Energiebommetjes: gezonde chocolade met amandelspijs | vegan, glutenvrij, paleo

Gezonde chocolade met amandelspijs

Jongens en meisjes, ik kan jullie blij mededelen dat ik mijn favoriete snack heb gevonden. Een naam verzinnen voor deze rakkers was een heus karwei, daarom houd ik het maar bij energiebommetjes en gezonde chocolade met amandelspijs. Want dat dekt de lading nog het meest. Een tijdje geleden kwam ik op het foodblog Oh My Foodness de cacao-kokosblokken tegen. Diezelfde middag dook ik nog de keuken in om deze snack te maken. Het was liefde op het eerste gezicht. De tweede keer besloot ik wat te experimenteren met de ingrediënten. Ik liet wat weg en ik voegde wat toe. Waaronder een heel speciaal ingrediënt: oranjebloesemwater-extract. Met deze gevulde gezonde chocolade met amandelspijs als resultaat! Ze zijn zelfs zó lekker, dat ik ervoor zorg dat er standaard al een nieuwe lading in de koelkast staat te wachten vóórdat de eerste lading op wordt gesmikkeld. Klinkt goed, toch?

Gezonde chocolade met amandelspijs

Dit recept is geïnspireerd op de cacao-kokosblokken van Oh My Foodness.

Wat heb je nodig voor deze gezonde chocolade met amandelspijs? (á 1 brownie-vorm)

300 gram santen (ik heb twee blokken gebruikt van 150 gram per blok)*

3 eetlepels rauwe cacaopoeder

70 gram gedroogde kokosrasp

minimaal 150 gram (gehakte) noten, zaden, pitten, gedroogde cranberry’s, vijgen en dadels

1 kleine theelepel oranjebloesemwater-extract*

Amandelspijs:

100 gram amandelmeel (of maal zelf blanke amandelen met behulp van een keukenmachine)

2 eetlepels honing of voor vegan-optie: dadelstroop, geprakte banaan, zuivere stevia(druppels), ahornsiroop of erythritol (of eventueel een ander zoetmiddel naar keuze)

+ eventueel wat water als de amandelspijs te droog is

sap van een halve citroen (eventueel citroenrasp, gebruik dan een biologische citroen)

Opmerkingen:

Santen wordt ook wel verkocht onder de naam kokosboter of kokoscrème (of in het engels: creamed coconut). Het is dus géén kokosolie. Tot nu toe heb ik het bijna bij elke supermarkt gevonden, behalve bij de Aldi en Lidl. Deze keer heb ik de Santen bij de Albert Heijn gebruikt van het merk Go-Tan, aangezien deze voor de volle 100 procent uit kokos bestaat. Je hebt ze ook ietsjes goedkoper, maar meestal gaat dat gepaard met extra (overbodige) ingrediënten. Nu ik dit artikel schrijf, zie ik dat ze de santen van Go-Tan ook bij de Jumbo verkopen, waar hij maar liefst 8 cent goedkoper is. Tipje!

Oh, en nog even over de santen. Deze kan je ook gewoon zelf maken. Ik heb het één keer geprobeerd met gedroogde kokosrasp en dat ging prima. Maal de gedroogde kokos in een keukenmachine fijn en laat net zolang draaien tot een iets dikkere kokosboter. Het kan allebei, dus ga voor datgene waar jij je goed bij voelt!

Het oranjebloesemwater-extract (wat een woord) kocht ik bij de Dille en Kamille. Je zou het eventueel kunnen weglaten, maar dit is wat mij betreft wel dé smaakmaker. Heerlijk verrassend!

Geen zoetmiddel voor de chocolade? Nee! Dit komt vooral door de smaak van het oranjebloesemwater-extract. Mocht je dit niet hebben of wil je het gewoon wat zoeter? Voeg dan een zoetmiddel naar keuze toe, zoals honing (niet vegan), steviadruppels, erythritol of ahornsiroop. Maar, wat mij betreft is een zoetmiddel echt niet nodig.

Voeg vooral noten, zaden, pitten en gedroogd fruit toe naar je eigen smaak. Ben je niet zo dol op walnoten? Laat ze dan gewoon achterwegen. Ook lekker: varieer eens met pistachenoten en lavendel. Heel bijzondere smaakcombinatie met het oranjebloesemwater-extract. Aanrader!

Gezonde chocolade met amandelspijs

Wat moet je doen?

  1. Smelt de santen al roerende in een pan op laag vuur. Dit duurt een paar minuutjes.
  2. Als de santen volledig is gesmolten, haal je de pan van het vuur. Voeg nu alle overige ingrediënten toe (behalve de ingrediënten voor de amandelspijs) en roer goed door.
  3. Meng voor de amandelspijs, de amandelmeel met het zoetmiddel naar keuze en het sap van een halve citroen. Is de amandelspijs te droog? Voeg dan wat extra water (of citroensap en/of zoetmiddel) toe.
  4. Stort een kleine helft van het chocolademengsel in een brownie-vorm. Strijk met de achterkant van een lepel het geheel glad. Verdeel voorzichtig de amandelspijs over de eerste laag. Ook dit doe je het beste met de achterkant van een lepel. Als de amandelspijs enigszins egaal is verdeeld, stort je de andere helft van het chocolademengsel op de amandelspijs-laag. Strijk glad met de achterkant van een lepel.
  5. Zet in de koelkast voor minimaal 2,5 uur totdat hij volledig is uitgehard.
  6. Druppel eventueel wat gesmolten chocolade over de kokos-chocolade. Snijd in stukken met een goed, scherp mes. En klaar is kees!

Je kunt deze gezonde chocolade met amandelspijs in de koelkast of vriezer bewaren, maar ze blijven ook hard buiten de koelkast. Mede daarom zijn ze ideaal als tussendoortje voor naar je werk of school!

Lees ook: Vegan pompoencake zonder gluten, lactose en geraffineerde suiker (maar toch nog érg lekker)

Volg je Wild Oat al op Bloglovin’ en Instagram?

4 Responses

    • Marlotte november 17, 2016 / 10:35 AM

      Absoluut, het beste van twee werelden, als je het mij vraagt 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *