Stressvrije ochtend? Zo pak je dat aan

stressvrije ochtend

De wekker tettert in je oren, met veel moeite hijs je jezelf wat omhoog om in de duisternis met je hand naar de wekker te reiken. Druppels vliegen je om de oren als je snel je hand terugtrekt, waarna je glas water (of eigenlijk, zónder water) met een sneltreinvaart over je houten vloer kletst. Dat was dus niet je wekker, maar een glas water. Ondertussen tettert de wekker vrolijk door, luider en luider. Natuurlijk weet je op dit soort momenten op magische wijze opeens je PIN van je telefoon niet meer. Hoe kan het ook anders? Langzaamaan voel je de hoofdpijn opkomen. Is het weer zo’n ochtend? Is het weer zo’n dag? Tijd voor mijn tips voor een stressvrije ochtend!

Zet de wekker iets eerder

Ja, misschien niet het eerste waar je op zit te wachten bij een stressvrije ochtend, maar probeer het eens! Zet bijvoorbeeld de wekker eens een halfuurtje eerder dan normaal. Zo kun je in alle rust en vooral zonder stress en haast wakker worden en je goed klaarmaken voor een nieuwe dag! Oh, en verander het geluid van je wekker ook eens. Over het algemeen word je niet bepaald relaxt wakker door die blèrende wekker. Ga eens voor rustige natuurgeluiden (die geleidelijk aan steeds luider worden).

Dankbaarheden tellen

Hè wat, dankbaarheden tellen? Daar heb ik toch helemaal geen tijd voor in de ochtend? Het hoeft echt niet lang te duren, maar probeer eens om ’s ochtends drie dankbaarheden te benoemen. Van kleine dingen tot grote dingen, alles mag! Heb je bijvoorbeeld lekker gegeten? Of begint de dag lekker zonnig? Het gaat erom dat je de positieve dingen in het leven ziet en benoemt. Als je de dag positief begint, zal je de gehele dag veel vrolijker en positiever zijn én ervaren.

Laat je digitale apparaten links liggen

Ja ja, ik weet hoe moeilijk het is om je telefoon (nadat je je wekker uit hebt gezet) links te laten liggen, maar je zult veel rustiger de dag kunnen beginnen zonder al die digitale apparaten. Facebook, Twitter, Instagram en Pinterest komen later wel. Want zeg nou zelf, is het écht belangrijk om ’s ochtends, nadat je 8 uur je ogen dicht hebt gedaan, te zien dat een kennis van een kennis vandaag haar bus heeft gemist? Precies.

Begin de dag in alle rust

Hoe fijn is het om ’s ochtends niet meteen, nadat je wakker bent geworden, jezelf in alle drukte, stress en haast te storten. Pak die paar minuutjes nadat je bent ontwaakt om rustig wakker te worden. Begin je ochtend mindful met mijn mindfulness voor beginners guide. Vast en zeker dat je vanaf nu geniet van een stressvrije ochtend!

Heb jij vaak last van stress en haast in de ochtend? Hoe pak jij stress ochtenden aan?

Lees ook: Paleo brood met zaden en pitten

Volg je Wild Oat al op Bloglovin’ en Instagram?

25 Responses

  1. Vera februari 24, 2016 / 6:33 AM

    Leuk artikel marlotte 🙂 Ik ga je tips eens proberen!

  2. Amanda februari 24, 2016 / 6:39 AM

    Mooi zeg, die dankbaarheden tellen. Zo kun je toch je dag positief beginnen! 🙂

  3. Melissa februari 24, 2016 / 6:46 AM

    Oh je intro is echt precies mij, zou ik zomaar kunnen zijn. Toevallig gisteren nog gebeurd 😉 Fijne tips!

  4. Hilde februari 24, 2016 / 6:54 AM

    Wat heerlijk geschreven, hier heb ik nog eens wat aan. Ik begin morgen 😉 haha

  5. Xena februari 24, 2016 / 6:59 AM

    Jep, ik heb eigenlijk veel te vaak stress ochtenden, maar eigenlijk doe ik daar ook niks aan. Ga het eens proberen om een tijdje op te staan met jouw tips. Ben heel benieuwd!! 🙂

  6. Anniek februari 24, 2016 / 7:07 AM

    Wat een tof artikel Marlotte, goede tips geef je! Zelf ben ik echt een die hard ochtendmens, en ik sta eigenlijk altijd 1,5 uur voor ik weg moet op. Zo kan ik lekker rustig mijn havermoutje maken en eten, en nog lekker een blogrondje doen, zoals nu 🙂 Die dankbaarheden tellen doe ik meestal ´s avonds, maar ´s ochtends is ook een goed idee!

  7. Monique D februari 24, 2016 / 7:07 AM

    Leuk geschreven Marlotte. Vroeger had ik héél veel stress en haast in de ochtend, maar nu heb ik dat gelukkig vrijwel nooit meer. Hoe ik dat heb aangepakt? Elke ochtend rustig beginnen, door de wekker wat eerder te zetten, te mediteren en een paar bladzijdes te lezen. Muziekje erbij, lekker uitgebreid vol met liefde een ontbijtje gemaakt en relaxen maar.

  8. Eva februari 24, 2016 / 7:09 AM

    Handige tips Marlotte 🙂 xx

  9. Paula februari 24, 2016 / 7:12 AM

    Ik probeer al een tijdje de dag te beginnen zonder telefoon, laptop enz. maar man, wat is dat soms moeilijk. Wel helpt het heel erg, ik word veel rustiger wakker en heb ook vooral meer tijd in de ochtend 😉

  10. Kirsten februari 24, 2016 / 7:15 AM

    Wat een handige tips! Ik doe ze nog niet allemaal, maar ik zet bijvoorbeeld wel de wekker eerder. Bevalt goed 🙂

  11. Iris februari 24, 2016 / 7:33 AM

    Ah gelukkig heb ik er nu bijna noot meer last van maar eerst echt elke dag. Sporten is the key 🙂

  12. Marvin februari 24, 2016 / 8:30 AM

    Gelukkig ben ik wel een ochtendmens. Als de wekker gaat sta ik (meestal) fris en energiek naast m’n bed. Heb dus weinig last van stress. Helaas wordt de stress wel aangewakkerd door de NS en haar vertragingen… 😉

  13. Anna februari 24, 2016 / 9:35 AM

    Mooie tips. Ik ben echt geen ochtendmens, dus oh, wat is dit toch altijd lastig. Vooral het eerder zetten van de wekker. Vervolgens weet ik namelijk gewoon ‘ohhh, ik kan ook nog een kwartier blijven liggen, dan kom ik ook nog wel op tijd…’ Maar dat is natuurlijk helemaal fout. Wel goed om digitale apparatuur links te laten liggen, daar kan ik denk ik wel aan werken! Dit lijstje ga ik even opslaan :).

  14. Moniek februari 24, 2016 / 10:27 AM

    Wat een fijne tips. Ik begin steeds meer een ochtendmens te worden. Ik vind het tegenwoordig heerlijk om vroeg op te staan en lekker rustig aan de dag te beginnen.

  15. Charelle februari 24, 2016 / 2:21 PM

    Oh een rustige ochtend is zó belangrijk, ik kan daar echt van genieten. Heerlijke tips heb je weer, bedankt!

  16. Lisa februari 24, 2016 / 3:28 PM

    Wat een heerlijk artikel. Zeker in de vakantie is het heerlijk om ook echt vakantie hebben. IK heb de hele dag nog niet op Whatsapp gekeken en ik ben best wel een beetje trots hihi.

  17. Laura | Liefde voor bakken februari 25, 2016 / 4:26 AM

    Dit zijn leuke artikelen! Al ben ik niet zo van het eerder opstaan. Ik weet dat het beter is, omdat je dan rustiger aan je dag kan beginnen. Maar ik ben gewoon geen ochtend mens, meer het type ‘lekker-een-half-uurtje-snoozen’.

  18. jim februari 25, 2016 / 7:21 AM

    Wandelen in de ochtend is goed.

  19. Bettie februari 25, 2016 / 10:43 AM

    Ik stond eerst een paar dagen vroeg op en hoewel dat lastig was in het begin, gaat dat nu veel beter. Nu word ik automatisch om half 8 wakker en die dag begin ik altijd met mediteren of ik ga iets schrijven in mijn dagboek.

    Ik ben ook zoveel productiever als ik vroeg op sta.

  20. Sandy februari 25, 2016 / 11:40 AM

    Super handig artikel heb je geschreven. Ik heb ook veel te veel stress in de ochtend ook al kun je dat heel makkelijk oplossen om gewoon iets eerder wakker te worden en rustig aan te doen. Ideale tips !

  21. Jolet februari 25, 2016 / 6:51 PM

    Voor mij werkt het wekker eerder zetten echt goed. Iets eerder opstaan, krijg je meer rust van.

  22. susan februari 25, 2016 / 7:52 PM

    Wat een fijne tips, ga ze zeker eens uitproberen!

    liefs,
    susan

  23. Renske februari 27, 2016 / 10:48 AM

    Wat een fijne tips, Marlotte. Dankbaarheden tellen vind ik een prachtige tip. Dat is iets wat ik echt te weinig doe, hihi.

  24. Sabine maart 1, 2016 / 9:19 PM

    Zou ik ook graag willen, maar de wekken nóg eerder zetten dan 4.45… is wel heel vroeg!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *