Goodbye Autumn Blues

herfstdip

De blaadjes verkleuren langzaam in de mooiste kleuren en vallen hier en daar al van de bomen af. We halen de dikke gebreide truien weer uit de kledingkast en leggen, met pijn in ons hart, de zomerkleding weg. De zon verstopt zich steeds meer en maakt plaats voor de druilerige en donkere dagen van de herfst. Helaas zijn die druilerige en donkere dagen niet schaars in de herfst en deze dagen kunnen zomaar zorgen voor die nare herfstdip. Opeens is de natuur niet meer zo mooi en het liefst blijf je hele dagen in je bed. Oké, soms krijg je het voor elkaar om jezelf naar de bank te slepen, maar verder dan dat gaat het niet. Een herfstdip voorkomen? Dat doe je zo!

herfstdip

Hier en daar zien we nog wel eens een zonnetje voorbijkomen in de herfst, maar veel is het zeker niet. De welbekende herfstdip (en winterdip) komt vooral door een tekort aan Vitamine D. Natuurlijk kun je dit tegengaan door een heerlijke vakantie te boeken in een tropisch oord, maar we hebben hier helaas niet allemaal de tijd én het geld voor. Gelukkig bestaan er ook nog goedkopere manieren, zonder dat je je vakantiedagen hoeft op te nemen. Haal bijvoorbeeld de zon in huis door Vitamine D3 supplementen te slikken. Of wat dacht je van lichttherapie? Wedden dat je vanaf nu fluitend door de donkere dagen gaat?

Oké, ik weet het. Het is heel verleidelijk om de druilerige en donkere dagen op de bank door te brengen. Zo nu en dan is dat ook zeker niet erg, maar probeer eens om wat actiever te worden tijdens de herfst. Ga erop uit met een vriendin en sloof je eens uit in de sportschool. Of maak een lange wandeling in het bos met je hond. Als je actiever bent, maakt ons het lichaam het stofje ‘endorfine’ aan. Waarom is dat zo belangrijk? Nou, endorfine geeft het gevoel dat we gelukkig zijn en is daarom perfect tegen die nare herfstdip. Dus, waar wacht je nog op?

Misschien wel de moeilijkste van allemaal: begin de dag positief. Half 7, de wekker gaat en het is nog pikkedonker buiten. Als je eindelijk de moed hebt verzameld om uit bed te stappen, een halfuur later, zie je dat de regen met bakken uit de hemel valt en het is minstens windkracht 8. Fantastisch. Probeer een out-of-bed-routine te creëren waar je blij van wordt. Word rustig wakker met je favoriete muziek, een goede kop thee en een heerlijk verwarmend ontbijtje. Misschien zit je er ‘s ochtends niet op te wachten, maar ik merk dat het voor mij goed werkt: sport ‘s ochtends. En ja, dan sta ik echt rond een uur om half 6 op, om eens lekker te gaan sporten. Als je niet zo van sporten houdt, kijk je niet de hele dag er tegenop dat je nog ‘moet’ sporten en je krijgt, zoals ik net al zei, een geluksboost door die endorfine.

Ja, je ziet het. Een herfstdip voorkomen is helemaal niet moeilijk met deze tips. Geniet van de herfst! Wat vind jij het leukste aan de herfst? Laat het mij hieronder in de comments weten. Ik ben benieuwd!

Lees ook: Healthy hot chocolate with almonds (psst: deze chocolademelk werkt ook heel goed tegen een herfstdip!)

Volg je Wild Oat al op Bloglovin’ en Instagram?

13 Responses

  1. Mariska oktober 7, 2015 / 4:10 PM

    Die hond, zo lief!! Goede tips!

  2. Linda oktober 7, 2015 / 4:11 PM

    Goed artikel met, zoals altijd, prachtige foto’s!

  3. Joanne oktober 7, 2015 / 4:20 PM

    Fijne tips voor een dipje. Zelf heb ik het ook al een beetje te pakken..

  4. Tineke oktober 7, 2015 / 4:20 PM

    Mooie blog heb je Marlotte. Ga zo door!

  5. Anna oktober 7, 2015 / 4:23 PM

    Yup, ik ben ook zo’n persoon die een half uur in bed blijft liggen nadat de wekker gegaan is. Zeker tijdens de donkere dagen. Dit artikel had ik echt even nodig! Momenteel ben ik ziekjes, dus dan vind ik de herfst al helemaal stom/verdrietig. Meh. Ach, het komt allemaal vast goed. Het is gewoon altijd even wennen weer. Echt voorbeeldig dat je sport in de ochtend, wow! Ik heb daar ook een tijdje over nagedacht en moet dan ook rond half 6 opstaan, maar man oh man, zó vroeg. Knap van je!

  6. Sanne oktober 7, 2015 / 5:56 PM

    Fijne tips & aawh die hond, zo schattig! <3

  7. Emma oktober 7, 2015 / 7:20 PM

    Lichttherapie? Wat is dat nu weer?!

    • Marlotte oktober 9, 2015 / 11:59 AM

      Lichttherapie is een behandeling met licht en hierbij ga je een aantal keer per week, of hoe vaak je ook maar wil, achter een lamp zitten die helpt tegen je winterdip. Het licht is te vergelijken met het licht van de zomer. In de winter is het natuurlijk veel donker en daarom komen veel mensen in een winterdip, omdat het dag- en nachtritme ontregeld wordt. Dit kun je ook thuis doen, als je zo’n lamp in huis haalt!

  8. Kirsten oktober 9, 2015 / 3:18 PM

    Had echt nog nooit gehoord van lichttherapie. Interessant om er meer over te lezen!

  9. Saskia | SASHIONBLOG.com oktober 11, 2015 / 6:45 PM

    Ohh fijne tip! Ik las laatst dat het dragen van kleur ook een hoop kon doen voor je humeur en tégen je herfstdip, dus dat heb ik laatst zelf even uitgeprobeerd.. Deze tips sla ik in ieder geval ook op: hopelijk helpt het allemaal en heb ik er dit jaar geen last van, haha! 😀

    ♥♥♥ Saskia

    • Marlotte oktober 11, 2015 / 9:06 PM

      Goede tip! En, werkt het een beetje? Ik hoop het ook haha!

  10. anna oktober 18, 2015 / 3:45 PM

    Wat een fijn artikel! Ik zou absoluut meer moeten bewegen, kan me voorstellen dat je je daar beter door voelt.

  11. Eva oktober 26, 2015 / 9:02 AM

    Wat een supermooie blog en foto’s heb jij! En mooi artikel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *