december 10, 2015 / 8:46 PM

    Superinteressant! Ik was laatst bij de physio van de sportschool (in Colombia) en die adviseerde me 6 eieren per dag whaha. Eiwitten zijn echt heilig in Colombia, ze eten er veel te veel van wat ook niet goed is. Ikzelf houd enorm van eieren, maar 1 of 2 per dag vind ik wel genoeg 😛

  20. Mariska december 10, 2015 / 10:55 PM

    Water drinken blijft een gouden tip, en het helpt echt! Krachttraining is misschien niet iets voor mij maar de rest van de tips zijn zeker handig!

  21. jonna@burgertrutjes december 10, 2016 / 9:01 AM

    Handige tips, krachtraining ben ik nu mee begonnen. Na 30 kilo afvallen wordt het tijd en beetje model aan te gaan brengen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *