De waarheid over de voordelen van chocolade

voordelen van chocolade

Dagelijks worden we overspoeld met de gezondheidsvoordelen van chocolade. En ja, ook ik word dolblij van chocolade en stiekem slaat mijn hart een slag over als ik weer een gezondheidsclaim van chocolade lees, maar toch lees ik deze berichten met gemengde gevoelens (moet je nagaan wat chocolade met je kan doen). Massaal worden deze gezondheidsclaims op social media verspreidt en veelal met de boodschap dat we éindelijk zonder schuldgevoelens mogen snoepen van de heerlijke chocolade die we zojuist in huis hebben gehaald. Toch zijn er wat puntjes die je niet moet vergeten. Vandaag deel ik de waarheid over de voordelen van chocolade!

Kijk, het is allemaal leuk en aardig dat chocolade een hele rits aan voordelen met zich mee heeft dragen, maar dit zit toch net even iets anders. De gezondheidsvoordelen slaan namelijk op cacaopoeder, rauwe cacaopoeder welteverstaan. Een meerderheid van de chocolade uit de supermarkt wordt gemaakt van gebrande cacaobonen. En dit proces van verhitten maakt het een stuk ongezonder! Zoals bij bijna alle voedingsmiddelen als je ze verhit, gaan ook bij cacaobonen een heel groot deel van de voedingsstoffen verloren tijdens het proces van verhitten (Van Wensem, 2015). Hier staat dan tegenover dat in rauwe chocolade eventueel meer oxaalzuur kan zitten en bij een teveel aan oxalaten kan bij een kleine groep mensen eventueel nierstenen veroorzaken. Oxalaten zitten naast cacao bijvoorbeeld ook in bessen, spinazie en rabarber. Echter eten we deze voedingsmiddelen in zulke kleine hoeveelheden dat het bijna tot geen invloed heeft op onze gezondheid.

De meeste chocolade uit de supermarkt is niet alleen gemaakt van verhitte cacaobonen, vaak zitten ze ook nog eens vol met allerlei toevoegingen, zoals melk(poeder), het hele alfabet aan suikers en andere smaakstoffen. Nee, niet bepaald de chocolade waar we veel baat bij hebben. Nu is rauwe cacaopoeder qua smaak (en prijs) misschien niet voor iedereen weggelegd en daarom is het belangrijk om te kijken naar de hoeveelheid cacao in een chocoladereep. Veelal geldt: hoe meer cacao, hoe minder suiker (en andersom natuurlijk). Als ik pure chocolade eet, ga ik voor de chocoladerepen van 80% cacao en meer.

Goed, laten we positief dit artikel afsluiten met de voordelen van cacaopoeder (deze voordelen gelden dus niet geheel voor pure chocolade). Rauwe cacaopoeder bevat een hele grote hoeveelheid aan antioxidanten (méér dan blauwe bessen) en deze beschermen het lichaam tegen vrije radicalen en dus hart- en vaatziekten. Daarnaast helpt het de bloeddruk te reguleren en het ‘slechte’ cholesterol (ook wel LDL) te verlagen. Ook werkt cacao als een soort antidepressivum, door het stofje serotonine (Chromatogr, 2012). Zo kunnen we nog wel even doorgaan met het rijtje aan voordelen van rauwe cacaopoeder, maar belangrijk is om te onthouden dat het bij alle voordelen van ‘chocolade’ gaat over rauwe cacaopoeder en dus níét om chocolade. Natuurlijk wil ik hiermee niet zeggen dat je helemaal geen chocolade meer mag eten, maar wees je ervan bewust dat je chocolade niet als een één of ander wondermiddel gaat zien. Zo, na dit artikel heb ik wel een stukje chocolade verdiend! Wist jij de waarheid over de voordelen van chocolade?

Lees ook: Stressvrije ochtend? Zo pak je dat aan!

Volg je Wild Oat al op Bloglovin’ en Instagram?

20 Responses

  1. Iris februari 26, 2016 / 7:03 AM

    Wat een goed artikel!!

  2. Paula februari 26, 2016 / 7:07 AM

    Stiekem was ik een beetje bang om dit artikel te lezen, maar gelukkig, het is niet helemaal slecht nieuws.

  3. Melissa februari 26, 2016 / 7:11 AM

    Fijn dat je ook met bronnen doet. Goed artikel! 🙂

  4. Arianne februari 26, 2016 / 7:15 AM

    Precies mijn gedachten als ik dat soort berichten lees. Goed dat je dit deelt!

  5. Willeke februari 26, 2016 / 7:16 AM

    Heel veel wist ik nog niet.. Handig en fijn artikel!

  6. Anniek februari 26, 2016 / 7:19 AM

    Ja, stiekem weet je natuurlijk wel dat al die voordelen niet echt opwegen tegen de nadelen (ZOVEEL vet en suiker) als je een stukje witte of melk chocolade naar binnen werkt 🙂 Maar fijn dat je het zo precies hebt uitgezocht, interessant! Zelf eet ik, als ik mezelf wil verwennen, vaak een stukje Lovechock, dat is ook zó ontzettend lekker én raw!

  7. Samantha februari 26, 2016 / 7:19 AM

    Helaas pindakaas, haha… Ach dan maar mijn ontbijtje met banaan, avocado en cacaopoeder. Ook heerlijk 😉

  8. Tineke februari 26, 2016 / 7:21 AM

    Top artikel! En wat een mooie foto’s heb je gemaakt!! 🙂

  9. Wendy februari 26, 2016 / 7:30 AM

    Interessant stuk over oxaalzuur, dat wist ik nog niet. Thanks!

  10. Belle februari 26, 2016 / 7:36 AM

    Weer een heel goed artikel Marlotte 🙂

  11. Linda februari 26, 2016 / 7:36 AM

    Ja, dit wist ik gelukkig wel. Wat ik me wel afvraag: is de cacaopoeder uit de supermarkt ‘goede’ cacaopoeder of moet je daarvoor per se naar een gezondheidswinkel? Maakt dat iets uit?

  12. Marvin februari 26, 2016 / 8:46 AM

    Toch jammer dat al die lekkere Milka chocoladerepen niet zo gezond voor je zijn. Rauwe cacao heeft wel wat mooie voordelen, maar ook geldt natuurlijk dat je dit met mate moet gebruiken…

  13. Irma februari 26, 2016 / 9:10 AM

    Ik richt me stiekem vooral even op de laatste alinea, haha. Wel interessant om te lezen dit, vooral zo met die bronnen erbij. Thanks!

  14. Anna februari 26, 2016 / 12:34 PM

    Je schrijft altijd zulke informatieve stukjes! Heel leuk! En meh, wat stom dat er zoveel toevoegingen gedaan worden aan chocolade in de supermarkt. Stiekem wist ik ook wel dat die soort chocolade niet gezond is. Maar het is zo lekker…

  15. Moniek februari 26, 2016 / 12:44 PM

    Wat weer een top artikel! Hele heldere uitleg!

  16. Rachel Kromdijk februari 26, 2016 / 12:45 PM

    hmm als ik chocolade zie moet ik er ook echt iets van nemen.. is gewoon te lekker!

  17. Mascha februari 26, 2016 / 3:32 PM

    Ik wist al wel dat pure chocolade een heeel stuk beter is dan melk of wit. Gelukkig ben ik dol op puur ( al gaat 80% wel een tikje ver)!

    En cacoa poeder, is dat ook goed als je er chocomel van maakt? Of is dat dan weer een stuk minder goed?

  18. Renske februari 27, 2016 / 10:54 AM

    Je hebt weer een sterk artikel neergezet! 🙂 Ik vind pure chocolade echt lekker! Toevallig at ik gisteren een puur chocoladepaaseitje van de supermarkt. Blugh, dat smaakte naar melk en puur door elkaar, maar op een vieze manier, haha. Doe mij maar zo puur mogelijk! Ik dacht trouwens dat chocolade vanaf 72% al goed was. Foutje, haha.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *