Gezonde wafels van bakbananenmeel met granaatappelpitjes

gezonde wafels van bakbananenmeel

Bakbananenmeel cirkelt al een tijdje rond op verschillende foodblogs. Nu heb ik weleens bakbananen op, maar wat ik bij de smaak van bakbananenmeel moest voorstellen, was voor mij een raadsel. Misschien ben je nog niet zo bekend met bakbananen, maar je hebt vast weleens bananenchips gegeten. Toch? Die bananenchips worden gemaakt van bakbananen. Inderdaad, die harde bananen die je bij de plaatselijke toko om de hoek koopt. Bakbananenmeel wordt gemaakt van onrijpe (groene) bakbananen. Uiteindelijk heb ook ik mij gewaagd aan de wondere wereld van bakbananenmeel: met een zoet en een hartig baksel. En ja hoor, wat mij betreft is de bakbananenmeel met vlag en wimpel geslaagd en een goede aanvulling op de al bekende glutenvrije meelsoorten. Neutraal van smaak en geeft een mooi structuur aan een baksel. Wat wil je nog meer? Goed, vandaag deel ik het zoete recept met jullie, namelijk: gezonde wafels van bakbananenmeel. Kijk je mee?

Continue reading

Glutenvrije oud-Hollandse pepernoten voor Het Heerlijk Avondje

glutenvrije oudhollandse pepernoten

Na al die weken is het morgen dan eindelijk zover. Het Heerlijk Avondje maakt zijn intrede. Een avond gevuld met gezelligheid, (als het even meezit) een zak vol met originele en niet-zo-originele cadeautjes en natuurlijk niet te vergeten: veel te veel lekker eten. Van marsepein en borstplaat (die ik overigens met plezier oversla) tot pepernoten en kruidnoten. Oké, pepernoten zijn misschien een beetje in de vergetelheid gebracht, maar dat maakt ze niet minder lekker. Vandaag deel ik het recept voor glutenvrije oud-Hollandse pepernoten met je. Even voor de zekerheid, dus geen knapperige kruidnoten. Want er zijn vast meer mensen die kruidnoten, net als ik, stug pepernoten blijven noemen. Maar vandaag even niet. Oké, het is de hoogste tijd om te gaan bakken voor Het Heerlijk Avondje.

Continue reading

10X meest verzadigende voedingsmiddelen

meest verzadigende voedingsmiddelen

Misschien heb je je weleens afgevraagd hoe het kan dat je na een uitgebreid zondagsontbijtje (natuurlijk inclusief croissantjes, jam en muesli) veel sneller naar eten grijpt, dan na een ontbijtje met havermoutpap. Nou, dat komt goed uit. Vandaag laat ik je kennis maken met de zogenoemde The Satiety Index List, opgesteld door Susanna Holt en deel ik de 10 meest verzadigende voedingsmiddelen.

Continue reading

Energiebommetjes: gezonde chocolade met amandelspijs | vegan, glutenvrij, paleo

Gezonde chocolade met amandelspijs

Jongens en meisjes, ik kan jullie blij mededelen dat ik mijn favoriete snack heb gevonden. Een naam verzinnen voor deze rakkers was een heus karwei, daarom houd ik het maar bij energiebommetjes en gezonde chocolade met amandelspijs. Want dat dekt de lading nog het meest. Een tijdje geleden kwam ik op het foodblog Oh My Foodness de cacao-kokosblokken tegen. Diezelfde middag dook ik nog de keuken in om deze snack te maken. Het was liefde op het eerste gezicht. De tweede keer besloot ik wat te experimenteren met de ingrediënten. Ik liet wat weg en ik voegde wat toe. Waaronder een heel speciaal ingrediënt: oranjebloesemwater-extract. Met deze gevulde gezonde chocolade met amandelspijs als resultaat! Ze zijn zelfs zó lekker, dat ik ervoor zorg dat er standaard al een nieuwe lading in de koelkast staat te wachten vóórdat de eerste lading op wordt gesmikkeld. Klinkt goed, toch?

Continue reading

Vegan pompoencake, zonder gluten, lactose en geraffineerde suiker

vegan pompoencake

De herfst heeft haar intrede gemaakt en daarmee is ook het pompoenenseizoen aangebroken. Langs de weg verschijnen beetje bij beetje weer kraampjes met allerlei soorten pompoenen. Van knaloranje tot mosgroen. Tot een paar jaar geleden was ik niet zo dol op pompoen. De vrolijk gekleurde pompoensoep liep ik zonder twijfel voorbij en in plaats daarvan stortte ik mij op de vers gemaakte appel- en perentaart. Gelukkig verandert je smaak eens in de zoveel tijd en kan ik nu een pompoen meer dan goed waarderen. De pompoen is nog niet eerder langsgekomen op mijn blog; de hoogste tijd om hier verandering in te brengen. Ik dook de keuken in en het was meteen een winnaar. Dat komt niet heel vaak voor met vegan baksels, kan ik je zeggen. Benieuwd naar deze vegan pompoencake? Lees snel verder.

Continue reading

Glutenvrije pastasalade met zelfgemaakte croutons

glutenvrije pastasalade met croutons

Langzamerhand vallen de blaadjes van de boom en zien we het typische herfstweer tegemoet komen. Tijd om binnen door te brengen, zit er nog niet in. Gehuld in een jas en XXL-sjaal raap ik de gevallen nootjes van de grond. De kratten worden gevuld met de van de boom gevallen appels. Maar dat niet alleen, ook de peren vallen van de boom, rijp om gegeten te worden. Ondertussen zijn er al een heleboel potten appelmoes (met peer en kweepeer) gemaakt, maar in een snelle glutenvrije pastasalade met croutons doen de verse peren het ook goed. Soms heb je simpelweg niet zoveel zin om lang in de keuken te staan. Dan komt deze pastasalade heel goed van pas!

Continue reading

Herfsttip: Kastanjes poffen

kastanjes poffen

Hoera, het is weer herfst! We halen de truien weer uit de kast (alhoewel..), verlangen weer naar een heerlijk grote dampende mok met zelfgemaakte chocolademelk en brengen avonden weggedoken in een groot warm kleed door op de bank met een goed boek. In het weekend hangen we de keukenprinses uit om die grote voorraad appels en peren weg te werken. Met een heerlijk geurende appeltaart als resultaat. Toch moeten we ook vooral de kastanjes niet vergeten. Op en top ‘herfstvoer’ (ja, dat is een vervelend woord, sorry), als je het mij vraagt. Op een mooie herfstmiddag duik je de tuin of het park in om kastanjes te plukken en als je even geluk hebt, pof en rooster je ze zelf op een vuurtje. Kastanjes poffen en roosteren? Dat doe je zo!

Continue reading

Zinktekort? Dit moet je eten!

zinktekort

Tegenwoordig word je overladen met berichten over magnesium, jodium, vitamine B12 en D3. En niet zonder reden natuurlijk. Maar vandaag wil ik het hebben over een belangrijk micronutriënt die vaak wordt vergeten: zink. In dit artikel ga ik je vertellen over de functie van zink, hoe je een tekort herkent en hoe je een tekort tegen kunt gaan met behulp van voeding. Lees je mee?

Continue reading

Suikervrije granola met tahin

granola met tahin

Laatst was ik wat aan het rondstruinen op mijn eigen blog en tot mijn grote verbazing zag ik dat ik nog geen enkel granola recept met jullie heb gedeeld. Dat is vrij uniek, aangezien ik bijna wekelijks een batch granola maak. Ik gok dat ik vrijwel alle smaken al heb gehad, maar één steekt er wat mij betreft met kop en schouder bovenuit: de suikervrije granola met tahin. Toen ik een aantal jaar geleden weer werd geherintroduceerd met tahin (ook wel sesampasta) kon ik mijn geluk niet op. De zelfgemaakte pindakaas werd direct ingewisseld door een pot tahin. De potten vlogen er werkelijk doorheen. Ik at het bij hartige crackers met ei, maar net zo lief at ik een portie fruit met een volle lepel tahin. Een alleskunnertje dus!

Continue reading

5x gezonde ontbijtjes om de dag goed mee te beginnen

gezonde ontbijtjes

Langzaam open je je ogen na een lange en diepe slaap. Vol goede moed spring je uit je bed, linea recta naar de keuken. Het is de hoogste tijd voor de favoriete maaltijd van de dag: het ontbijt. Stiekem dwalen je gedachten al af naar je bammetje met een royale laag pindakaas én een XXL-kop koffie. Je druipt dan ook enigszins teleurgesteld af als je ziet dat de pindakaaspot niet op zijn gebruikelijke plek staat. Paniek! Daarom deel ik vandaag 5 gezonde ontbijtjes met je, zodat je op dagen zoals deze niet de hele dag met een knorrende maag hoeft rond te lopen, omdat je het niet aankon om je bammetje met pindakaas in de steek te laten. Oh, en de kans is heel groot dat je na deze gezonde ontbijtjes voorgoed vaarwel zegt tegen je standaard bammetje pindakaas. Je bent gewaarschuwd!

Continue reading