Gezond havermout ontbijt met teff en berkensap

Gezond havermout ontbijt

Na het verzetten van de tijd hebben we de donkere dagen inmiddels achter ons gelaten. ’s Ochtends word ik niet meer gewekt door de krijsende wekker, maar door het vrolijke getjilp van de vogels in de tuin en het zonlicht dat voorzichtig via de gordijnen op mijn gezicht valt. Een heel stuk beter voor je humeur, kan ik je vertellen. Niet alleen de natuur heeft de lente in zijn bol, maar ook ik.

Afgelopen weken hebben we ons gewaagd aan het zelf tappen van berkensap uit onze overvolle tuin met berkenbomen. Na ons goed te hebben ingelezen op het internet, want dat tappen is een serieuze zaak. Zo is het belangrijk dat je het bij de juiste bomen doet en dat je daarna de ‘wond’ goed laat helen, anders worden de jaren extra kostbaar voor de berkenboom.

Goed één van de berkenbomen deed het zo goed, dat de koelkast inmiddels uitpuilde van de flessen berkensap. Nu kan je berkensap onbewerkt maar een korte tijd bewaren, dus was het de hoogste tijd om er wat recepten mee te verzinnen. Te beginnen met het ontbijt. Zo nu en dan begin ik de dag met een flinke kom pap (verschrikkelijk woord, ik weet het) met van alles erop en eraan. Deze keer besloot ik voor berkensap te gaan, in plaats van de gebruikelijke amandelmelk. Dat kan niet misgaan, toch? Wat laatste bramen en blauwe bessen uit de vriezer erbij en klaar is kees. Nu vraag je je misschien af waar berkensap naar smaakt? Denk aan fris licht sparkelend water met een lichtzoete fruitsmaak. Nu heeft ook iedere berkenboom een iets andere smaak, naar mijn ervaring. De ietwat jongere bomen waren subtieler van smaak, in tegenstelling tot de oudere bomen. In ieder geval, het proberen waard. De ontbijtpap was dan ook méér dan lekker, letterlijk en figuurlijk verfrissend. Een goed begin van de dag en de lente!

Wat heb je nodig (voor twee personen)?

40 gram havervlokken + 40 gram teffvlokken

0,8 liter berkensap (of ga voor amandelmelk óf water)

Sap van een halve citroen

Bramen en blauwe bessen (diepvries of vers)

Ongezoete rozijnen

40 gram pistachenoten

Optioneel: vanillepoeder + rauwe honing naar smaak

Tips:
  1. Eet je glutenvrij? Zorg dan dat je voor gecertificeerd glutenvrije havervlokken kiest. Eventueel kun je de havervlokken ook vervangen met een glutenvrij soort naar keuze, zoals vlokken van quinoa, boekweit of extra teff.
  2. Geen tijd om ’s ochtends je ontbijtpap voor te bereiden? Maak dan ’s avonds dit ontbijtje alvast klaar, ook wel ‘overnight oats’ genoemd. Voeg de pistachenoten pas ’s ochtends toe, anders worden ze klef en zacht. En dat is , wat mij betreft, een iets minder groot succes.
  3. Deze keer heb ik het iets zoeter gemaakt met een klein beetje rauwe honing, maar je zou de honing ook achterwege kunnen laten. Wel een zoetekauw maar geen fan van (rauwe) honing? Ga dan bijvoorbeeld voor een halve geprakte banaan (ook een aanrader!), wat steviadruppels, extra fruit of een goede ahornsiroop.

Gezond havermout ontbijt

Wat moet je doen?

  1. Doe de haver- en teffvlokken in een steelpan. Rooster de vlokken kort op middelhoog vuur.
  2. Voeg de berkensap toe en roer goed door. Breng het geheel aan de kook, zet vervolgens het vuur lager en laat al roerende zachtjes koken voor zo’n drie minuten of langer tot de gewenste dikte.
  3. Haal de pan van het vuur en roer het citroensap (en eventueel het vanillepoeder) door de pap.
  4. Verdeel de pap over twee kommen.
  5. Maak de pap af met bramen, blauwe bessen, rozijnen en pistachenoten (lekker veel!).
  6. Voeg naar smaak rauwe honing toe. Aanvallen maar!

Zo zie je maar, een gezond havermout ontbijt maken met berkensap en teff is een fluitje van een cent. Ga jij het proberen?

Lees ook: Glutenvrij bakken: mijn 6 favoriete meelsoorten 

Volg je Wild Oat al op Bloglovin’, Instagram en YouTube?

3 Responses

  1. Anna april 7, 2017 / 1:23 PM

    Oooh wat heerlijk, gewoon uit eigen tuin <3. En tof om zo te kunnen experimenteren. Dit lijkt me echt een heerlijk recept. Ik eet ook vaak havermout for breakfast, maar vaak op dezelfde saaie manier. Des te meer reden om dit eens uit te proberen. Yum!

    • Marlotte april 9, 2017 / 8:10 AM

      Ja, heel fijn! Eten (of drinken, in dit geval) uit eigen tuin smaakt ook meteen heel anders, beter, naar mijn mening. Leuk! Ik ben benieuwd of ‘ie in de smaak valt 🙂

  2. Dana juni 8, 2017 / 2:18 PM

    Lekker, mooie foto’s ook!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *