Minder calorieën eten? Dat doe je zo

minder calorieen eten

Oké, de zomervakantie is nu echt voorbij. Velen zullen hun gezonde levensstijl weer proberen op te pakken. Want wees eerlijk, hoe meer we in het vakantiegevoel zaten hoe ongezonder we gingen eten. Een wijntje hier en een wijntje daar. Spontaan avondjes uiteten en van terras naar terras hoppen. Heerlijk, maar meestal niet zo bevorderlijk voor de lijn. Daarom vandaag mijn tips om minder calorieën te eten, zonder een of ander crashdieet.

Haal ongezonde producten niet in huis

Misschien is dit een beetje een dooddoener, maar het is wel hartstikke effectief. Zolang jij geen zakken chips en XXL-repen Milka in huis haalt, kun je het ook niet opeten. Probeer jezelf de volgende keer bij het boodschappen doen in toom te houden en snel door te lopen bij die ellenlange schappen aan ongezond eten. Oh, en bespaar jezelf veel ellende en ga geen boodschappen doen als je honger hebt. Maak van tevoren een boodschappenlijstje en houd je hier dan ook echt aan. Geen smoesjes!

Bereid maaltijden voor on the go

Voor veel mensen is dit vooral het grote struikelblok. Als we onderweg honger hebben, stoppen we vaak bij een benzinestation. Één probleempje: de snacks bij een benzinestation zijn (over het algemeen) niet zo gezond. Van Mars en Snickers tot zoutige snacks. Laat je niet verleiden tot het kopen van deze snacks en neem voortaan je eigen bereide eten mee voor onderweg. Dit kan van alles zijn: varieer er lekker op los! Wat dacht je van mini-komkommers, wortels of gevulde wraps? Maar ook zelfgemaakte notenrepen of smoothies zijn de perfecte snacks voor on the go.

Eet van kleinere borden

Ook helpt het als je eet van kleinere borden. Als je een enorm bord hebt en je schept normaal op, lijkt het alsnog hartstikke weinig. Dit zorgt ervoor dat je uiteindelijk meer gaat eten dan je eigenlijk nodig hebt. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Dus vind je het lastig om ‘normaal’ te eten en eet je vaak meer dan je lief is? Probeer dan om van kleinere borden te eten. Ook zou het helpen om van een rood bord te eten, want dat zou je eetlust verminderen. Probeer het eens uit!

Water drinken

Water drinken. Correctie, veel water drinken. Vroeger dronk ik ontzettend weinig, maar een tijd geleden heb ik mijzelf aangeleerd om veel water te drinken. En ja, het is echt waar dat je een ‘vol’ (verzadigd) gevoel krijgt van veel water drinken. Ook niet gek als je zo’n 2 tot 3 liter water per dag naar binnen werkt. Zelf zorg ik dat ik in ieder geval op vier vaste momenten een halve liter water drinken: zodra ik wakker word, halfuur voor de lunch, halfuur voor de avondmaaltijd en voor het slapen. Zo weet ik zeker dat ik genoeg water heb gedronken. Meestal drink ik tussendoor nog wat (groene) thee of wat fruitwater.

Drink geen calorieën

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik vind het persoonlijk zonde om calorieën te drinken. Oké, uitgezonderd (groene) smoothies dan. Mij maak je sowieso niet blij met frisdrank, maar misschien geldt dat niet voor jou. Probeer het drinken van cola en andere frisdrank te beperken. Ja, ook Cola Light/Zero. Als je frisdrank wilt drinken, zou ik toch gaan voor de ‘normale’ frisdranken. Laat die Light producten staan, want als er iets ongezond is.. Volgens mij heb ik mijn punt wel duidelijk gemaakt.

Zo zie je maar, minder calorieën eten hoeft echt niet lastig te zijn. Blijf gewoon gezond, gevarieerd eten en vooral niet te weinig. Dat heeft op de lange termijn geen zijn.

Lees ook: Guilt free chocoladebrood

11 Responses

  1. Anne september 9, 2015 / 4:14 PM

    Interessant artikel! Zelf hoef ik niet minder te eten, ben wel tevreden met mijn lichaam. Maar denk dat sommigen wel baat hebben bij dit artikel. Psstt, je hebt een leuke schrijfstijl en fotografiestijl 🙂

  2. Denies september 9, 2015 / 4:17 PM

    Ik moet inderdaad echt tussendoortjes meenemen. Zo vaak koop ik een frietje of chocolade onderweg omdat ik vergeten ben tussendoortjes mee te nemen… Goed artikel!

  3. Marlou september 9, 2015 / 4:31 PM

    Deze tips kan ik wel gebruiken hahaha… 😉

  4. Mirjam september 11, 2015 / 7:34 AM

    Goede tips! Ik heb zelf voornamelijk last van de tussendoortjes..

  5. Vlijtig Liesje september 11, 2015 / 9:48 AM

    Vooral die eerste vind ik goed. Ik heb totaal geen zelfbeheersing namelijk. En als ik het in huis heb, zit ik er net zo lang aan te denken totdat ik het pak en opvreet.

  6. Iep oktober 18, 2015 / 6:34 PM

    Echt super goede tips! Water drinken is zeker eentje wat ik meer moet doen!
    Liefs Iep xo

  7. Mariska januari 24, 2016 / 10:23 AM

    Kleinere borden maken écht verschil, je staat nauwelijks bewust stil bij hoeveel je opschept. Er op letten scheelt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *