Zijn eieren gezond of niet?

zijn eieren gezond

Een eitje hier en een eitje daar, ik ben er niet vies van, maar dit geldt niet voor iedereen. De afgelopen jaren gaan er steeds meer verhalen de ronde dat eieren om meerdere redenen helemaal niet zo gezond zijn. Mede door deze verhalen laten mensen eieren staan of kiezen ze ervoor om alleen het eiwit op te eten en de eidooier in de prullenbak te gooien. Zo, opgeruimd staat netjes. Of toch niet?

Je hebt vast weleens gehoord dat je niet meer dan 3 eieren per week moet eten, want dat zou slecht zijn. Als je dan toch zo graag een ei wilt eten, eet dan alleen het eiwit op en laat de eidooier achterwegen. Waarom? Nou, een eidooier is namelijk een echte ‘dikmaker’, omdat het bommetje vol zit met vetten.. Ik had het er laatst al over, hoe is het toch mogelijk dat vetten nog steeds zo slecht bekend staan? Maar dat is weer een hele andere discussie. Zijn eieren gezond of toch niet? Ik zocht het uit!

Het Voedingscentrum omschrijft eieren als volgt: “Eieren passen in een gezonde voeding met de Schijf van Vijf. Ze bevatten namelijk veel goede voedingsstoffen zoals vitamines, mineralen en eiwitten. In de eidooier zit ook cholesterol, wat de kans op hart- en vaatziekten iets verhoogt. Het eten van drie eieren per week past in een gevarieerde voeding.

Allereerst vind ik het jammer dat je op de website van het Voedingscentrum zelf bang wordt gemaakt voor de eidooier en wel met name door het hoge cholesterolgehalte, wat op zijn beurt weer voor een verhoogde kans op hart- en vaatziekten zorgt. Het klopt dat een ei relatief gezien een hoog cholesterolgehalte heeft, met gemiddeld 189 mg per ei (Nutrition Data), maar verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat eieren (en dus ook de eidooier) helemaal geen link hebben met een verhoogde kans op hart- en vaatziekten. Hoe dit komt? Je levert produceert elke dag een bepaalde hoeveelheid cholesterol. Bij het eten van voeding met een hoog cholesterolgehalte verlaagt je lichaam de aanmaak van cholesterol, waardoor er een goede balans ontstaat. Ook als je juist te weinig cholesterol binnenkrijgt door voeding, zal je lever een goede balans proberen te vinden en meer cholesterol aanmaken.

Overigens zijn er twee verschillende soorten cholesterol HDL en LDL. HDL staat ook wel bekend als het goede cholesterol en LDL juist als het slechte cholesterol. Wat maakt HDL dan zo goed? Dit cholesterol maakt kort gezegd de slagaders ‘schoon’, waardoor het de ophoping van het slechte cholesterol (LDL) in de slagaders tegengaat. Daarnaast is het zo dat bij een hoog HDL-cholesterolgehalte minder kans is op hart- en vaatziekten en juist een hogere kans als je een laag gehalte aan HDL in je bloed hebt (Campos et al., 1992). Goed nieuws, het cholesterol in een ei verhoogt het goede cholesterol, oftewel HDL. Natuurlijk is dit geen vrijbrief om de hele dag eieren te eten, alles met mate. Zelf eet ik over het algemeen één ei per dag. Misschien vraag je je nu af wat er dan voor zorgt dat het HDL-gehalte daalt? Heel simpel, mensen die een ongezonde levensstijl hebben. Rook je veel, beweeg je niet genoeg of heb je overwicht? Grote kans dat je een laag HDL-gehalte hebt. Als je stopt met roken kan dit zorgen voor een stijging van 15 tot 20 procent van het HDL-gehalte. (Toth, 2005).

Goed, terug naar de eieren. Het grappige is dat de eidooier juist het gezondste deel van een ei is. Waar mensen vandaan halen dat een ei een dikmaker is, begrijp ik tot de dag van vandaag ook nog steeds niet. Een gemiddeld ei bevat maar 62 calorieën (Nutrition Data). Daarnaast zit de eidooier bommetje vol met mineralen, vitamines, antioxidanten, hoge kwaliteit eiwit en het goede (!) vet (Sakanaka et al., 2004 en Nutrition Data).

Ofwel, een ei kan gerust omschreven als een wonder uit de natuur. Eieren zitten vol met essentiële voedingsstoffen; zijn makkelijk te verteren, terwijl er weinig calorieën tegenover staan. Daarnaast is de consumptie van eieren gelinkt aan een lagere kans op chronische ziekten (Sobaler, Rodriquez, 2015). Denk er wel aan dat de schil van een ei de salmonellabacterie kan bevatten, dat is dan weer niet zo gezond (Kosa et al., 2015). Eet dus met een gerust hart een eitje en gooi vooral niet de eidooier weg, dat zou zonde zijn.

Wist jij dat een ei gezond voor je was of voelde je je stiekem een beetje schuldig als je meer dan drie eieren per week at?

Lees ook: Een gezonde kersstol, maar dan anders

Volg je Wild Oat al op Bloglovin’ en Instagram?

33 Responses

  1. Melissa december 16, 2015 / 7:01 AM

    Interessant artikel Marlotte, zelf eet ik gewoon een eitje wanneer ik wil en let ik niet echt op de hoeveelheid van een bepaalde week. Lekker blijven doen dus 🙂

  2. Marvin december 16, 2015 / 7:05 AM

    Goed dat je dit bespreekt. Vooral in de sportwereld (dus om mij heen) laten mensen vaak hun eidooier staan en elke keer vertel ik ze opnieuw dat ze die niet weg moeten gooien en waarom, maar ze schijnen het niet te snappen. Zal dit artikel naar ze doorsturen. Je legt het goed en duidelijk uit!

  3. Xena december 16, 2015 / 7:09 AM

    Onwijs goed artikel Marlotte!!

  4. Hilde december 16, 2015 / 7:16 AM

    Ik wist dit allemaal serieus niet.. Ik ga vandaag gewoon weer een eitje eten 🙂

  5. Anne december 16, 2015 / 7:20 AM

    Wat een goed artikel is dit. Ik eet ze wel gewoon, maar wist dat niet over dat cholesterol. Handig 🙂

  6. Esmee december 16, 2015 / 7:22 AM

    Zelf eet ik geen eieren, maar wel interessant om te weten!

  7. Paula december 16, 2015 / 7:26 AM

    Fijn en duidelijk artikel 🙂

  8. Samantha december 16, 2015 / 7:32 AM

    Oeps, ik ben één van die mensen die de eidooier weggooit. Ik zal het niet meer doen, na het lezen van dit artikel.

  9. Bob december 16, 2015 / 7:36 AM

    Goede blogpost, deze sla ik op.

  10. Monique D december 16, 2015 / 7:41 AM

    Wat een goed informatief artikel weer Marlotte. Ik word er helemaal blij van! Zit net aan een gekookt eitje, jammie!!

  11. eva december 16, 2015 / 8:03 AM

    Ja ik wist wel dat het onzin was om maar maximaal drie eieren per week te eten. Maar uiteindelijk eet ik het ook niet elke dag. Wel combineer ik vaak plantaardige en dierlijke eiwitten. Fijn artikel weer met bronvermelding! Je schrijft overigens ook heel prettig waardoor ik blijf lezen!
    Liefs, Eva

  12. Proef de Smaak december 16, 2015 / 8:11 AM

    Ik vind dit soort artikelen zo interessant! Ik eet meestal één eitje per dag, dat de eidooier juist gezond is wist ik niet. Goed om te lezen!

  13. Marvin december 16, 2015 / 8:56 AM

    Ik eet zelf niet iedere dag eieren, maar een paar keer per week vind ik het wel lekker. De claims dat het ongezond is zijn al een tijdje achterhaald, maar dat moet nog een beetje doordringen bij de grote massa 😉

  14. Margo december 16, 2015 / 11:09 AM

    Mijn personal trainer vertelde me dat ik inderdaad de dooier moest weggooien, maar als ik het dan wilde, 1 per week. Ik heb me daar ondertussen een beetje vanaf gezet want volgens mij kom je van eieren echt niet aan (daar keek zij naar). Fijn om te lezen dat het dus ook helemaal niet zo slecht voor je is! Ik eet ze namelijk veeeel te graag 😉 super uitzoekwerk, daarom bezoek ik jouw blog zo graag!

  15. Marijke december 16, 2015 / 11:52 AM

    Ja ik wist het. Wel eens gehoord, maar geen idee hoe het nu precies zat. Dus dat was echt heel handig om te lezen! En nu gelijk aan mijn man doorvertellen, want ik kan het hem eindelijk uitleggen.

  16. Sandra december 16, 2015 / 12:53 PM

    Ik wist inderdaad wel dat eieren gezond zijn. Ik eet er zo’n 5 per week gemiddeld, ben er echt gek op! Al eet ik niet altijd de dooier ook op, maar reden daarvan is dat ik dat alleen lekker vind op brood. Als ik dus zomaar een eitje eet of ergens anders dan brood op, dan gooi ik de dooier weg haha. Echt een goed en informatief artikel weer!

  17. laura december 16, 2015 / 2:09 PM

    Wij eten thuis behoorlijk wat eieren! Net nog op een spelttoast 😉 Ik wist wel dat het gezond is. Ook de dooier eet ik gewoon op. Als er een kuiken kan groeien uit die dooier moeten er toch behoorlijk wat goede voedingsstoffen inzitten. Kom maar op met die gezonde vetjes! Jammer dat mensen nog steeds zo bang zijn voor vet inderdaad. Mooi artikel!

  18. Sabine december 16, 2015 / 2:11 PM

    Jazeker, ik houd van eieren en eet er ook elke dag één! Soms twee zelfs 🙂

  19. Lizzy december 16, 2015 / 2:29 PM

    Fijn om te horen dat eieren gezond zijn! 🙂 Dat had ik stiekem ook wel verwacht! Ik eet eigenlijk te weinig eieren! Ik wil wil ze meer eten, want ik vind ze zo lekker! Vooral het eigeel eet ik met veel plezier op!

  20. Mariska december 16, 2015 / 3:47 PM

    Ik eet maar al te graag een eitje! Over het eitje voel ik me niet schuldig, eerder over de hoeveelheden kaas die daar wel eens bij gaan, haha.

  21. irene december 16, 2015 / 7:15 PM

    Toen ik dit ging lezen, dacht ik : shit dadelijk is het toch ongezond.. maar dat is het dus niet haha:p

  22. Sanne december 16, 2015 / 8:06 PM

    Wat een super interessant artikel! Ik had altijd gedacht dat je maar 1 ei per week mocht eten haha 😛

  23. Minke Maria december 16, 2015 / 8:10 PM

    Ik kende de ‘mythe’ wel, maar niet uit de ‘health freak’-kanten, juist de mensen waarvan ik dan dacht ‘beter laat je de chips staan ipv je eitje’ waarschuwden me steeds…

  24. Leoni december 16, 2015 / 9:21 PM

    Ja! neem een ei erbij! haha. Wel biologische natuurlijk! Want hoewel een scharrelei niet slecht is voor jou als persoon, is die dat wel voor de kip. Ook niet onbelangrijk 😉

  25. Inge december 16, 2015 / 11:17 PM

    Heel erg fijn dit! Ik hoorde het inderdaad ook, mensen die elke dag een ei eten maar de dooier weggooien. Mooi dat een ei dus gewoon gezond is. Ik eet eens in de twee of drie weken een eitje denk ik, dus dat is niet bijster veel. 🙂

  26. Marloes december 17, 2015 / 7:17 AM

    Super leuk artikel! Laat ik nou toevallig gek zijn op eieren 🙂

  27. Eef december 17, 2015 / 10:44 AM

    Wat een interessant artikel! Ik lees ook altijd artikelen die elkaar dan weer tegenspreken goed om er eens dieper in te duiken. Kan ik met een gerust hart van mijn eitje genieten 😉

  28. Iris Imming december 17, 2015 / 10:44 AM

    Echt een super handig artikel! Ik had zelf ook al wat informatie er over opgezocht. Maar door dit artikel is het helemaal duidelijk!
    Liefs, Iris

  29. Eske december 17, 2015 / 10:53 AM

    Wauw echt heel goed geschreven! Ik vroeg me dit echt af! Fijn om te weten dat er HDL cholestrol in het eigeel zit en geen LDL cholestrol! Ik maakte al zorgen over het feit dat ik meer dan 3 eieren per week eet, maar dat hoeft gelukkig helemaal niet!

  30. Angelina december 18, 2015 / 9:18 PM

    Top artikel! Ik had zelf ook wel eens gehoord dat eieren juist wel gezond is, maar zo gedetailleerd niet dus dat is altijd fijn. 😉

  31. Dorien december 19, 2015 / 11:01 AM

    Topartikel! Fijn dat je de bronnen er bij hebt gezet, nu weet ik zeker dat het niet erg is om een eitje te eten, met name het eigeel! 😀

  32. engelina januari 15, 2016 / 8:22 PM

    Ik eet gemiddeld 5 eieren per week en had het toevallig nog over de gezondheid van een ei .
    Een ei vult en daardoor heb je minder zin om tussendoor te snacken en zit vol met proteïnen.
    Maar het is logisch dat als je te veel er van eet dat dit niet goed is. Maar dat is met alles zo.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *