Deze dingen zijn niet zo gezond als ze misschien lijken

niet zo gezond als gedacht

Tegenwoordig doen we bijna allemaal (uitzonderingen daar gelaten) ons uiterste best om gezond te leven, maar helaas zijn er van die producten en clichés die toch niet zo gezond zijn als ze misschien lijken. Loop maar eens een keer een rondje in de supermarkt en lees voor de grap eens wat willekeurige ingrediëntenlijsten van verschillende producten. Ja, dat is soms best even schrikken. In bijna alle producten zit of héél veel suiker, chemische toevoegingen of bergen zout. Gezond is anders. Deze dingen zijn toch niet zo gezond als gedacht. Let’s go!

Kauwgom kauwen

Je hebt vast weleens gehoord dat kauwgom hét ideale middel zou zijn tijdens het afvallen, omdat het je afleidt van eetbuien én ook nog eens helpt om calorieën te verbranden (zo’n 11 calorieën per uur, voor de geïnteresseerden). Helaas, ik heb slecht nieuws. Weet jij eigenlijk wel wat er in je pakje kauwgom aan ingrediënten verstopt zit? Nee? Pak je pakje kauwgom er eens bij. Klaar? Je vindt er vast de volgende ingrediënten in terug: aspartaam (negatieve invloed op buikvet, hoofdpijn, kanker en zo kan ik nog wel even doorgaan), sorbitol (vertraagt je bloedsomloop, diarree én je huid wordt er niet vrolijk van), mannitol (zéker niet nemen als je zwanger bent, veroorzaakt nierstenen, flauwvallen en misselijkheid), xilitol (kan zorgen voor diarree en darmkrampen) wordt in verband gebracht met acesulfaam-k (wordt ook in verband gebracht met kanker, toename van je cholesterolgehalte en negatieve invloed op je hersenen). Zo, en dit is nog maar een kleine selectie van de ingrediëntenlijst. Je begrijpt, je lichaam wordt zéker niet vrolijk als je een kauwgompje in je mond stopt. Beter proberen te vermijden dus.

Stevia, het gezonde zoetmiddel?

Weer zo’n typische. Stevia staat bekend als een gezond zoetmiddel, maar niets is wat het lijkt. Of eigenlijk: niets is wat het lijkt in de supermarkt. Loop maar eens een rondje in de supermarkt, ga opzoek naar de verschillen soorten stevia en bekijk de ingrediëntenlijsten zorgvuldig. Ja, dat is best schrikken hè? Een heel groot deel van de steviaproducten bestaat voor zo’n 90% (en/of meer) uit opvulstoffen. Deze opvulstoffen zijn bijna altijd vermomde suikers, zoals maltodextrine. Denk je dat je eens een gezonde keuze maakt, valt dat wéér tegen. Nee, stevia hoeft echt niet verkeerd te zijn, integendeel, maar ga dan voor de ‘real deal’, oftewel het groene plantje en niet de witte rommel uit de supermarkt.

Bang voor vet

Er is een tijd geweest dat vet uit den boze was, ál het vet. Gelukkig worden we nu beetje bij beetje wakker geschud: vet is alles behalve ongezond. Dat is maar goed ook, want ons lichaam heeft juist vetten nodig om goed te functioneren. Zo speelt vet een belangrijke rol in het transport in ons bloed van vet oplosbare vitaminen (zoals A, D, E en K). Ook is vet lastiger te verteren dan bijvoorbeeld koolhydraten (ook wel suikers) en het kost daarmee dan ook meer tijd om te verteren. Koolhydraten zijn makkelijker te verteren en daardoor ontstaat er al snel een teveel aan suiker in je bloed, waardoor er meer insuline vrijkomt en insuline zorgt ervoor dat suiker sneller wordt omgezet in vet. Oftewel, vet is hartstikke goed voor je. Alleen ook hierbij geldt: maak het niet te gek. Vetten bevatten nu eenmaal meer calorieën per gram dan koolhydraten en suikers, waardoor je sneller aan je energiebehoefte zit.

Zonnestraaltjes vermijden

Er is nog zo’n ‘ding’ dat, vooral de laatste jaren, heel slecht bekend staat en dat is de zon. Elke zomer worden we er helemaal plat mee gegooid: vermijd de zon. Maar het vermijden van de zon heeft een aantal nare gevolgen. Één daarvan is een vitamine D tekort en geloof me, dat wil je niet. Vitamine D is belangrijk voor het goed functioneren van (bijna) alle organen in je lichaam en bij de celgroei en celdeling. Een tekort aan vitamine D wordt ook wel in verband gebracht met onder andere depressie, auto immuunziekten, chronische vermoeidheid, kanker, zwakke spieren en botontkalking. Dat is nog niet eens alles, kan je nagaan. Zorg er in ieder geval voor dat je genoeg buiten komt en dat je bij een vitamine D tekort een goed supplement (vitamine D3) vindt. Benieuwd of je een vitamine D tekort hebt? Laat je testen op de niet-actieve vorm 25-OH vitamine D en niet op de actieve vorm.

Ja, dat was vast even schrikken. Of niet? Wist jij dat deze dingen niet zo gezond zijn als ze misschien lijken?

Lees ook: Vegetarische quinoa salade

Volg je Wild Oat al op Bloglovin’ en Instagram?

44 Responses

  1. Lisanne februari 19, 2016 / 7:02 AM

    Ok, ik wist dat kauwgom slecht was, maar zó slecht? Oeps..

  2. Kirsten februari 19, 2016 / 7:05 AM

    Fijn artikel! Ikzelf vind d3 ook heel belangrijk!

  3. Melissa februari 19, 2016 / 7:08 AM

    Wow.. die ingredientenlijst van kauwgom..

  4. Anniek februari 19, 2016 / 7:09 AM

    Oei, van die kauwgompjes, dat wist ik niet! Goed dat je het zegt, want ik ‘eet’ elke dag wel zo’n ding… Ik ga eerst maar eens even op de ingrediëntenlijst van de verpakking kijken! Goed artikel dit! Als ik zo al je artikelen van de laatste tijd lees, kan je wat mij betreft die carrièreswitch waar je het laatst over had best maken 😉 Je verdiept je er zo in, echt gaaf!

    • Marlotte februari 21, 2016 / 2:16 PM

      Haha, wat lief. Dankjewel Anniek! Ik ga er eens over nadenken..

  5. Paula februari 19, 2016 / 7:12 AM

    Jeetje, van allemaal wist ik het serieus niet. Ik ga straks meteen bij mijn steviapotje kijken, ik vrees..

  6. Marvin februari 19, 2016 / 7:15 AM

    Jep, allemaal zo waar! Echt zonde dat we tegenwoordig zo snel bang gemaakt worden.

  7. Arianne februari 19, 2016 / 7:18 AM

    Ja hier eentje die ook altijd bang werd gemaakt voor de zon! Dat van die niet-actieve vorm wist ik niet, ga er eens naar vragen. Dankjewel! 🙂

  8. Sanne februari 19, 2016 / 7:22 AM

    Oei wat herkenbaar. Onbewust blijf ik toch een beetje bang voor vet, ook al weet ik dat dat echt onzin is, maar het is er zo ingegooid bij mij thuis. Fijn artikel! 🙂

    • Marlotte februari 21, 2016 / 2:18 PM

      Ah, dat hoor ik inderdaad wel vaker. Gewoon in kleine stapjes proberen te wennen aan meer goede vetten! 🙂

  9. Esmee februari 19, 2016 / 7:25 AM

    Zo fijn dat jij met nieuwe dingen komt. Vaak lees je bij dit soort artikelen dat vruchtensap niet goed is en repen enzo, maar jij haalt weer hele nieuwe dingen erbij. Heel goed en fijn artikel! Stiekem ben ik wel een beetje geschrokken. Wat een zooi allemaal, vooral die kauwgum. Bah!

  10. Roos februari 19, 2016 / 7:34 AM

    Yes, hier heb ik echt wat aan. Ik ga mezelf binnenkort testen op een d3 tekort, ga het specifiek vragen om op die niet-actieve vorm te testen.

  11. Anna februari 19, 2016 / 7:38 AM

    Oei, kauwgum neem ik toch best vaak. Ik schrik er wel even van om dit te lezen. En boehoe, de zon :(. Daar wil ik eigenlijk niets van weten dat die niet goed voor ons is. Informerend lijstje, wat fijn!

    • Marlotte februari 21, 2016 / 2:19 PM

      Oh de zon is juist wel goed hoor. Geen zorgen haha! 🙂

  12. Linda februari 19, 2016 / 9:46 AM

    Dat van kauwgom wist ik niet, maar ergens vind ik het niet echt een verassing ;-). Is er wel iets beters waar je een frisse adem van krijgt ipv kauwgom, dat jij weet? Dat van stevia en vet was mij wel bekend. En over die zonnestralen heb ik weer ergens gelezen dat we hier in Nederland te weinig zon hebben om daaruit genoeg vitamine D op te kunnen nemen (niet dat het niet helpt, maar dat de zon alleen niet genoeg is zeg maar), dus dat je het altijd bijv. met eten of supplementen moet aanvullen. Any thoughts? 🙂

    • Marlotte februari 21, 2016 / 2:24 PM

      Nee, ik heb helaas ook nog geen goede vervanger gevonden voor kauwgom. Anijsballetjes schijnen een goede vervanger te zijn, maar die heb ik nog niet uitgeprobeerd! Klopt inderdaad, als je eenmaal een tekort hebt aan vitamine D kan je deze echt alleen aanvullen door supplementen/injecties. In Nederland hebben we 5 maanden genoeg zonkracht, maar de overige maanden juist te weinig en daardoor loop je al heel gauw een tekort op.

  13. Moniek februari 19, 2016 / 9:48 AM

    Au die ingrediëntenlijst van kauwgom. Gelukkig ben ik helemaal geen kauwgom persoon, maar dit wist ik helemaal niet!

  14. Galina februari 19, 2016 / 9:53 AM

    Wat een goed artikel! Hier een ex-kauwgomverslaafde. Ik kauwde er inderdaad op om niet te eten, maar dat is natuurlijk onzin, want door al die zoetstoffen wil je alleen maar meer. Xilitol heeft btw ook veel gezondheidsvoordelen t.o.v. suiker, dus die zou ik niet zo snel afschrijven als ongezond. Voor wat betreft stevia ben ik er ook in getrapt vroeger, nu gebruik ik de groene variant (dat zijn gewoon steviabladeren in poedervorm) en die is prima (heeft alleen een iets bittere nasmaak).

  15. Saskia februari 19, 2016 / 10:08 AM

    Van de zon en stevia wist ik. Van het kauwgom kauwen wist ik niet, geinig om te weten.

  16. susan februari 19, 2016 / 10:33 AM

    Wat je toch allemaal gaat denken als je eventjes niet goed oplet. bedankt voor deze opfrisser!

    Liefs,
    susan

  17. Renske februari 19, 2016 / 11:16 AM

    Oef, dat van de kauwgom wist ik niet. Ik neem toch snel zo’n drie kauwgompjes per dag… Niet meer doen dus! 😉 Dat van stevia had ik ergens wel verwacht. Weet jij een goede, gezonde vervanger van stevia die in de supermarkt of bij EkoPlaza te verkrijgen is? Ik woon ergens in de middle of nowhere, dus ik heb enkel supermarkten en welgeteld één EkoPlaza om mij heen, haha. Verder geen speciaalzaken (tenzij je de Tuinen tot speciaalzaak rekent ;-)).

    • Willemijn februari 21, 2016 / 11:35 AM

      Eigenlijk is alle groene stevia goed! De witte kan je beter laten liggen.

      • Marlotte februari 21, 2016 / 2:15 PM

        Inderdaad, wat Willemijn zegt. Als je groene stevia hebt dan zit je vrijwel altijd goed! Bij de Ekoplaza bij mij in de buurt (ook ergens in de middle of nowhere haha) hebben ze de goede stevia! 🙂 En anders zou je kokosbloesemsuiker, honing of dadel(stroop) kunnen gebruiken als vervanger.

  18. Laura februari 19, 2016 / 11:32 AM

    Die van dat kauwgom.. wauw echt nooit geweten! Ik heb het ook wel heel vaak gebruikt als hulp tegen trek!

  19. Mascha februari 19, 2016 / 2:40 PM

    Alleen van kauwgom wist ik het niet. Verder was ik redelijk goed op de hoogte.
    Maar de gevaren van vitamine D te kort was ook even slikken.
    Ik heb in de winter echt last van zontekort….dus misschien maar even naar de kruitvat oid

    • Marlotte februari 21, 2016 / 2:26 PM

      Belangrijk is om te zorgen voor Vitamine D3-supplementen en juist niet voor D2!

  20. Lois Lorinde februari 19, 2016 / 6:17 PM

    Die van de kauwgom is wel pijnlijk inderdaad. Ik vind het altijd heerlijk om een frisse mintsmaak in mijn mond te hebben, haha.
    Inderdaad jammer dat ze zoveel troep bij Stevia gooien.. Wij hebben een steviaplantje in de tuin die we af en toe door smoothies en gerechten doen.

    • Marlotte februari 21, 2016 / 2:27 PM

      Yes, wij hebben thuis ook een steviaplantje. De smaak is ook echt compleet anders, zonde!

  21. Djuli februari 19, 2016 / 6:42 PM

    Wow. Ik koop niet vaak kauwgom, omdat het niet altijd vegan is. Maar dat er zo veel troep in zit wist ik niet.

  22. Withlovefroms februari 19, 2016 / 7:41 PM

    Interessant artikel! Ik wist niet dat er zo veel slechte dingen in kauwgum zaten! Gelukkig eet ik dat bijna nooit! 🙂 En bij stevia weet ik soms ook niet goed wat ik moet kopen 🙂

  23. MARIJKE februari 20, 2016 / 9:37 AM

    Wat een ontzettend leuk artikel! Ik gebruik nooit kauwgom ik vind dat er zo asociaal uit zien. Maar ik wist niet dat het zo slecht was!

  24. Bettie februari 20, 2016 / 10:46 AM

    Ik wist de meeste dingen wel uit dit lijstje. Ik vind kauwgom ook sowieso zo smerig, dat ik het toch niet gebruik. Ik gebruik daarnaast ook vitamine D pilletjes om de winter even door te komen.

  25. Sanne februari 20, 2016 / 12:14 PM

    Wat een super interessant artikel. Ik wist niet dat kauwgom zo slecht kan zijn! Ik neem inderdaad vaak een kauwgommetje om niet te gaan snoepen, haha. Dat van vitamine D wist ik wel, ik neem ook sinds kort vitamine D pilletjes omdat ik nogal last heb van een winterdip.

  26. Charlotte februari 20, 2016 / 12:24 PM

    Informatief artikel! Dat van die kauwgom wist ik niet…

  27. Malou februari 21, 2016 / 10:12 AM

    Interessant artikel zeg, dat van die kauwgom wist ik niet!

  28. Willemijn februari 21, 2016 / 11:33 AM

    Ja, ik wist dit gelukkig allemaal wel 🙂
    En ik heb nog wat toe te voegen als het over de zon gaat. Daar komt het: zonnebrand is superslecht voor je! Het is zelfs kankerverwekkend. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat huidkanker helemaal niet door de zon komt, maar door zonnebrand. Tot zonnebrand op de markt kwam, bestond huidkanker amper. Dus lekker de zon in gaan en vooral niet smeren!

    • Marlotte februari 21, 2016 / 2:29 PM

      Klopt inderdaad, lijkt wel de omgekeerde wereld hè?

  29. Luna februari 21, 2016 / 3:32 PM

    Wow, ik wist helemaal niet dat al die slechte dingen in kauwgom zaten. Goed artikel!

  30. gea februari 21, 2016 / 5:05 PM

    Handig dit artikel, sommige dingen wist ik al.

  31. Inez maart 15, 2016 / 10:57 PM

    Weeral een beetje wijzer! Hoewel ik toch de zon blijf vermijden in de zomer… Ik verbrand namelijk héél gemakkelijk en krijg er bovendien nog hoofdpijn van ook! 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *