5x gezonde ontbijtjes om de dag goed mee te beginnen

gezonde ontbijtjes

Langzaam open je je ogen na een lange en diepe slaap. Vol goede moed spring je uit je bed, linea recta naar de keuken. Het is de hoogste tijd voor de favoriete maaltijd van de dag: het ontbijt. Stiekem dwalen je gedachten al af naar je bammetje met een royale laag pindakaas én een XXL-kop koffie. Je druipt dan ook enigszins teleurgesteld af als je ziet dat de pindakaaspot niet op zijn gebruikelijke plek staat. Paniek! Daarom deel ik vandaag 5 gezonde ontbijtjes met je, zodat je op dagen zoals deze niet de hele dag met een knorrende maag hoeft rond te lopen, omdat je het niet aankon om je bammetje met pindakaas in de steek te laten. Oh, en de kans is heel groot dat je na deze gezonde ontbijtjes voorgoed vaarwel zegt tegen je standaard bammetje pindakaas. Je bent gewaarschuwd!

Granola (zelfgemaakt of zelf gekocht)

De laatste tijd ben ik helemaal in to de granola. Want ja, er zijn bijna geen nadelen te verzinnen. Tenminste, als je het zelf maakt. Het gros van de granola uit de supermarkt zit vol suikers en andere toevoegingen die je liever niet al bij het ontbijt naar binnen werkt. Daarnaast is het in veel gevallen ook véél goedkoper om zelf je granola te maken. Hoe je dat doet? Heel simpel. Gooi wat havermout (of boekweitvlokken/korrels), ongebrande en ongezouten noten, eventueel gedroogd fruit, kokossnippers en cacaopoeder (voor de chocoladeliefhebbers) samen in een kom. Roer hier wat kaneel en eventueel een zoetmiddel zoals honing of stevia, een opgeklopt eiwit en/of een paar gepureerde dadels doorheen. Eventjes in de oven en klaar is kees! Bewaar in een afgesloten pot en je kunt de komende tijd flink vooruit! Of iets minder lang, als je, net als ik, de granola tussendoor snackt..

Een eitje hoort erbij

Een hele tijd moest ik niets hebben van hartig eten in de ochtend. Nee, gaf mij maar een lading fruit, wat soja- of kokosyoghurt en een lading toppings en ik was blij. Nu wordt elke dag hetzelfde eten wel wat eentonig en daarom waagde ik mij weer in de wereld van hartige ontbijtjes. En ja, de eerste dag was flink wennen, maar na de tweede dag was ik om. Man, waarom heb ik hier zolang mee gewacht? ‘s Ochtends ontbijt nu ik dan ook regelmatig met een (zacht, alsjeblieft) gekookt eitje, salade en natuurlijk kunnen de zelfgemaakte crackers niet ontbreken. De ene keer zijn dat de inmiddels welbekende lijnzaadcrackers en de andere keer ga ik voor amandelcrackers. O, en vergeet vooral het handje met noten niet. Een ontbijt is wat mij betreft niet compleet zonder een handje noten! Ben jij niet zo dol op gekookte eieren? Probeer dan eens dit goed vullende ontbijtje: omelet met knapperige kikkererwten. Zo gemaakt!

vet gezond of ongezond

Smoothiebowl

Ja, als je mijn blog al vanaf het begin volgt, weet je dat ik gék ben op smoothiebowls. Je kunt er werkelijk alle kanten mee op en precies naar jouw smaak aanpassen. Denk aan allerlei soorten fruit, maar vergeet vooral de groentes niet! Vaak proef je echt nul komma niks van de groenten in je smoothiebowl en zo werk je ongemerkt toch een hele lading groente naar binnen. Als dat geen goed begin van de dag is! Natuurlijk is een smoothiebowl niet compleet zonder een goede lading toppings. En nu rest er nog maar één ding: genieten!

Havermout, maar dan anders (of niet!)

De dag beginnen met een lading groenten is misschien niet voor iedereen weggelegd, maar toch denk ik dat dit ontbijtje vele harten zal veroveren. We kennen natuurlijk allemaal the good old havermoutpap, maar dit is wat mij betreft een havermoutpap 2.0. Oké, tijd om één van mijn lievelingsontbijtjes bekend te maken: bloemkoolpap. Ik weet het, het klinkt niet bepaald als iets waar je hart sneller van gaat kloppen en waarvoor je ‘s ochtends meteen je bed uitspringt, maar niets is minder waar. Tenminste, voor mij. Voor de durfallen: probeer het eens, je zult positief verrast zijn! Zit je nu niet echt te wachten op een groente-variant van havermout? De oldskool havermoutpap blijft natuurlijk ook lekker én gezond. Als je de havermoutvlokken even zat bent, kun je ook voor een boekweit-, teff- of quinoapap gaan.

Pancakes for breakfast

Wie wilt er nu niet de dag beginnen met een grote lading pannenkoeken? Precies. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt er pannenkoeken van maken. Zo zijn boekweitpannenkoeken lekker, maar wat dacht je van zoete aardappel-pannenkoeken? Pof (of kook) één zoete aardappel, prak fijn met een vork, meng er een eitje doorheen (of banaan en lijnzaad-ei voor de veganisten), eventueel een eetlepel (glutenvrij) meel erbij en klaar is kees. Of nou ja, eerst nog even je kookkunsten laten zien met het bakken van de pannenkoeken. Serveer er kokosyoghurt, wat vers fruit en granola bij voor een zoet begin van de dag. Meer zin in iets hartigs? Ook dat kan. Beleg de pannenkoeken dan eens met guacemole,(of gewoon avocado) tomaatjes en waterkers. Ik krijg nu alweer trek! Oké, en misschien is dit niet het snelste ontbijtje, maar eventueel zou je de pannenkoeken ook eerder kunnen maken en bewaren in de koelkast en/of vriezer. Dan kun je ook op je oeps-iets-te-lang-in-bed-gelegen-ochtenden gewoon genieten van een waar feestontbijtje.

Zo, dat waren ze alweer: 5x gezonde ontbijtjes. Wees creatief en probeer te experimenteren. Onverwachts kom je vaak héél lekkere combinaties tegen! Wat is één van jouw favoriete gezonde ontbijtjes?

Lees ook: Gezond? Granola van de Aldi

Volg je Wild Oat al op Bloglovin’, Facebook en Instagram?

7 Responses

  1. Valentina september 12, 2016 / 10:05 AM

    Ontbijt is mijn favoriete maaltijd. Als het maar geen boterhammen zijn, haha!

  2. Anne september 12, 2016 / 11:39 AM

    Leuk en lekkere inspiratie, ik ga momenteel helemaal voor de smoothiebowl maar dat kan zomaar weer veranderen..

  3. Charile september 12, 2016 / 6:02 PM

    Leuk om te zien, dat geeft me weer inspiratie 🙂

  4. Maaike september 12, 2016 / 7:15 PM

    Een smoothiebowl zou ik nog wel graag willen proberen! Lijkt me heerlijk in de ochtend. Maar eigenlijk vind ik mijn oude en vertrouwde cruesli veel te lekker, haha

  5. karlien september 12, 2016 / 10:06 PM

    Goede tips. Een salade zal ik niet zo snel eten tijdens t ontbijt, wel eet ik meestal een stuk komkommer en wat tomaatjes naast mijn brood. Las laatst ook een recept voor pannenkoeken van kikkererwtenmeel

  6. Luna september 13, 2016 / 7:33 PM

    Ik ben dol op ontbijtjes! Ik eet de laatste tijd altijd yoghurt met granola, dat is ook nog lekker snel, maar pannenkoekjes zijn ook zó lekker als ontbijt <3

  7. Natasja september 16, 2016 / 8:04 PM

    Granola en havermout zijn nu bij mij favoriet! Heer-lijk. Wat een mooie foto’s heb je ervan weten te maken, wauw! 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *