Afvallen en spieropbouw zonder te sporten!?

afvallen zonder te sporten

De stang ijzer met 50 kilo aan gewichten ligt op je schouder. Je ademt nog één keer een volle teug in en zakt door je knieën. Waar andere mensen hun kont niet verder laten zakken dan de knieën, weet jij wel beter. Jij voert de oefening wel goed uit en zakt door, tot richting de enkels. Je vraagt jezelf af of de stres op je lichaam niet te groot is. Het lijkt alsof de kachel zojuist 10 graden hoger is gezet, maar je zet door. Dit herhaalt zich een aantal keren, elke herhaling voelt zwaarder aan. Verzuring treedt in, pijn is niet het juiste woord, meer een soort inwendige irritante branding die jouw lichaam vertelt om te stoppen. Je lichaam houdt er niet van om zo snel energie te verliezen. Fysiek wil je stoppen, maar mentaal ben je ijzersterk. Vanuit je eigen kennis, weet jij dat de oefening pas begint bij dat verzurende brandende gevoel. Sterker nog, je bent op dat punt pas halverwege. De omgeving vervaagt, het nu bestaat uit concentratie, doorzettingsvermogen en dat brandende gevoel. Je zet nog een herhaling in, weer zoals het hoort, tot richting de enkels. Op het laagste punt weer omhoog komen, vergt alles, je ademt zwaar en nu met de mond open; alle luchtsluizen moeten open. Je laatste herhaling; de aderen knallen (letterlijk en figuurlijk) uit je kop, het punt van oncomfortabelheid (is dat een woord?) is allang voorbij gestreden, dan eindelijk is de totale uitputting bereikt en kunnen de gewichten terug op het rek. De beweging naar het rek toe is zwaar en je kijkt nu al uit naar de verlichting van die last van 50 kilo. Los van de gewichten grijp je naar je benen en stuitert wat heen en weer. 1 minuut later zakt de inspanning en komt het voldane gevoel. Je hebt een wereldprestatie geleverd.

afvallen zonder te sporten

Bijgekomen van jouw meeslepende virtuele training? Uit onderzoek blijkt, dat het visualiseren van krachttraining ook daadwerkelijk leidt tot spier en kracht toename (Ranganathan, Siemionow, Sahgal & Yue, 2004). De groep die naar de sportschool ging, noteerde een spiertoename van 30%. De groep die de training mentaal uitvoerde, behaalde een toename van maar liefst 13,5%. Daarnaast blijkt dat het combineren van fysieke en mentale training nog effectiever is dan alleen fysiek trainen. Ben je benieuwd naar dit wetenschappelijke onderzoek? Klik dan hier.

Wist jij dat je je training kon visualiseren?

2 Responses

  1. Lisa augustus 12, 2015 / 10:56 AM

    Leuke blog heb je, ik ga je in de gaten houden! Interessant artikel dit, nooit geweten dat dit kon. Toch wel fijn 😉

  2. Bas augustus 14, 2015 / 8:39 AM

    Had er al van gehoord maar wist er nog niks over. Interessant dat dit kan. Thanks voor de info!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *