Écht gezonde groene smoothie

gezonde groene smoothie

De (groene) smoothie hype is inmiddels alweer redelijk achter de rug. Vandaar leek het mij de hoogste tijd om een recept met jullie te delen voor een gezonde groene smoothie. Gewoon omdat het kan, en lekker is. Jaren geleden begon ik de vroege ochtenden veelal altijd met een lekkere smoothie. De ene dag knalroze en de andere dag grasgroen of een smakelijk uitziende bruine kleur (vast heel herkenbaar). Stiekem was de groene altijd mijn meest favoriete smoothie van de week. De combinatie van spinazie met banaan vind ik op de een of andere manier gewoon heel lekker. Die combinatie deel ik dan ook maar al te graag met je. Laten we beginnen!

Als ik een gezonde smoothie wil maken, let ik veelal op de volgende punten:

  • gezonde vetten (bij dit recept de amandelpasta en avocado)
  • portie groente (spinazie, en stiekem reken ik avocado ook gewoon mee als groente)
  • banaan (maakt alles lekkerder en romiger)
  • eiwitten (de amandelpasta en vaak ‘top’ ik de smoothie af met een flinke theelepel chia-, hennep- of lijnzaad)

Nu kun je de smoothie zo zoet maken als je zelf wilt, door allerlei soorten fruit toe te voegen, maar ik houd het over het algemeen liever bij één stuk fruit. Puur omdat ik niet zo’n hele lading (fruit)suiker in één keer binnen wil krijgen. Want ja, ook die suikers laten je bloedsuikerspiegel goed stijgen. Overigens kunnen kaneel en noten (Li et al., 2011) de bloedsuikerspiegel verlagen; wat betreft kaneel heb ik hier al eens een artikel over geschreven: is kaneel gezond?

Wat heb je nodig voor deze gezonde groene smoothie?

1 banaan

1 eetlepel amandelpasta (of cashewpasta)

een halve avocado

2 flinke handen spinazie (of meer, als je het aandurft)

0,2 milliliter plantaardige melk (havermelk, amandelmelk, et cetera)

optioneel (maar wel een heel lekkere toevoeging): snuf(je) kaneel

Wat moet je doen?

Smoothies hebben niet zoveel uitleg nodig, denk ik zo. Doe alle ingrediënten in een blender en mix tot een egaal geheel. Voeg meer ‘vocht’ (in de vorm van plantaardige melk of water) voor een dunnere smoothie. Of, natuurlijk, minder voor een dikkere smoothie.

Tipje van de sluier

Wil je de smoothie (nog) vullender maken? Voeg dan wat havermout (of boekweitvlokken) toe. Ook kun je er bijvoorbeeld chiazaad doorheen doen. Vergeet dan niet om extra vocht toe te voegen. Anders heb je straks een groene pudding voor je neus staan; ook niet verkeerd, overigens.

Om nog een ‘hype’ mee te pakken: maak er een smoothie bowl van. Pak een mooie kom erbij en decoreer de smoothie met allerlei soorten superfoods, fruit en granola. Als je helemaal wilt uitpakken; doe inspiratie op voor smoothie bowl-styling op Instagram. Van bananen in sterrenvorm en smurfenkleuren, tot een kiwi-‘ei’. Je vindt het er allemaal. Mocht je dit nu allemaal ietwat teveel van het goede vinden (begrijpelijk), gooi je gewoon alles in één kom. Net zo lekker. Je bent gewaarschuwd; dit resulteert wel in beduidend minder likes op Instagram, mocht je daar waarde aan hechten.

En de laatste tip. Cacao. Oké, de kleur wordt er wel iets minder appetijtelijk van, als je het mengt met die grasgroene smoothie, maar daar moet je maar even doorheen proberen te kijken. Want: zo lekker.

Pssst, geen zorgen; die spinazie op de foto heb ik daarna gewoon opgegeten (#nowaste). Nu ben ik benieuwd naar jouw favoriete smoothie. Deel je ‘m hieronder in de reacties?

Lees ook: Goede voornemens, zo falen ze niet & mijn toekomstplannen voor mijn blog

Volg je Wild Oat al op Bloglovin’, Instagram en YouTube?

2 Responses

  1. Malou | Blonde Blossom januari 23, 2018 / 1:05 PM

    Ik maak ook echt elke dag een smoothie, ik vind het zo’n makkelijke manier van vitamines binnen krijgen. Ik heb er alleen nog nooit een gemaakt met spinazie, terwijl ik altijd heel erg veel spinazie eet. Mijn favoriete combinatie is banaan en kiwi, héérlijk. Ik ga dit artikeltje even opslaan, zoveel leuke ideeën – een groene chiapudding lijkt me ook heel tof! Malou x

    • Marlotte januari 25, 2018 / 9:24 AM

      Ideaal om meteen goed de dag te beginnen! Mmm, banaan en kiwi is inderdaad een heerlijke combinatie. Overigens ook heel lekker als extraatje bij dit recept. Leuk om te horen, dankjewel Malou! 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *