Goede voornemens, zo falen ze niet & mijn toekomstplannen voor mijn blog

Goede voornemens

We zijn inmiddels alweer eventjes bezig in het spiksplinternieuwe jaar. De ergste vermoeidheidkwaaltjes zijn er nu (hopelijk) wel af. Tijd om met een schone lei te beginnen! Lekker cliché, maar ik gok dat de meesten van ons toch het voornemen hebben om gezonder te leven. Of dat nu is om aan te komen, af te vallen of simpelweg gewoon fitter te voelen. Om dit allemaal iets dragelijker te maken, wil ik jullie vandaag een paar tips meegeven omtrent goede voornemens. Ook vertel ik iets meer over mijn toekomstplannen, met betrekking tot mijn blog.

Toekomstplannen voor mijn blog in 2018

Laat ik eerst maar beginnen met mijn toekomstplannen. Hoewel ik niet echt aan goede voornemens doe, heb ik toch besloten om mij iets meer te focussen op mijn blog. Want eerlijk is eerlijk, die heb ik best een beetje verwaarloosd de laatste tijd. Het voelde toentertijd gewoon goed om meer aandacht te besteden aan andere dingen, zoals het afstuderen, mijn ‘grote-mensen’-baan, verhuizen en sociale contacten. Nu ik op het moment iets meer in die ‘flow’ zit, wil ik het bloggen weer gaan oppakken. Heel veel nieuwe leuke (en gezonde) recepten, wetenschappelijke artikelen en mindstyle artikelen maken. Stiekem heb ik het best gemist.

Ik ben nog wel een beetje aan het kijken hoe ik dit precies ga inbouwen in de dagelijkse gang van zaken, aangezien ik doordeweeks alleen maar in de duisternis zit als ik thuis ben (nadeel van de winter en een fulltime baan). Het weekend is daarom de enige mogelijkheid, wat betreft het maken van foto’s dan. Maar dat gaat vast vanzelf wel wennen. Overigens mag ik dit jaar ook weer aan de gang met het ontwikkelen van recepten voor Winkel Glutenvrij, die te vinden zijn op hun website, in de nieuwsbrief en natuurlijk op mijn eigen website.

Nu ik toch bezig ben, ben ik heel benieuwd wat voor soort artikelen jullie meer willen zien (laat het even hieronder in de comments achter, of neem contact met mij op via mail of social media). Als ik zo kijk naar de statistieken van mijn blog, zijn vooral de artikelen over (gezonde) producten bij de Aldi, afvallen, recepten met havermout en recepten voor glutenvrij brood in trek. Daar kunnen jullie dus sowieso meer van verwachten! Overigens lijkt het mij ook leuk om ietwat meer ruimte te geven aan budget recepten, aangezien ik daar nu ook mee te maken heb, sinds ik op mijzelf woon. Ten slotte wil ik meer doen met video’s. Ik heb nu een paar receptvideo’s gemaakt (ze hebben het niet allemaal geschopt tot mijn YouTube-kanaal..), en ik haal daar zoveel energie uit. Op dat gebied valt er nog zoveel te ontdekken en leren; ook daar wil ik mij dus meer mee bezig gaan houden de komende tijd.

Ja, het kriebelt alweer. Even tussendoor, wat een tijd geleden dat ik zo rustig en vloeiend een artikel heb geschreven. Vandaar dat ik ietwat ben afgedwaald van het daadwerkelijke artikel. Goed, nu komt ‘ie echt.

Goede voornemens, zo falen ze niet

Allereerst is het belangrijk om goed voor ogen te hebben wat je nu eigenlijk wilt bereiken. Laat ik het illustreren met een voorbeeld. Je hebt het goede voornemen om af te vallen; prima, zou je denken. Beter is om het specifieker te maken. Je zou dus als doel kunnen hebben om 7 kilo af te vallen. Die 7 kilo raak je natuurlijk niet in één keer kwijt, daarom zijn ‘subdoelen’ ook handig. Dit kan bijvoorbeeld zijn om elke maand 1,5 kilo af te vallen. En zeg nou zelf, het is toch veel leuker om meer mijlpalen te halen? Maak het leuk voor jezelf. Afvallen (of aankomen of fitter worden) hoeft geen straf te zijn.

Nu je duidelijk voor ogen hebt wat je goede voornemens zijn, is het tijd om te bepalen hoe je dit gaat aanpakken. Je hoeft niet compleet je hele leven om te gooien. Voor de meeste mensen werkt het juist beter om kleine aanpassingen te doen. Dus niet van nooit sporten naar 6 dagen in de week zweten in de sportschool, dat ga je hoogstwaarschijnlijk toch niet lang volhouden. Houd het haalbaar voor jezelf en voor je huidige levensstijl. Overigens hoef je je niet alleen te beperken tot de sportschool; kies iets wat jij leuk vindt om te doen. Van wandelen, fietsen, hoelahoepen en hockey tot crossfit. Er zit vast en zeker iets bij waar jij blij van wordt.

Om nog even door te gaan op die kleine aanpassingen, dit geldt natuurlijk ook voor gezond(er) eten. Begin bijvoorbeeld met iets minder rijst (of een andere koolhydratenbron) en eet in plaats daarvan meer groenten! Of vervang de fruitsapjes en frisdranken met water of (groene of kruiden-) thee. Geloof me, daar word je lichaam heel blij van, maar je portemonnee zo mogelijk nóg blijer.

We vinden het vaak moeilijk om dit allemaal vol te houden, omdat we het (nog) niet op de automatische piloot doen. Het duurt nu eenmaal even voordat het in je systeem komt. Wat het bij mij altijd goed doet, is om een routine aan te brengen. Dus niet op wisselende tijden of dagen sporten, maar op vaste momenten. Na verloop van tijd weet je niet beter.

Ten slotte, wees niet te streng voor jezelf. Natuurlijk is het zo nu en dan goed om jezelf een schop onder de kont te geven, en om tóch te gaan sporten. Maar het is nog belangrijker dat je naar je eigen lichaam leert te luisteren en niet als een kip zonder kop maar te blijven gaan en gaan. Daar wordt niemand blij van. En onthoud: het hoeft allemaal niet perfect te gaan. Tijdens dit proces zul je hoogstwaarschijnlijk vast eens veel te veel naar binnen werken. Denk op dat soort momenten niet dat het toch al verpest is (en dat je morgen wel weer opnieuw begint), maar erken en herken het en ga daarna weer lekker verder. Geen man overboord.

Heb jij nog goede voornemens of specifieke doelen voor dit jaar? 

Lees ook: Veganistisch eten, zou je dat nou wel doen? #1 Vitamine A

Volg je Wild Oat al op Bloglovin’, Instagram en YouTube?

2 Responses

  1. Malou | Blonde Blossom januari 8, 2018 / 7:28 AM

    Wat een goede ideeën! Ik zet nooit subdoelen voor mezelf en vind het dan ook lastig om mijn doelen te halen, misschien gaan subdoelen me wel helpen. Ik ga het proberen! Ik vind lekkere (budget)recepten altijd heel erg fijn, helemaal sinds ik op kamers woon. Malou x

    • Marlotte januari 10, 2018 / 9:20 AM

      Bedankt voor je feedback Malou; ik ga ermee aan de slag! Ik ben benieuwd of het je gaat helpen. Heel veel succes in ieder geval! 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *