Zomerse vegan açaí bowl met kokos en munt

vegan açaí bowl

De temperaturen rijzen dezen dagen (weer) de pan uit. We werden een aantal weken geleden zelfs verblijd met het heugelijke nieuws dat we de warmste mei-nacht sinds 1901 hadden beleefd. Oké, toegegeven vond ik dat iets minder. In mijn slaapkamer kwamen de temperaturen niet onder de dertig graden. Ik kan je vertellen, dat is niet heel goed voor je nachtrust. Om na een intens zware nacht de dag goed te beginnen, maakte ik een vegan acai bowl. Helemaal geen straf en weer eens wat anders dan anders. Kijk je mee?

Is acai gezond?

Acai-poeder wordt gemaakt van de acai-bes, die afkomstig is uit het Amazonegebied. Een aantal jaar geleden is deze hype overgewaaid uit Amerika, waar de acai-bowls hot and happening waren. Is de acai-bes werkelijk zo gezond als we denken?

De acai-bes is op het gebied van antioxidanten, in vergelijking met andere fruitsoorten die bekend staan om hun antioxidantengehalte, zoals blauwe bessen en cranberry’s, de absolute winnaar. Zo heeft het een totale ‘ORAC’ (afkorting van Oxygen Radical Absorbance Capacity, een labtest die de hoeveelheid antioxidanten in een voedingsmiddel meet) van 102700. Terwijl wilde blauwe bessen een ORAC-gehalte hebben van 9621 en ongezoete cranberry’s 9090. Overigens ook interessant; in de lijst kwam ik rozenbottel tegen met een gehalte van maar liefst 96150; dat was voor mij een verrassing! Een nog grotere verrassing was het enorme gehalte ORAC in sorghumzemelen (rijk aan tannines): 240 000. (Haytowitz en Bhagwat, 2010) En het leuke is: sorghum is glutenvrij.

Even weer terug naar de acai-bes. Het is de hoogste tijd om de voedingswaarden te bekijken.

Voedingswaarde biologische acai-bes poeder (USDA Branded Food Products Database, 2018)
Per 2 gram (1 tl) Per 100 gram
Calorieën 13 kcal 667 kcal
Vet 1 gr 50 gr
Koolhydraten 0,67 gr 33,33 gr
Vezels 0,7 gr 33,3 gr
Eiwit 0 gr 0 gr

Ja, waarschijnlijk dwalen je ogen meteen naar de gigantische hoeveelheid calorieën. Acai-bes poeder kan voor de helft uit vet bestaan en vet levert, in tegenstelling tot eiwitten en koolhydraten, nou eenmaal meer calorieën per gram. Over het algemeen gebruik je slechts een paar theelepels per keer, dus dan vallen die calorieën reuze mee. Om nog even terug te komen op die ‘kan voor de helft bestaan uit vet’. Na wat speurwerk op internet, kwam ik erachter dat de voedingswaarden bij acai-bes poeder gigantisch verschillen. Van 5 gram vet per 100 gram, tot en met 50 gram vet per 100 gram. De acai-bes poeder die ik heb gebruikt (Absolute Acai Poeder Bio van Mattisson), levert 15 gram vet per 100 gram (en 435 calorieën per 100 gram). Nogal een verschilletje dus.

Verder bevat acai-bes poeder bijvoorbeeld vitamine A (3,25 mg per 100 gram) en vitamine C (53 mg per 100 gram). Niet bepaald indrukwekkend dus, gezien je slechts enkele theelepels gebruikt. Verwaarloosbare hoeveelheden vitaminen, als je het mij vraagt.

Qua mineralen is de acai-bes rijk aan calcium (200 mg per 100 gram) en kalium (1100 mg per 100 gram). Qua beeldvorming, voor kalium is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid 3100 tot 3500 mg per dag voor volwassenen (voedingsnorm vanuit Nordic Council, de Gezondheidsraad geeft geen aanbevolen hoeveelheid voor kalium). De Gezondheidsraad geeft wel een aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor calcium, dat is namelijk 1000 mg voor volwassenen.

Wat heb je nodig voor een vegan acai bowl?

2 bevroren bananen

50 gram bevroren frambozen

1,5 el acai-poeder

100 ml plantaardige melk (bijvoorbeeld amandelmelk)

(optioneel) Muesli, kokosrasp, hennepzaad, bramen, blauwe bessen en verse munt ter garnering

Wat moet je doen?
  1. Eigenlijk heeft het geen uitleg nodig, maar vooruit. Snijd van te voren (de avond van te voren, bijvoorbeeld) de banaan in stukjes en stop in de vriezer (zonder schil).
  2. Mix met behulp van een blender of staafmixer alle ingrediënten (bananen, frambozen, acai-poeder en plantaardige melk) tot een glad en romig geheel.
  3. Maak je vegan acai bowl af met muesli, kokosrasp, hennepzaad, bramen, blauwe bessen en verse munt. Varieer er vooral op los met de spullen die je al in huis hebt. Tijd om te genieten van je vegan acai bowl!

Oh, en voor de liefhebbers onder ons. Het groene monster op de foto maak je als volgt: 1 bevroren peer, 2 handjes spinazie, halve avocado en (bruine/volkoren) rijstmelk.

Heb jij weleens een vegan acai bowl gemaakt? Of houd jij het liever bij iets minder tropische ontbijtjes?

Lees ook: Suikervrije overnight oats met sinaasappel

Volg je Wild Oat al op Bloglovin’, Instagram en YouTube?

1 Response

  1. Rachel juni 26, 2018 / 11:21 AM

    Klinkt echt heerlijk thanks voor het delen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *