What’s for breakfast? #1

gezond ontbijt

Vandaag introduceer ik een nieuwe rubriek: ‘What’s for breakfast?’. Hierbij deel ik eens in de zoveel tijd mijn ontbijt met jullie. Het ontbijt is mijn favoriete maaltijd van de dag, absoluut. Toch varieer ik niet zoveel met mijn ontbijt, mede door deze rubriek hoop ik wat meer te variëren. Want zeg nou zelf, jullie zitten er ook niet echt op te wachten als ik 5 keer achter elkaar hetzelfde ontbijtje laat zien. In de eerste editie van ‘What’s for breakfast?’ deel ik mijn ontbijtje van dinsdag 1 september. De vakantie is nu echt tot zijn einde en tel daarbij op dat ik bij het ontwaken begroet werd door een pikzwarte lucht en regen, wat met bakken uit de hemel kwam vallen. Je begrijpt wel, ik was toe aan een vrolijk ontbijtje. Geïnspireerd door De Groene Meisjes ging ik aan de slag.

Ik was al bekend met boekweit, voorheen at ik altijd boekweitpap op z’n ‘havermouts’. Snap je wat ik bedoel? Gewoon hoe je normaal havermoutpap klaarmaakt. Maar Jamie en Merel pureerden in hun recept de boekweitkorrels met fruit en plantaardige melk. Geniaal, dat ik daar nog niet eerder aan had gedacht. Vandaag laat ik mijn variant zien op de boekweitpap van De Groene Meisjes.

gezond ontbijt

Wat heb je nodig?

Boekweitkorrels (geen vlokken!)

Hazelnootmelk

Nectarine

Banaan

Kaneel

Blauwe-, zwarte bessen, bramen, frambozen en Japanse wijnbessen

Noten, zaden en pitten (moerbeien, amandelen, zonnebloempitten, hennepzaad)

Wat moet je doen?

1. Laat de boekweitkorrels een nachtje wellen in water. Giet in de ochtend de boekweitkorrels af.

2. Doe de boekweitkorrels, hazelnootmelk, banaan, kaneel en een halve nectarine in een schaaltje. Pureer het vervolgens fijn met een staafmixer. Je kunt dit overigens ook met een blender doen!

3. Top nu je boekweitpap af met je favoriete fruitsoort(en) Deze keer ging ik voor een halve nectarine, wat blauwe-, zwarte bessen, bramen frambozen en Japanse wijnbessen. Natuurlijk kunnen de noten, zaden én pitten niet ontbreken: moerbeien, amandelen, zonnebloempitten en hennepzaad.

Aanvallen maar! Deze boekweitpap is ontzettend lekker en vult ook nog eens goed. Daarnaast kun je met deze boekweit er lekker op los variëren. De volgende keer ga ik denk ik voor een chocoladevariant door wat cacao toe te voegen. Kan nu al niet wachten tot morgenochtend.

Wat at jij vanochtend?

Lees ook: Glutenvrije broodjes met tapiocameel

12 Responses

  1. Leonie september 4, 2015 / 4:06 PM

    Prachtig! Die ga ik eens uitproberen morgen, lijkt me heerlijk als weekendontbijtje 🙂

  2. Llsa september 4, 2015 / 4:38 PM

    Wat een origineel ontbijten zeg. Ziet er lekker uit!

  3. Bob september 4, 2015 / 4:42 PM

    Leuke rubriek dit, ben benieuwd naar meer. Dit ziet er in ieder geval erg goed uit. Inderdaad origineel.

  4. Versatile Eva september 4, 2015 / 5:41 PM

    Leuke rubriek! Dit ziet er alvast veel gezonder uit dan mijn ontbijt vanochtend, bokes met choco! (;

    • Marlotte september 5, 2015 / 7:03 PM

      Leuk om te horen! Haha, maar het klinkt wel heel lekker!

  5. Sandra september 5, 2015 / 7:42 PM

    Klinkt goed! Mijn ontbijtje bestaat vaak uit meloen of quinoa wafels met huttekäse en z’atar kruiden, haha. Heerlijk!

  6. Sara september 6, 2015 / 8:52 PM

    Ziet er ontzettend lekker uit! Mooie foto’s ook!

  7. Kim januari 31, 2016 / 8:57 AM

    Yum Yum. Ik houd wel van goede ontbijtjes. Dit ga ik proberen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *