Aldi sojayoghurt (SoyGood) – gezond of toch niet?

aldi sojayoghurt

Stiekem geniet ik ervan om rond te struinen in supermarkten. Of dat nou in ons koude kikkerlandje is bij de welbekende supermarkten of bij kleine lokale supermarkten in het buitenland. Tijdens het supermarktuitje ben ik constant opzoek naar nieuwe opvallende producten die potentieel gezond én lekker zouden kunnen zijn. 9 van de 10 keer staan er loze kreten en claims op een verpakking, maar hier en daar duiken er toch nog een paar gezonde pareltjes op. Deze keer liep ik (weer) door de supermarkt en spotte ik de Aldi sojayoghurt naturel (van SoyGood).

Op de voorkant staan natuurlijk de inmiddels welbekende groene sojaboontjes en de yoghurt zelf. Daarnaast vinden we twee uitspraken: ‘Van nature lactose vrij’ en ‘Bron van plantaardige eiwitten’. Geen dingen aan gelogen, als je het mij vraagt. Ik ben benieuwd hoeveel eiwitten deze sojayoghurt daadwerkelijk bevat, want dat is weer een tweede.

Na wat gespeurd te hebben op het internet, ben ik nog steeds niet veel wijzer over het merk zelf. Het is in ieder geval een eigen merk van de Aldi en de sojayoghurt wordt vervaardigd en gedistribueerd door ‘Mona Naturprodukte GmbH’ in Wien, Oostenrijk. Als je dit googlet, kom je uit op een site genaamd ‘joya.info’. Dit merk heeft allerlei soorten plantaardige melk en yoghurt, zoals amandelmelk en kokosyoghurt en wordt in ieder geval verkocht bij de Lidl in Oostenrijk. Overigens heeft het merk ook een Spaanse, Engelse en Italiaanse website, dus ik ga er vanuit dat (een deel van) de producten ook daar worden verkocht.

Verder zie ik niet veel gekke dingen over het merk, afgezien van de klachten dat er te weinig amandelen in de amandelmelk zitten (2%). Maar dat is niet zo schokkend; het gros van de amandelmelk in Nederland bevat namelijk ook maar 2% amandelen. Provamel met 7% bij de ongezoete variant is overigens een goede uitzondering, maar wel weer prijziger. Goed, genoeg over de amandelmelk. Hoe doet deze sojayoghurt het?

aldi sojayoghurt

Laten we eerst kijken naar de ingrediënten van de Aldi Sojayoghurt naturel (SoyGood). Komt ‘ie:

Ingrediënten Aldi Sojayoghurt:

water, sojabonen* (9,3%), suiker, maïszetmeel, calciumfosfaat, stabilisator (johannesbroodpitmeel), zout, citroensapconcentraat, aroma, yoghurtculturen

*Bereid zonder gentechniek

Onder de ingrediënten van de yoghurt lezen we: “Met yoghurt culturen gefermenteerde sojabasis. Bevat calcium”.

Wat betreft de gentechniek, op de website van de Rijksoverheid staat het volgende: “Als producten geen ggo’s bevatten mogen voedselproducenten de aanduiding ‘bereid zonder gentechniek’ gebruiken. De producten moeten dan wel voldoen aan de regels van het Warenwetbesluit nieuwe voedingsmiddelen.” Ggo is de afkorting van genetisch gemodificeerd organisme.

Ingrediënten staan altijd op volgorde van de hoeveelheid; suiker staat hier op de derde plek, dat betekent dat er redelijk wat in zit. Daarnaast heb je ook maïszetmeel, oftewel snelle koolhydraten/lege calorieën en het aroma. Aroma is in feite een geur- of smaakstof, maar waar deze smaak precies vandaan komt, blijft de vraag. Volgens de warenwet zijn bedrijven niet verplicht om dit te benoemen. Het zou dus heel goed een extract kunnen zijn van suiker. Vervolgens zien we johannesbroodpitmeel, dit wordt gemaakt van de peulen van de johannesbroodboom. Ook johannesbroodpitmeel heeft een e-nummer, namelijk E410. Een ander product van de johannesbroodboom, die je misschien kent, is carobepoeder, een alternatief voor cacaopoeder. Daarnaast, calciumfosfaat, dit is een natuurlijk zout en bestaat uit calciumionen en fosfaationen (ook wel e-nummer E341). Ten slotte zijn de yoghurtculturen op basis van soja. Over soja gaan verschillende verhalen de ronde, maar daar wil ik in dit artikel niet over uitwijken (laat het maar horen als je hier een apart artikel over wilt!). Het enige wat ik nu wil zeggen is: eet ook soja(yoghurt) met mate.

Voedingswaarde per 100 gram:

Calorieën Vetten – waarvan verzadigde vetten Koolhydraten – waarvan suikers Eiwitten Vezels Zout Calcium
Aldi Sojayoghurt (SoyGood) naturel (€1,29, 500 gr.) 55 kcal 2,4 gr. – 0,3 gr. 3,9 gr. – 2,8 gr. 4,1 gr. 0,7. Gr. 0,08 gr. 120 mg (15% van ADH)
Alpro Naturel (Sojayoghurt) (€1,77, 500 gr.) 50 kcal 2,3 gr. – 0,4 gr. 2,1 gr. – 2,1 gr. 4 gr. 1 gr. 0,25 gr. 120 mg
AH Sojayoghurt (€1,39, 500 gr.) 45 kcal 2,5 gr. – 0,4 gr. 0,4 gr. – 0,4 gr. 4,5 gr. 0,3 gr. 0,1 gr. 120 mg

Om een goed beeld van deze sojayoghurt te krijgen, heb ik de sojayoghurt vergeleken met twee andere soorten: Alpro Naturel en de sojayoghurt van het eigen merk van de Albert Heijn. Allereerst valt op dat de AH Sojayoghurt iets minder calorieën bevat; dit komt door de ingrediëntenlijst, zie hieronder. SoyGood en Alpro bevat (onnodige) toevoegingen (zoals suiker et cetera), terwijl dit niet het geval is bij de AH.

Alpro Naturel: Water, gepelde sojabonen (7,9%), suiker, tricalciumcitraat, stabilisator (pectine), zuurteregelaars (natriumcitraat, citroenzuur), aroma, zeezout, antioxidanten (tocoferolrijke extracten, ascorbylpalmitaat), yoghurtculturen / -fermenten (S. thermophilus, L. bulgaricus), vitaminen (B12, D2)

AH Sojayoghurt: Water, 9% sojaboon, calciumfosfaat, zuursel (Lactobacillus Acidophilus, Bifidobacterium spp.)

De Aldi sojayoghurt bevat van de drie de meeste suikers; wat niet verrassend is na de ingrediëntenlijst te hebben bekeken. Één portie is over het algemeen zo’n 200 á 250 gram; dat betekent dat je rond de 6 gram suiker naar binnen werkt (afgezien van de producten die je erbij eet), of te wel: dat zijn zo’n 2 suikerklontjes. Toch een flinke hoeveelheid, zeker als je kijkt naar de aanbevolen hoeveelheid suiker. De Wereldgezondheidsorganisatie adviseert namelijk om maximaal (!) 25 gram suiker per dag te eten (World Health Organization, 2015). Belangrijk is wel dat dit gaat om geraffineerde suikers en niet om fruitsuikers (met uitzondering van vruchtensappen) of de suikers die in, bijvoorbeeld, zilvervliesrijst zitten.

De hoeveelheid eiwitten zijn prima voor een lactosevrije yoghurt. Ga je bijvoorbeeld voor kokosyoghurt (in dit geval de AH Creamy kokos naturel), bevat deze per 100 gram 1,5 gram eiwit. De hoeveelheid vezels zijn niet indrukwekkend te noemen; maar dat is geen verrassing voor yoghurt. Als we kijken naar ‘normale’ kwark en yoghurt bevatten deze vrijwel altijd 0 gram vezels. Iets is beter dan niets, laten we maar zeggen. Een positief punt: er is niet onnodig veel zout toegevoegd. Ten slotte is calcium toegevoegd in de vorm van calciumfosfaat, ook prima. Wel moet ik er aan toevoegen dat ik persoonlijk zou aanraden om het zoveel mogelijk uit ‘pure’ voedingsmiddelen te halen (bijvoorbeeld groene bladgroente, amandelen, broccoli, chilipeper, eidooier et cetera).

Aldi sojayoghurt, gezond of toch niet?

Al met al, zou ik deze Aldi sojayoghurt aanraden? Heel simpel: nee. Voor 10 cent meer koop je bij de Albert Heijn een véél gezondere variant, zonder onnodige toevoegingen en met dezelfde hoeveelheid calcium (als je het daarvoor doet). Nu zijn er naast deze ‘naturel’-variant ook andere varianten, namelijk in de smaken perzik en framboos. Ik wil geen zuurpruim zijn, maar ook deze kan je beter laten staan, als je het eet voor de gezondheid. Kortom, ik zou voor de sojayoghurt van het eigen merk van de Albert Heijn gaan. En voordat je schrikt: deze bevat geen toegevoegde suikers en dat proef je ook. Wil je het toch iets zoeter? Ga dan voor wat zuivere steviadruppels, geprakt fruit (banaan, aardbeien et cetera) of een klein beetje rauwe honing.

Wat is jouw favoriete plantaardige yoghurt? 

Lees ook: Gezond? Granola zonder toegevoegde suikers van de Aldi 

Volg je Wild Oat al op Bloglovin’, Instagram en YouTube?

10 Responses

  1. Denise juni 8, 2017 / 7:00 AM

    Hier was ik al benieuwd naar.. Soja yoghurt van AH kende ik nog niet, goede tip!

  2. Marianne juni 8, 2017 / 12:21 PM

    Fijne review! Ik ben ook erg benieuwd naar meer info over het algemene sojadebat, dus, yes please voor een blogje daarover 🙂

    • Marlotte juni 8, 2017 / 2:19 PM

      Dankjewel Marianne 🙂 Leuk, ik ga ermee aan de slag!

  3. holly juni 8, 2017 / 1:00 PM

    Hoi, wat een leuke blog heb je. Ik bezoek hem net voor het eerst maar een aanrader! Ik zou graag meer informatie willen over soja.

  4. Dana juni 8, 2017 / 2:26 PM

    Fijn zo’n uitgebreide review! Ik heb al even gezocht op je blog maar zou je ook een keer een post willen maken over welke plantaardige melk gezond zijn? In de supermarkt zijn er zoveel te vinden nu..

  5. Rachel juni 8, 2017 / 5:00 PM

    Goed om te weten thanks voor de uitgebreide review!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *