Afvallen zonder dieet, zo doe je dat!

afvallen zonder dieet

Allemaal leuk en aardig dat we massaal afvallen als goed voornemen noemen, maar een dieet is, wat mij betreft, vooral géén goed voornemen. Vooral na de jaarwisseling stort een grote groep zich op crashdiëten. Van sapdiëten tot val-10-kilo-af-binnen-4-weken-diëten, noem het maar op. Kijk, we weten nu wel dat deze diëten nogal ongezond zijn (toch?!), maar een deel weet niet dat die kilo’s er net zo hard of harder weer aan gaan. Aankomen terwijl je wilt afvallen is natuurlijk nooit de bedoeling, daarom ga ik het vandaag hebben over afvallen zonder dieet. Lees je mee?

Oké, stel je even voor. Jij sport niet tot weinig en geniet dagelijks van allerlei lekkere dingen. De zakken Doritos chips zijn niet aan te slepen, ‘s avonds gaat de frituurpan aan en je lunch bestaat uit wentelteefjes met een dikke laag suiker of een driedubbele tosti met casinobrood, mayonaise, ketchup en curry. Oh, en vergeet de boter niet op de bovenkant van de tosti. Je kijkt naar jezelf in de spiegel en opeens vallen je ogen op die extra vetrolletjes en besluit halsoverkop om een koolhydraatarm-dieet te volgen. Geen brood, pasta en chips meer voor jou. Jij komt je dagen door met fruit (banaan is uit den boze), groente (pompoen is ook een no-go) en hier en daar wat vlees, vis en noten. Voor je het weet ben je al 5 kilo afgevallen, dat gaat de goede kant op! Wonder boven wonder houd je het dieet vol zonder rare eetbuien, maar na 2 maanden is het wel welletjes, wat jou betreft, en ga je weer terug naar je oude levensstijl.

Die oude levensstijl is het gevaar, want je bent, voordat je het weet, weer terug bij af. Als je niets verandert aan je levensstijl, zullen die kilo’s er zo weer aan zitten en kan je over een paar maanden wéér diëten. Dat is niet de bedoeling! Hoe het dan wel moet? Creër een gezonde levensstijl die je lang kunt volhouden. Kan jij je een wereld zonder pasta’s niet voorstellen? Dan is een koolhydraatarme levensstijl hoogstwaarschijnlijk niet de oplossing voor jou. Als jij jezelf al die pasta’s verbiedt, ga je er alleen maar meer en meer naar verlangen en dat resulteert vaak in nare eetbuien. Ik heb het al eerder genoemd, maar de 80-20 methode zou dan een betere oplossing kunnen zijn. Zo kun je wel blijven genieten van je pasta(‘s), terwijl je de rest van de tijd gewoon “gezond” eet en dus kunt afvallen. Natuurlijk is het nog steeds belangrijk om een negatief energiebalans te creëren, want anders val je nog steeds niet af.

Als je gezond en zonder dieet wilt afvallen, is het belangrijk om een bepaald voedings- en sportpatroon te creëren, waar jij je goed bij voelt. Ik kan je nog zo vaak zeggen dat je krachttraining moet doen om af te vallen, maar als jij het helemaal niks vindt, zal je het hoogstwaarschijnlijk niet lang volhouden. Zoek iets wat jij leuk vindt en lang vol kan houden. Van hardlopen, hoelahoepen tot tennis. Alles kan en alles mag! Zo zie je maar, afvallen zonder dieet hoeft echt niet moeilijk of stom te zijn, alles behalve zelfs.

Heb jij weleens crashdiëten gevolgd? Hoe is dat bevallen? Ik ben benieuwd, laat het hieronder in de reacties weten!

Lees ook: Homemade lijnzaadcrackers

Volg je Wild Oat al op Bloglovin’ en Instagram?

33 Responses

  1. Esmee januari 9, 2016 / 7:02 AM

    Goed dat je hier een artikel over schrijft!

  2. Lisa januari 9, 2016 / 7:06 AM

    Ik heb ooit eens een afslankdieet gevolgd met zogenaamd gezonde sapjes.. NOOIT MEER! Wat was dat verschrikkelijk. Sapjes, oké. Maar die ingrediënten van die sapjes bestonden voornamelijk uit suiker, suiker, nog meer suiker en zetmeel..

  3. Marvin januari 9, 2016 / 7:09 AM

    Ja, snap echt dat mensen nog steeds in zulke grappen stinken. Ongelooflijk die diëten. Goed dat je hierover schrijft!

  4. Jocye januari 9, 2016 / 7:12 AM

    Ja, ik heb dat wel gemerkt ja. Krachttraining vond ik verschrikkelijk, dus doe nu yoga en pilates enzo. Ideaal! Misschien minder snel resultaat, maar ik houd het wel langer vol.

  5. Anniek januari 9, 2016 / 7:17 AM

    Goede tips geef je Marlotte! Ik heb zelf het geluk dat ik heel slank gebouwd ben, en dat ik eigenlijk ook niet zoveel moeite hoef te doen om af te vallen. Sterker nog, ik mag eerder wel wat aankomen dan dat ik afval, haha! Ik vind het wel heel fijn om gezond te eten, ik zit dan een stuk lekkerder in mijn vel dan wanneer ik allemaal ongezonde snacks naar binnen werk 🙂

  6. Paula januari 9, 2016 / 7:17 AM

    Goede tips Marlotte. Het is inderdaad heel belangrijk dat je het leuk houdt 🙂

  7. Vera januari 9, 2016 / 7:19 AM

    aaah weer een top artikel Marlotte!! Ik moet echt wat afvallen dit jaar, maar heb het besloten om het gezond aan te pakken. Kan jij mij niet helpen met een voeding en sportschema? 🙂 Zou top zijn!

  8. Samantha januari 9, 2016 / 7:20 AM

    Weet je, ik weet wel dat het ongezond is die diëten, maar toch vind ik het fijnst om meteen resultaat te zien.. Maar dat heeft dus vrij weinig zin. Ik ga het dit jaar weer opnieuw proberen en nu wél goed!

  9. Wendy januari 9, 2016 / 7:22 AM

    Kom net nieuw op je blog, fantastische blog heb je! Ik ga je volgen 🙂 Je zou echt wat met advies op het gebied van voeding en sport moeten doen, denk dat je dat heel goed kunt! 🙂 X

  10. Belle januari 9, 2016 / 7:23 AM

    Goed artikel! XX

  11. Rachel Kromdijk januari 9, 2016 / 8:35 AM

    Goed artikel ik wil niet overal nee op zeggen dus ik ga nu iedere week 3 x sporten en alleen nog water drinken, savonds geen koek of snoep meer in ieder geval doordeweeks en meer fruit eten. Leifs

  12. Vivienne januari 9, 2016 / 9:38 AM

    Leuk artikel! Ik houd zelf ook al heel lang de 80/20-methode aan, en dat werkt voor mij heel goed. Voedsel verbieden is voor mij echt een no-go. Sinds ik dit doe ben ik altijd stabiel gebleven qua gewicht en terwijl ik toch best heel lekker eet, al zeg ik het zelf ;-). Jaren geleden heb ik best wel geëxperimenteerd met diëten, zoals zoveel vrouwen denk ik, maar dat werkt voor mij dus echt niet. Ik ga liever voor lange termijn resultaten!

  13. Tineke januari 9, 2016 / 9:53 AM

    Wat een goed artikel heb je geschreven! Ik ben het helemaal met je eens. Een aantal jaar geleden was ik ietsjes aangekomen en dat wilde ik er graag af. Ik was altijd al slank geweest, dus ik moest en zou weer net zo slank worden. Toen kwam ik bij een of ander dieet uit, maar dat kwam alleen maar op het jojo-effect uit. Nu heb ik een gezonde lifestyle ontwikkeld en dat werkt prima! 🙂 Lekker koekjes blijven eten, maar wel in balans. Heerlijk!!

  14. Tessa | LucyTess januari 9, 2016 / 10:11 AM

    Ahh heel fijn artikel weer! Ik probeer mensen om mij heen ook altijd ervan bewust te maken dat zo’n crashdieet niet werkt, maar heb altijd het gevoel dat het niet echt doordringt. Dit is echt heel goed geschreven! Liefs

  15. Bianca Schrijft januari 9, 2016 / 10:46 AM

    Ik heb wel eens Cambridge gevolgd, dat is nu 5 jaar geleden, was 16kg afgevallen en er zijn er weer 10 aan :(. Tijd om weer iets te gaan doen, want ik wil niet terugkomen op het oude gewicht.

    • Marlotte januari 11, 2016 / 5:21 PM

      Ah vervelend he, dat jojo-gewicht! Komt vast helemaal goed, zoek iets wat bij je past! 🙂

  16. Laura januari 9, 2016 / 10:47 AM

    Diëten zorgen ervoor dat je lijf in de uit balans raakt en hoe meer van die onzin je probeert Hoe moeilijker het wordt om blijvend af te vallen. Ik heb zoveel klanten die niet afvallen omdat het lijf er gewoon niks meer van snapt. Dan zorg ik eerst dat er weer balans komt en geef ik ze een voedingspatroon die gewoon altijd vol te houden is. Een beetje die 80/20 regel inderdaad! Goed artikel!

  17. Iep januari 9, 2016 / 12:45 PM

    Wat een fijn artikel dit zeg!

  18. Daniëlle januari 9, 2016 / 12:54 PM

    Handig artikel! Ik heb zelf aan Sonja Bakker gedaan toen ik veertien jaar was. Ik ben nu tweeëntwintig. Ik ben er in totaal 25 kilo mee af gevallen, ik was als tiener echt te zwaar. Daarna ging ik weer gewoon eten en kwam er ongeveer 10 kilo aan. Sinds ik mijn eigen gezonde leefstijl heb, val ik niet af en kom ik niet meer aan. Ik vind mezelf precies goed en daar gaat het om ;). Ik was echt veel te zwaar als tiener dus ik heb ook geen spijt van het dieet wat ik gevolgd heb, want ik had toen echt houvast nodig. Maar ik zou nu nooit meer een dieet volgen, omdat ik zelf nu wat meer verstand heb van gezonde voeding.

  19. Iris Imming januari 9, 2016 / 2:45 PM

    Goed geschreven! Een gezonde leefstijl is gewoon belangrijk, en dat kan lekker én gezond zijn.
    Liefs, Iris

  20. Rosanne januari 9, 2016 / 2:53 PM

    Wat een goede tips!
    Ik probeer wel op mijn leefstijl te letten en zo gezond mogelijk te eten en genoeg te bewegen maar op dieet? Dat wordt hem voor mij niet! Ik hou teveel van lekker eten haha.

    • Marlotte januari 11, 2016 / 5:22 PM

      Haha nee, ik zou er ook echt niet aan moeten denken. Dankjewel!

    • Marlotte januari 11, 2016 / 5:23 PM

      Inderdaad, en gezond leven hoeft ook echt niet vervelend te zijn!

  21. Claudia januari 10, 2016 / 12:54 PM

    Ik heb een aantal jaar geleden eens het koolhydraatarme Atkins-dieet gevolgd op aanraden van een vriendin. Zat ik daar alleen maar vlees en wat groenten weg te werken, terwijl ik amper vlees lust! Fruit mocht ook amper, want daar zaten teveel suikers en dus koolhydraten in. Ik viel 8 kilo af in 2 weken, maar dat had ik eerder te danken aan het feit dat ik liever niets at dan weer een stuk kale verse worst. Vre-se-lijk! Toen we na 2 weken zaten te bbqen en ik heel treurig mn kale stukje vlees zat aan te snijden terwijl de stokbroodjes en de tomatenketchup naar me knipoogden dacht ik echt ‘waar ben ik mee bezig?!’ Uiteindelijk ben ik aangevallen op alles wat mijn naam riep en heb gezworen dat dit mijn allereerste en allerlaatste dieet was. Het waren de meest verschrikkelijke weken van mijn leven (haha, dramatisch, maar ik was echt doodongelukkig en poepchagrijnig!) en heb direct de dag na de bbq de 80/20 regel ingevoerd.. En een bord pasta gegeten, haha! Als ik nu nog eens iemand in de supermarkt bij het schap met dieetproducten zie staan en ze een doosje met van die wannabe-schoenzool-boterhammen uit het rek pakken zou ik ze het liefst willen tackelen hahaha!

  22. Jolet januari 10, 2016 / 3:27 PM

    Ik heb eigenlijk nog nooit gedieet, maar ben ook niet heel dik geweest naar mijn idee. Toch zou ik eigenlijk wel wat meer op m’n voeding kunnen letten, het kan altijd gezonder. Gelukkig gaat het steeds meer de goede kant op (ik woon op kamers, dus moest eerst even m’n draai vinden)

  23. Melissa januari 18, 2016 / 12:31 AM

    Ik heb lang maaltijdrepen en shakes gebruikt en afvallen ging goed samen met sporten maar je houdt dat niet vol. Ben nu bezig met sporten en afvallen maar door gezonder te eten en met regelmaat en kleinere porties te eten.

  24. Annemieke januari 18, 2016 / 10:28 PM

    Ik deed het begin 2015 een paar maanden heel goed, maar toen ik op een dag weer wat zoets nam was het hek van de dam haha!

  25. Lydia januari 20, 2016 / 11:51 AM

    Wat is dat voor lekkers op de foto? En heb je daar ook een recept van?

  26. Lizzard februari 4, 2016 / 12:20 PM

    Ik had ooit een idee om wat minder snoep te eten, daarna minder brood, minder vlees en niet veel later had ik een eetstoornis. Ik ben nu vier jaar later zo goed als genezen, maar mensen pas asjeblief op met diëten, ga op zoek naar een gezonde manier en hou deze regel in je hoofd: er zijn geen goede en slechte voedingsmiddelen. Té is nooit goed, probeer gewoon gebalanceerd te eten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *