Simpele tips om gezonder te eten #1

simpele tips om gezonder te eten

Een patatje met hier, één felroze gekleurde donut mét confetti en mierzoete cookie dough brownies inclusief een extra dikke laag chocoladefrosting daar. Ja, ik zie je wel watertanden achter je laptop. Regelmatig krijg ik de vraag hoe ik al dat gezonde eten zo goed kan volhouden en mij niet ineens in een opwelling volstop met de eerdergenoemde patatjes, donuts en brownies. Een tijdje geleden schreef ik al een artikel over eetbuien voorkomen, maar vandaag geef ik je drie simpele tips om gezonder te eten.

Wees creatief. Kijk, ik denk dat we ons bijna allemaal schuldig hebben gemaakt aan het feit dat we gezond eten associëren met ‘konijnenvoer’, maar niets is minder waar. Tenminste, het is maar net hoe je het wilt zien natuurlijk. Als je mijn blog al een tijdje leest, weet je dat ik fan ben van het verwerken van groente in allerlei recepten. Zo stop ik regelmatig een stuk courgette, avocado of bladspinazie in mijn kleurrijke smoothie bowl. Een banaan, amandelmelk, een hoop kaneel, wat groente en blenden maar! Klinkt misschien ietwat gek als je het nog nooit hebt geprobeerd en juist daarom zou je het eens moeten proberen. Ja, misschien moet je even wennen aan dat groenige kleurtje, maar de groente proef je daarentegen dan weer niet terug. Oké, behalve als je een courgette of avocado gebruikt, dan is je smoothie (bowl) nog romiger. Maar hé, dat is alleen maar positief toch? Je kunt nog op allerlei andere manieren groente in je recepten verwerken, zo staat de befaamde courgetti wekelijks op het menu en momenteel ben ik aan het experimenteren met granola zonder havermout, maar mét bloemkool. Zouden jullie hier een recept van willen zien, als ik de lekkerste variant heb gevonden? Goed, volgens mij is het wel duidelijk: wees creatief met het verwerken van groente. Een salade is lekker, maar niet iedereen vind het fijn om letterlijk elke dag salades te eten.

Stapje voor stapje. Ja, ik weet dat we het liefst meteen voor de volle honderd procent willen gaan voor een gezonde levensstijl, maar in sommige gevallen is het verstandiger om het stapje voor stapje te doen. Begin je normaalgesproken de dag met een witte boterham, margarine, een dikke laag met hagelslag en suiker? Ontbijt nu eens met een groene smoothie bowl of ga voor hartig met een gekookt ei en lijnzaadcrackers. Ook hierbij geldt: wees creatief. Houd je het gezond ontbijten vol? Probeer dan om het verder uit te breiden naar een gezonde lunch, een voedzaam avondmaaltijd en uiteindelijk gezonde snacks.

Houd het leuk. Naar mijn mening is een gezonde levensstijl niet hetzelfde als 100% ‘gezond’ eten. Juist de balans van gezond en ongezond maakt het gezond. Ik heb het al vaker gezegd, maar voor mij is de 80-20 regel de ideale uitgang. Over het algemeen eet ik 80% van de tijd ‘gezond’ en 20% ietsjes minder ‘gezond’ (gezond tussen aanhalingstekens, omdat er niet één gouden regel bestaat wat gezond is en wat niet). Probeer vooral niet om krampachtig alle ‘ongezonde’ voeding te mijden, want zo werk je eetbuien alleen maar in de hand. Eet je een keer een week iets ongezonder? Accepteer het, ga jezelf niet uithongeren en probeer de week daarop iets meer te letten op genoeg gezonde voedingsstoffen. Kom ik weer: balance is key.

Hoe houd jij je gezonde levensstijl leuk? Ik ben heel benieuwd, laat het hieronder in de reacties weten.

Lees ook: Maart wall-sit challenge: doe je mee?

Volg je Wild Oat al op Bloglovin’, Facebook en Instagram?

29 Responses

  1. Charelle maart 4, 2016 / 6:31 AM

    Creatief zien is echt heel belangrijk wil je gezond eten inderdaad. Veel groente hebben gewoon zoveel mogelijkheden! Ik vind het zelf echt heel leuk om daar mee te experimenteren, in brownies en taarten enzo, maar ik merk dat sommige mensen om mij heen dat soms maar raar vinden, haha!

  2. Lisanne maart 4, 2016 / 6:37 AM

    hele fijne tips marlotte!! 🙂

  3. Paula maart 4, 2016 / 6:43 AM

    Het leuk houden is zo belangrijk. Vroeger heb ik wel eens op een dieet gezeten en ik had toch enorm last van eetbuien, zodra ik alleen was, at ik alles wat in de buurt was..

  4. Anniek maart 4, 2016 / 7:00 AM

    Toffe tips Marlotte! Bij mij helpt het vooral heel erg om gewoon genoeg healthy snackjes in huis te hebben. Op die manier is er altijd wel iets gezonds, maar ook lekkers om je ‘eetbui-lust’ mee te stillen 🙂 Maar oh, zodra ik weet dat er chocolade in huis is ofzo, dan moet ik oppassen, haha!

  5. Bianca Schrijft maart 4, 2016 / 7:05 AM

    Goeie tips en eigenlijk weet ik het ook donders goed, het uitvoeren is bij mij een groot probleem.

  6. Anneroos maart 4, 2016 / 7:15 AM

    Ja ik probeer het ook vooral leuk te houden met lekkere snacks zo nu en dan 🙂

  7. Wendy maart 4, 2016 / 7:20 AM

    Wat een handige tips, daar heb ik wat aan 🙂 thanks!

  8. Roos maart 4, 2016 / 7:36 AM

    Bij mij moet ik ook echt rustig aan beetje bij beetje gezond leven inbouwen, want in één keer ging echt niet goed bij mij haha.. Goede tips!! 🙂

  9. Hilde maart 4, 2016 / 7:39 AM

    heel fijn artikel! x

  10. Melissa maart 4, 2016 / 7:42 AM

    Goed artikel!

  11. Laura maart 4, 2016 / 8:27 AM

    Fijne tips Marlotte, vooral de stap om het stapje bij stapje te doen is heel handig, dat vergeet ik nog weleens. Ik wil het veel te snel te perfect doen.

    • Laura maart 4, 2016 / 8:28 AM

      de tip bedoel ik natuurlijk 😉

  12. Marvin maart 4, 2016 / 8:44 AM

    Ik gun mezelf altijd 1 dag in de week waarop ik ongezonder mag eten van mezelf. Natuurlijk eet ik dan niet de hele dag ongezond, maar dan eet ik als avondeten gewoon waar ik zin in heb. Vaak is dit op zaterdag na het voetballen. Op deze manier houd ik het de rest van de week makkelijker vol, omdat ik weet dat ik zaterdag patat / Turks / sushi etc. mag eten.

  13. Margreet maart 4, 2016 / 11:24 AM

    Ik ben niet zo van de smoothies en sowieso niet met groenten en fruit door elkaar..dat is niet voor iedereen gezond, behalve appel en citroen, die kun je met groenten zonder problemen mengen.
    Ik heb liever een warme soep voor de lunch bv met veel groenten erin, lekker verwarmend met dit koude weer.

  14. Laura maart 4, 2016 / 12:15 PM

    Goede tips! Ik merk dat ik vaak te extreem wil en in een keer alles stop. Vanaf maandag ga ik het wat rustiger aanpakken en hopelijk langzaam toewerken naar een gezonde levensstijl waar ook snoepen soms mag.

  15. José maart 4, 2016 / 5:38 PM

    Ja, goeie tips! Ik probeer wel al een tijd gezond te eten en dat lukt vaak ook wel, maar soms heb je zo’n periode dat het echt niet goed gaat. Eenmaal toegegeven aan ongezond eten, kan je niet meer stoppen. Ik vind nu ook dat ik het mezelf wel meer mag gunnen om af en toe iets te nemen wat iets ‘minder gezond’ is. Anders wordt het echt lastig vol te houden.

  16. Femke maart 4, 2016 / 9:55 PM

    Stapje voor stapje is inderdaad wel belangrijk. Anders wordt het meteen zo groot en voelt het ook meteen als een mislukking als het een keertje niet lukt. En als je het geleidelijk doet, krijgt het ook meer kans om daadwerkelijk een gewoonte te worden!

  17. Nesrin maart 5, 2016 / 6:25 PM

    Goede tips geef je! Ik ben dus niet altijd creatief tenzij ik een gezonde flow zit 😉 dan bak ik veel omdat ik wel zin heb in zoet maar geen suiker wil eten.

  18. Sandy maart 6, 2016 / 10:10 AM

    Het ziet er echt super lekker uit, handige tips!

  19. Renske maart 6, 2016 / 10:54 AM

    Wat een fijne tips! Creatief zijn is inderdaad het moeilijkste van alles, maar zeker niet onmogelijk!

  20. Kelly maart 6, 2016 / 9:00 PM

    Goede tips! Wat voor mij helpt is vooraf dingen klaarmaken die ik mee kan nemen naar het werk. Dat is een tijdje even niet gelukt ivm mijn zwangerschap maar nu ik gewoon weer normaal kan eten pak ik het steeds weer iets meer op, en ik zou het fijn vinden om dat ritme er weer in te brengen en houden.

  21. Carolien - On a Healthy Adventure maart 7, 2016 / 8:37 AM

    Ik vind een 80/20 principe hanteren ook een goede richtlijn. Gezond eten met ruimte voor een snack. Voor mij werkt het goed om zelf snacks (bananenbrood, haverkoekjes,…) klaar te maken 🙂

  22. Sherry maart 7, 2016 / 12:13 PM

    Leuke tips geef je ons. Ik denk dat ik weer gezonder moet gaan eten.
    xxx

  23. Christine maart 11, 2016 / 11:53 AM

    Om niet elke week een pot pindakaas naar binnen te werken probeer ik altijd wat (zelfgemaakt) lekkers in huis te hebben, zowel zoet als hartig. Vaak maak ik gebruik van bakkriebels en maak ik in een keer heel veel. Dit vries ik dan zo nodig in. Wat bij mij ook werkt is ‘s avonds alvast de lunch voor de volgende dag maken. En dat (stiekem trotse) gevoel is zo leuk als iedereen aan z’n bammetje kaas zit, wat je toch je neus uit moet komen inmiddels, en ondertussen nieuwsgierig gluurt naar jouw trommel wat er deze keer weer in zit. En dan die jaloerse blikken als ze een verrukkelijke salade zien.. 🙂 Wat het ook goed doet is een flinke pan soep, of desnoods 2 soorten, waar je verschillende keren van kan eten. Scheelt veel energie, met toch veel resultaat.

  24. Desiree maart 17, 2016 / 9:11 PM

    Ik vind dat je dit heel mooi hebt verwoord! Zelf vind ik het een vrij lastig onderwerp… soms eet ik inderdaad alle slechte dingen en op andere momenten juist heel clean. Een goede balans daarin vinden is voor mij wel een grote uitdaging..

  25. Marjon april 10, 2016 / 3:38 PM

    Ik ontdek nu net jouw blog. Wat een fijne artikelen en recepten. Het gezond eten schiet er bij mij helaas net iets te vaak bij in. Met jouw tips kan ik veel, met goede moed ga ik weer gezonder eten! Dank je wel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *