Benefits of chia seed

voordelen chiazaad

Chiazaad, of je bent een fervent liefhebber en tevens grootgebruiker of je vindt het maar één van de vele stomme hypes. Zelf hoor ik bij de eerste groep en doe graag een schepje chiazaad bij mijn ontbijt. Je kunt met chiazaad werkelijk alle kanten op. Wist je al dat je ei kunt vervangen door een ‘chia-ei’? Perfect om mee te bakken en geeft je baksels net wat meer structuur. Die structuur missen we toch redelijk vaak bij gluten- en lactosevrije baksels.  Goed, vandaag ga ik jullie vertellen waarom ik een fervent liefhebber ben van chiazaad en daarmee tot de eerste groep behoor. Één van de vele hypes? Echt niet! En wel hierom.

Je bent chiazaad ongetwijfeld vaak tegengekomen en je weet er hier en daar vast iets vanaf, maar weet je ook waar chiazaad vandaan komt? Chiazaadjes komen uit de zogenoemde Salvia Hispanica, ook wel Latijns voor Chiaplant en is familie van de muntplant. Deze zaadjes kunnen wit of zwart zijn. In Nederland kom je over het algemeen vooral de zwarte chiazaadjes tegen. De witte variant zou meer eiwitten bevatten en de zwarte zaadjes meer vezels.

1. Volwaardige eiwitten

Chiazaad bestaat voor maar liefst 20 tot 23 procent uit eiwitten. Als je mijn blog een beetje volgt weet je hoe belangrijk eiwitten zijn voor je lichaam en nee, niet alleen als je (veel) sport. Eiwitten zijn essentieel voor de aanmaak en herstel van je spieren, maar ook voor het aanmaken van ander weefsel, huid en haar. Vooral degenen die veganistisch of vegetarisch eten kunnen deze zaadjes goed gebruiken. Chiazaad bevat namelijk volwaardige eiwitten en dat wil zeggen dat ze de 9 voor het lichaam essentiële aminozuren bevatten. Deze aminozuren zie je niet vaak terugkomen in plantaardige voeding, dus eat your heart out!

2. Bron van antioxidanten

Naast dat chiazaad relatief veel eiwitten bevatten, zitten ze ook vol met antioxidanten. Deze zijn belangrijk om gevaarlijke stoffen, kanker, ontstekingen, hart- en vaatziekten te weren. Je lichaam heeft per dag tussen de 3000 en 5000 Orecaeenheden nodig om je tegen het bovenstaande te beschermen. Chiazaad zit qua Orecaeenheden op 3000 en staat daarmee tussen citrusvruchten, broccoli en druiven.

3. Omega 3

Deze zaadjes zitten ook nog eens vol met omega 3. Zalm staat bekend om haar goede bron van omega 3 vetzuren, maar chiazaad verslaat zalm op dit gebied met vlag en wimpel. Chiazaad bevat namelijk maar liefst 8 keer meer omega 3 dan zalm. Omega is belangrijk voor je hersencellen, maar helpt ook bij het voorkomen van hart- en vaatziekten.

4. Bron van calcium

Als je nog steeds denkt dat melk veel calcium bevat, moet ik je toch echt wakker schudden. Chiazaadjes bevatten ruim 6 keer meer calcium dan melk. Ook heeft je lichaam moeite om de calcium die in melk zit te absorberen. Sterker nog, melk onttrekt juist calcium. Bij chiazaad is dit niet het geval en zorgt ervoor dat je lichaam de calcium absorbeert.

De voedingswaarde van chiazaad per eetlepel (12 gram) op een rijtje:

Calorieën: 46

Vetten: 4 gram

  • meervoudig onverzadigd: 3,5 gram
  • transvet: 0 gram
  • omega 3 vetzuren (ook wel ALA genoemd): 2500 mg
  • omega 6 vetzuren: 760 mg
  • omega 9 vetzuren: 250 mg

Koolhydraten: 4,5 gram

Eiwitten: 2,5 gram

Gebruik je bloedverdunners of ben je zwanger? Beperk dan je inname van chiazaad. Ik zou aanraden om één eetlepel per dag (afwisselend met hennepzaad en lijnzaad) te nemen, maar bouw het wel rustig op.

Denk jij nog steeds over chiazaad als één grote hype of ben je groot liefhebber? Laat het hieronder in de reacties weten!

Lees ook: Healthy oconut-raspberry pastry

Volg je Wild Oat al op Bloglovin’ en Instagram?

17 Responses

  1. Sanne november 4, 2015 / 7:02 AM

    Eerllijk gezegd dacht ik dat het nog een beetje gehypet werd, maar wauw er zitten een boel goede stoffen in.

  2. Monique D november 4, 2015 / 7:06 AM

    Ik ben er echt dol op, elke ochtend door mijn ontbijt! Van dat ei wist ik nog niet, interessant!!

  3. Roos november 4, 2015 / 7:27 AM

    Heel interessant! Ik eet het graag, maar veel wist ik er nog niet over.

  4. Tineke november 4, 2015 / 7:32 AM

    Ik had het eigenlijk al weggegooid, maar nu ik dit heb gelezen ben ik toch wel weer een beetje om.. vooruit haha!

  5. Belle november 4, 2015 / 7:43 AM

    Wat een fijn en duidelijk artikel! Ik ga wee aan de chia!

  6. Sanne november 4, 2015 / 7:45 AM

    Ik ben dol op chiazaad, heerlijk!!

  7. Yasmin november 4, 2015 / 8:01 AM

    Klinkt goed, duidelijk artikel! Nooit geweten dat er zoveel goede stoffen inzaten

  8. eva november 4, 2015 / 8:12 AM

    Leuk artikel! Goed om de bekendheid van chiazaad hiermee te vergroten. Wat ik nog een beetje mis is de hoeveelheden die je zou moeten eten om het effect te bereiken. Dat zou jouw artikel nog meer helderheid geven.
    Liefs,
    Eva

  9. Charelle november 4, 2015 / 8:16 AM

    Haha tja, toch meer dan een hype als ik het zo lees! Ben onlangs begonnen met Hennepzaadjes, aangezien daar nog net wat meer eiwitten in blijken te zitten. Zou je daar ook eens een artikeltje aan willen wijden? Lijkt me leuk!

  10. Jolet november 4, 2015 / 3:09 PM

    Ik eet eigenlijk nooit chiazaad, maar dit klinkt wel positief!

  11. Irma november 5, 2015 / 1:18 PM

    Hmm, toch maar eens een zakje in huis halen!

  12. Lizzy november 5, 2015 / 1:24 PM

    Wat interessant! Ik heb nog nooit chiazaad gegeten, maar na dit artikel wil ik het zeker een keer eten! Het bevat zoveel goede voedingsstoffen! 🙂

  13. Amarante november 19, 2015 / 11:29 PM

    Ik ben echt fan van je blog! Alles ziet er super verzorgd en mooi uit… En jammie, die recepten!
    Ik ben zelf ook een type 1 wat chia zaad betreft… Alleen ik vind ‘chia-pudding’ niet zo lekker. Vooral door de textuur die het geeft. Heb jij ideeën hoe je deze zaadjes op een andere manier kan verwerken in recepten?

  14. Mariska januari 6, 2016 / 1:07 PM

    Chiazaad valt voor mij wel onder ‘hypeproducten’. Ik eet het eigenlijk nooit. Heb wel eens nasi gemaakt met quinoa maar verder heb ik eigenlijk niks met de superfoods en gehypte producten gedaan. Terwijl het dus wel erg goed voor je is! Maar ik vind het gewoon echt niet lekker.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *